بناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیتهرانکاربریمراکز مسکونیمعمارانمهدی علیزاده سقطیمیراث معماری ایرانیویلا

خانه کوه بر (گالری داج) | مهدی علیزاده سقطی

خانه کوه بر (گالری داج)
معمار :
 مهدی علیزاده سقطی

موقعیت : ایران ، تهران 
وضعیت : ساخته شده 
مساحت پروژه : ۹۸۶ مترمربع 
کاربری : مسکونی ، ویلایی
تاریخ : ۱۳۵۲ 
دوره تاریخی : پهلوی 


خانه کوه بر (گالری داج)
خانه کوه بر (گالری داج)

درباره پروژه خانه کوه بر (گالری داج) 

مرمت این بنامجتمع داج ساختمانی است برجسته با معماری مدرن که در اوایل دهه‌ی پنجاه شمسی با طراحی مهدی علیزاده ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ به عنوان میراث ملی به نام «خانه‌ی علیزاده» ثبت شده ‌است. مالک این خانه، پس از ثبت ملی، آن را تغییر کاربری داده و به گالری تبدیل کرده که اینک با نمایشگاهی از عکس‌های گروهی از عکاسان برای بازدید عموم گشوده شده است

مدیر اجرایی گالری 

جاوید بستان بان، مدیر اجرایی گالری، معماری این بنا را دارای پیچیدگی‌های خاص خواند و گفت: بنای مورد نظر در سال ۱۳۵۶ پایان کار گرفت اما نوع معماری خاص و پیچیده آن سبب شد که این بنا با کمتر از ۴۲ سال سن، ثبت ملی شود. در راستای حفظ این بنای ارزشمند، پس از مدت‌ها این ساختمان ارزشمند، مرمت و تبدیل به فضایی فرهنگی شد.

ویژگی خانه کوه بر (گالری داج) 

بنای موجود دارای پیچیدگی‌های خاص و استانداردهای ویژه‌ای است که نشان می‌دهد معمار بنا، یعنی استاد مهدی علیزاده، از روند آن دوران چندان پیروی نکرده و به نوعی معماری مدرنی را در این بنا ارائه کرده است.

ادامه مطلب
ساختمان اداری گاندی | رضا نجفیان

مرمت این بنا

مدیر اجرایی گالری داج درباره مرمت این بنا، اظهار کرد: این بنا در دو مرحله مرمت و بازسازی شد. مرحله نخست این پروژه در سال ۸۹ انجام شد و در مرحله دوم تغییرات بنا برای تبدیل شدن به فضای مناسب برای راه اندازی گالری و کافه با مدیریت سرکار خانم نورپرور و تیم اجرایی ایشان انجام شد که در این مرحله سعی کردیم تغییراتی چون سیستم روشنایی، مباحث امنیتی و … را ایجاد کنیم تا ضمن حفظ اصالت بنا، فضا بیشتر به کاربری گالری نزدیک شود.

شکست و بسط‌‌‌ های فضا

شکست و بسط‌‌‌ های فضا در معماریِ این خانه به گونه‌ای است که نقاشی‌های موریس اشر را به هزارتوهای بورخس ترجمه کرده و قطعاً برای چشمانِ عکاس چیزی زیباتر از این نمی‌تواند باشد که به کشف آن بپردازد و هرلحظه در قاب دوربینش با طرحی نو مواجه گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا