آندره گداربازسازی شدهتکمیل شدهشیرازمیراث معماری ایرانی

آرامگاه حافظ | آندره گدار

آرامگاه حافظ
معمار: آندره گدار

موقیت:ایران،شیراز،حافظیه
وضعیت:ساخته شده 
مساحت سایت:حدود ۲ هکتار
کاربری: آرامگاه
تاریخ ساخت اولین بنا:۸۵۶ ه.ق
تاریخ ساخت بنای جدید :۱۳۱۴ ه.ش
نظارت: علی سامی


آرامگاه حافظ
آرامگاه حافظ

درباره پروژه آرامگاه حافظ

مدفن خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی حافظیه نامیده میشود. وی در سال ۸۳۱هـ.ش/۱۴۵۲م. وفات یافت و در محلی که سابقاً مصلی نامیده میشد و هم اکنون حافظیه نامیده میشود مدفون گردید. مقبرۀ وی در طی سالیان مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است؛ که از آن بین میتوان به دوران میرزا ابوالقاسم گورکانی در ۸۴۰هـ.ش/۱۴۶۱م.، کریمخان زند در ۱۱۵۴هـ.ش/۱۷۷۵م.، معتمدالدوله فرهاد میرزا در ۱۲۵۷هـ.ش/۱۸۷۸م. و ملاشاه جهان زردشتی در ۱۲۷۹هـ.ش/ ۱۹۰۰م. اشاره کرد

صحن های آرمگاه

حافظیه از دو صحن شمالی و جنوبی تشکیل شده که این صحنها توسط تالاری از یکدیگر جدا شده اند.این مجموعه چهار درب ورودی دارد؛ درب اصلی در سمت جنوب آن، دو درب در سمت غرب آن و یک درب در سمت شمال شرق آن قرار گرفته است.تالار حافظیه که از آثار دوره زندیان است، ۶۵ متر طول و ۸ متر عرض دارد و از ۲۰ ستون سنگی، هرکدام به ارتفاع ۵ متر تشکیل شده است.

ادامه مطلب
برگزاری نخستین رویداد مرکز معماری معاصر دانشگاه شهید بهشتی - بررسی مسجد امام علی (ع) در پرندک

در حال حاضر آرامگاه حافظ به سه محوطه تقسیم شده است:

محوطه شمالی

در این محوطه درختهای نارنج و دو حوض مستطیل بزرگ  وجود دارد که این حوضها منبع آب حوضهای بزرگ باغ ورودی است. مجموعۀ حافظ شناسی (مساحت ۳۳۰ مترمربع)، کتابخانه (مساحت ۴۴۰ مترمربع) و فروشگاه محصولات فرهنگی نیز در این قسمت قرار گرفته است.

سنگ مزار


سنگ مزار حافظ به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار دارد و به وسیله پنج ردیف پلکان مدور احاطه شده است.

گنبد ارامگاه

بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به شکل کلاه دراویش بر روی هشت ستون به ارتفاع ده متر، بنا شده و از درون با کاشیهای هفت رنگ معرق کاشیکاری شده است.

دیوارهای حیاط شمالی آرامگاه حافظ 

بر دیوارهای این بخش از حافظیه، غزلهایی از دیوان حافظ بر روی کاشی و سنگ مرمر با خط امیرالکتاب حاج میرزا عبدالحمید ملک الکلامی کردستانی نگاشته شده است.

کتابخانه آرامگاه حافظ

در ناحیه شمالی مقبره کتابخانه ای با مساحت ۴۴۰ مترمربع حاوی ده هزار جلد کتاب وجود دارد و به عنوان مرکز حافظ شناسی مورد استفاده قرار میگیرد.

رواق چهار ستونی (بیست ستون)

رواق چهار ستونی کریمخان زند به صورت تالاری وسیع قرار دارد، به گونه ای که چهار ستون عهد کریمخانی در وسط این بنا قرار دارد. بر روی دیوارهای دو طرف رواق، سنگهای مرمرین نهاده شده است. این رواق که از نظر ارتفاع از تمام نقاط حافظیه بالاتر است حافظیه را به حیاط شمالی و حیاط جنوبی تقسیم کرده است.

ادامه مطلب
خلاق‌ترین پروژه‌های زیباسازی در جهان

آب انبار

در زیر رواق چهارستونی آب انبار حافظیه قرار گرفته است. آب انبار حافظیه به صورت کانال در وسط رواق بیست ستونی قرار دارد.

آرامگاه قوام

سمت چپ رواق بیست ستون اتاق بزرگی متعلق به آرامگاه قوام السلطنه  و شش اتاق دیگر  که سه اتاق به آرامگاه و سه اتاق دیگر به نقاشی، مینیاتور، معرقسازی و میناسازی تعلق دارد.

حیاط غربی آرامگاه حافظ

شامل آرامگاه غلامحسین صاحب دیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام

حیاط شرقی آرامگاه حافظ

در سمت راست حیاط شمالی، دیوار دارای چهارده طاق نماست که آرامگاه خاندان معدل نیز در همین قسمت است. در سال ۱۳۸۶هـ.ش/۲۰۰۷م. به کوشش میراث فرهنگی با تخریب خانه ها و مقبره های اطراف این محدوده به صورت محوطه شرقی به آرامگاه افزوده شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا