تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۷ (۳)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۷ زمستان ۱۳۹۵

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۱۷ بخش (۳)

۱۷- چارچوبی جهت اولویت‌بندی فضا به منظور بهبود شرایط احساسی | سارا دانشمند؛ مهران علی الحسابی
 
۱۸- مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی | کامران ذکاوت؛ یاسمن سادات دهقان
 
۱۹- تبیین مؤلفه‌های” دلبستگی به مکان” در مقیاس محله و شهر و تحلیل تعمیم پذیری آن؛ نمونه موردی: محله تاریخی سرخاب تبریز | لیلا رحیمی؛ مجتبی رفیعیان؛ محمد باقری
 
۲۰ -بررسی منظر صوتی خیابان ولیعصر تهران با تأکید بر ادراک مردم از منظر صوتی | پویان شهابیان؛ سیده فرزانه لاریمیان
 
۲۱ – بررسی نقش زیباسازی و ارتقاء کیفیت محیط بر سرزندگی شهری؛ نمونه موردی: باغ شهر تاریخی مراغه | منوچهر طبیبیان؛ میرجلال موسوی
 
۲۲- ارزیابی منابع تأثیر‌گذار طراحی شهری در ایران بر اساس رویکرد بومی‌سازی | هومن فروغمند اعرابی؛ مریم خبازی؛ هوشنگ فروغمند اعرابی
 
۲۳- معنای فضای شهری در دو طیف مسلمان و یهودی | محمود قلعه‌نویی؛ مجید صالحی‌نیا؛ سپیده پیمانفر
 
۲۴- تدوین الگوی تحقق مدیریت یکپارچه مادرشهرها، نمونه موردی: مشهد | حمید اتقائی؛ علی اصغر پیله ور
 

 

 

چکیده مقاله ۱۷ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۷ (۳)

درحوزه مطالعه احساس هر عبارت توصیف‌گر مکان می‌تواند در یک مدل دوار و توسط دو بعد “انگیختگی” و “خوشایندی” تعریف شود. به منظور ایجاد و حفظ احساس مناسب در فضا، فرضیات پژوهش به چگونگی ایجاد محدوده‌ای برای مقادیر متغیرهای احساسی اختصاص دارد. در این تحقیق از روش شبه‌تجربی استفاده شده و نمونه موردی بازار سنتی شیراز توسط پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مطالعات معماری ایران شماره 10 (2)

چکیده مقاله ۱۸ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۷ (۳)

مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی | کامران ذکاوت؛ یاسمن سادات دهقان

در گذار از شهر مدرن به پسامدرن و تغییر قابل توجه از شهر اتومبیل مدار به شهر پیاده مدار تحولات اساسی در فضاهای شهری به‌وجود آمد. در این راستا مفهوم نوین عرصه عمومی با محتوایی متفاوت به ادبیات حقوق شهروندی افزوده شد. به طوری که کیفیت عرصه‌های عمومی نمود بلوغ جامعه مدنی شهرها قرار گرفت. دستاورد این تحولات نشان داد، ارتقاء بعد کالبدی و عملکردی با وجود آن‌که بسترساز مطلوبیت در عرصه عمومی است، لیکن جهت خلق مکان کافی نمی‌باشد.
 
مقاله حاضر در برخورد با مسأله تضعیف پیوند انسان- مکان، در تلاش است تا ضمن بررسی نظریات و چارچوب سه گانه مدل «دلبستگی به مکان» (فرد، فرآیند، مکان)، به دو سؤال اصلی زیر پاسخگو باشد: ۱- نحوه سنجش مدل دلبستگی به مکان چگونه هست؟ ۲- برای ارتقاء دلبستگی ساکنین به محله‌های مرکزی، کدام بعد دلبستگی بیشتر تأثیرگذار است؟ هدف تحقیق، ارائه مدل دلبستگی به مکان، نحوه سنجش ابعاد آن و تأکید بر ارتقاء میزان دلبستگی ساکنین به محله‌های مرکزی بیشتر از مقیاس شهر می‌باشد.
 
مردم، فضاها را نه تنها با حس بینایی بلکه با حواس دیگر از جمله شنوایی نیز تجربه می‌کنند. در نتیجه منظر صوتی فضاها از عوامل مؤثر در شکل گیری تصویر ذهنی مردم می‌باشد. منظر صوتی تمامی صداهای موجود در محیط از جمله صداهای مطلوب در کنار صداهای نامطلوب می‌باشد. هر فضای شهری منظر صوتی خاص خود را دارد.
 

احساس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی یکی از نیازهای روحی انسان و مهم‌ترین شاخص کیفیت فضاست. انبوهی از فضاهای دل مرده، سرد و بی‌روح در شهرها تحت تاثیر ناهمگونی و آلودگی‌های بصری مشاهده می‌شود که به دور از هر گونه زیبایی و مطلوبیت، هیچ‌گونه معنا، مفهوم و عملکردی را القاء نمی‌کنند. امروزه سیما و منظر شهرها تحت تأثیر این اغتشاشات بصری، چهره‌ای ناخوشایند و نامطلوب یافته‌اند که هیچ گونه جذابیت و زیبایی در آن‌ها وجود ندارد.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره 9

چکیده مقاله ۲۲

ارزیابی منابع تأثیر‌گذار طراحی شهری در ایران بر اساس رویکرد بومی‌سازی | هومن فروغمند اعرابی؛ مریم خبازی؛ هوشنگ فروغمند اعرابی

بومی‌سازی دانش طراحی شهری همواره یکی از دغدغه‌های متخصصان طراحی شهری در ایران بوده است. وجود محیط‌های ساخته شده بر اساس فرهنگی متفاوت از کشورهای تولیدکننده دانش، لزوم بومی‌سازی را پررنگ‌تر کرده است. بومی‌سازی دانش به دو گونه پاسخگویی برای شرایط خاص بومی و تولید دانش بومی مطرح شده است.
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۲۳

بحران مکان به مفهوم بحران معنی اجتماعی از فضا و زمان، از بارزترین مشکلات شهرسازی معاصر است. بحرانی که در ایجاد فضاهای شهری فاقد هویت، فاقد تاریخ و ارتباط تبلور یافته است. معنا هم مولود واقعیت مادی و هم، زاده ذهن فرد است و دین به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های سازنده اسکیمای فرد در ادراک و معنادهی به فضاهای شهری نقشی مؤثر ایفا می‌کند.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۲۴

تدوین الگوی تحقق مدیریت یکپارچه مادرشهرها، نمونه موردی: مشهد | حمید اتقائی؛ علی اصغر پیله ور

عملکردِ بخشی سازمان‌های متولی امر مدیریت شهری، برنامه ریزی و تقسیمات بودجه‌بندی دقیق و علمی شهری را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو ساخته است که با ایجاد حالتی ناپایدار و ناهمگون، هزینه‌های هنگفتی نیز در مجموعه مدیریت شهری به وجود آورده است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 26

منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 19 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا