بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپل آبکار تکمیل شدهتهرانسینماکاربریمراکز فرهنگیمعمارانمیراث معماری ایرانی

سینما نیاگارا (سینما جمهوری) | پل آبکار

سینما نیاگارا (سینما جمهوری)
معمار :
پل آبکار 

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
کاربری : فرهنگی ، سینما 
تاریخ : ۱۳۳۷
دورخ تاریخی : پهلوی 


سینما نیاگارا (سینما جمهوری) | پل آبکار
سینما نیاگارا (سینما جمهوری) | پل آبکار

درباره پروژه سینما نیاگارا (سینما جمهوری) 

سینما جمهوری (نام پیشین: سینما نیاگارا) یکی از سینماهای قدیمی تهران است که در سال ۱۳۳۷ تأسیس شد. این سینما در خیابان جمهوری (شاه سابق) از طرف شرق به غرب، نرسیده به خیابان فلسطین (کاخ سابق) تهران قرار دارد. سینما جمهوری در روز ۲۵ آبان سال ۱۳۸۷ دچار آتش‌سوزی شد.

تاریخچه سینما نیاگارا

این سینما در سال ۱۳۳۷ با نام نیاگارا و با ۹۶۰ صندلی تأسیس شد. این سینما تنها یک سالن پخش فیلم داشت که شامل سالن طبقه همکف و بالکن طبقه دوم می‌شد که با تفکیک این دو طبقه بالکن سینما به سالنی مستقل تبدیل و کافه آن در راهرو سالن طبقه دوم قرار داشت. سینما جمهوری چندی پیش به‌طور کامل بازسازی و تبدیل به دو سالن نمایش شده بود. در دهه ۴۰ اولین سینمای ایران بود که به سیستم صندلیهای متحرک (rocking chairs) مجهز گردید. ساختمان سینما توسط یک مهندس هندی ساخته شده بود اما توسط معمار سرشناس ایرانی پل آبکار، به سینما تبدیل شد.

ادامه مطلب
فرونشست دشت ورامین کل استان تهران را متاثر می‌کند

آتش‌سوزی

این سینما در ساعت ۴ صبح تا ۸ صبح روز ۲۵ آبان سال ۱۳۸۷ دچار آتش‌سوزی شد.و سالن یک، سالن انتظار و کافه آنتراکت که پاتوق خیلی ها بود در آن از بین رفتند.

کافه آنتراکت

پس از بازسازی سینما جمهوری (نیاگارای پیشین)، که در تقاطع خیابان جمهوری و ولیعصر تهران قرار دارد این کافه در طبقه دوم آن ساخته شد و دو بازیگر سینمایی ایران لیلا حاتمی و علی مصفا آن را مدیریت می‌کردند. از برنامه‌های ویژه این کافه، «منوی موسیقی» با همکاری رامین صدیقی از نشر هرمس، سانس‌های مخصوص پخش فیلم کوتاه و فیلم مستند، و «باشگاه فیلم آنتراکت» بود.این کافه که پاتوق افراد زیادی بود در آتش‌سوزی ۲۴ آبان ۱۳۸۷ سینما جمهوری سوخت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا