امیرعلی سردار افخمیبناهای شاخصپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتئاترتکمیل شدهتهرانمراکز فرهنگیمعمارانمیراث معماری ایرانی

تئاتر شهر | امیرعلی سردار افخمی

تئاتر شهر تهرانمعمار :  امیرعلی سردار افخمی

موقعیت : ایران ، تهران
وضعیت : ساخته شده 
مساحت : ۳۰۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا : ۵۶۰۰
کاربری : فرهنگی 
تاریخ :۱۳۵۱


تئاتر شهر | امیرعلی سردار افخمی
تئاتر شهر | امیرعلی سردار افخمی

درباره پروژه تئاتر شهر

تئاتر شهر بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در دوران پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی و به ابتکار و ریاست شهبانو فرح پهلوی در تهران ساخته شد.
مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردارافخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید.

افتتاح تئاتر شهرتهران 

این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

ساختمانتئاتر شهر

بنای زیبای تئاتر شهر به شکل دایره و بر اساس طرحی از علی سردارافخمی یکی از شاگردان هوشنگ سیحون با الهام از برج طغرل و در ساختمان آن، ترکیبی جالب از کاشی و آجر به کار رفته‌است.

ویژگی ساختمان تئاتر شهرتهران 

ترکیب کاشی به شکل انتزاعی و استفاده از آجر برجسته که در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه معماری ایلخانیان و ستون‌های قرینه‌ای تخت جمشید ساخته شده‌است. ساختمانی مدور و خیمه گونه که معماری تماشاخانه‌های ایرانی را در ذهن تداعی می‌کند. شاید ویژگی مهم دیگر تئاتر شهر در پلان دایره‌ای شکل آن باشد.

ادامه مطلب
خانه‌ای به یاد علیرضا | نیما شیوا

پلان ساختمان 

این پلان ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش،مانند پانتئون و کولوسئوم است.
تئاتر شهر تنها سالن نمایش در ایران است که دارای حصار نمی‌باشد بطوریکه علاوه بر فضاهای سرپوشیده،محوطه باز اطراف بنا در مجاورت خیابان ولی عصر و محوطه پارک دانشجو نیز بخشی از این مجموعه محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در جلب مخاطبین به این سالن نمایش را داشته‌است.

تئاتر شهرتهران  پس از انقلاب 

تئاتر شهر بعد از انقلاب زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت تئاتر شهر را مدیر کل هنرهای نمایشی که خود با حکم معاون هنری وزیر ارشاد منصوب شده به عنوان مدیر معرفی و حکم او را ابلاغ می‌کند.

معماری

مساحت بستر طرح این بنا ۳۰۰۰ متر مربع، و مساحت زیر بنای آن ۵۶۰۰ متر مربع است. با توجه به پلان دایره‌ای شکل این بنا، قطر تقریبی بدنه آن ۳۴ متر است. ارتفاع ساختمان تئاتر شهرتهران  ۱۵ متر است.

سالن‌ها

مجموعه تئاتر شهر که در ابتدا تنها برای اجرا در تالار اصلی ساخته شده بود
در حال حاضر با پنج تالار فعالیت می‌کند.سالن اصلی (گنجایش ۵۷۹ نفر) دارای تمامی تجهیزات لازم برای یک سالن تئاتر شامل:صحنه‌گردان الکتریکی، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالا رونده برای دکور، دهانه متحرک صحنه، پرده و امکانات سینمایی و دستگاه‌های کنترل‌کننده است. ورودی سالن نمایش نیز دارای دو در با پوشش آکوستیک است تا از ورود صدای سالن انتظار به سالن نمایش جلوگیری کند
سالن چهارسو (گنجایش ۱۲۰ الی ۴۰۰ نفر)
مرکز مطالعات قشقایی
سالن سایه

ادامه مطلب
سهراب رفعت

پلاتو اجرا

مجموعه تئاتر شهرتهران دارای دو سالن دیگر به نام‌های تالار کوچک و تالار شماره دو است که طی چند سال اخیر به دلیل نیاز به تعمیر تعطیل شده و تاکنون اقدامی برای بازگشایی‌شان صورت نگرفته‌است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا