تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶ بهار و تابستان ۱۳۹۶

فهرست مقالات در نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

۱- بازنمایی معناهای فضاهای شهری اردبیل دورۀ صفویه با نظریۀ فرهنگی هال | محمدتقی پیربابائی*، احد نژادابراهیمی، سامان ابی زاده
 
۲- بررسی تجربی عوامل مؤثر در مطلوبیت زیبایی‌شناسانۀ تناسبات گنبدهای معماری ایرانی- اسلامی | مسعود وحدت طلب*، فرهاد احمدنژاد
 
۳- تحلیل خوانش مخاطبان از گونه‌ های مختلف مساجد معاصر تبریز از دیدگاه فرم و نماد و با معیار احکام فقهی شیعی | محمدعلی قصری، مرتضی میرغلامی*، عیسی حجت
 
۴ – امکان سخن از نسبت معماری و دین در عصر جهانی شدن | جلال محدثی، هادی ندیمی*
 
۵ – شیوۀ نوین خوانش متن معماری مبتنی بر نظریۀ بینامتنیت: (نمونۀ موردی: مسجد الغدیر) | سمیرا رحیمی اتانی، کاوه بذرافکن*، ایمان رئیسی
 
۶- خواندن معماری؛ چیستی، چرایی و چگونگی در جستجوی مدلی برای آشنایی با تاریخ معماری ایران و نقش آن در سپهر معماری | سلمان نقره کار*، فاطمه زارعی حاجی آبادی، فاطمه محمدگنجی، احمد دانایی نیا
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

بازنمایی معناهای فضاهای شهری اردبیل دورۀ صفویه با نظریۀ فرهنگی هال | محمدتقی پیربابائی*، احد نژادابراهیمی، سامان ابی زاده

فرهنگ هر شهر هم الگوی پدیداری شهر است و هم حامل حال‏‌وهوا و فضای معنایی است که شهر در درون آن توسعه و تحول می‏‌یابد. از این رو فرهنگ شهر عبارت است از نظام معنا یا نمادهای معنادار و یا معانی نمادین و الگوی کالبدی آن. بنابراین راهبرد اساسی در شناسایی فرهنگ شهری، توجه به انواع یا اشکال گوناگون فضاهای شهری و معانی و مفاهیم آن‌هاست.
 
 

چکیده مقاله ۲ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

بررسی تجربی عوامل مؤثر در مطلوبیت زیبایی‌شناسانۀ تناسبات گنبدهای معماری ایرانی- اسلامی | مسعود وحدت طلب*، فرهاد احمدنژاد

گنبدها و تناسبات آن‏ها نقش مهمی در چشم‌‏نوازی معماری اسلامی بازی می‏‌کنند. هدف این مقاله رمزگشایی از دلایل جذابیت گنبدها و یافتن پاسخ به پرسش‏‌هایی از این دست است: تناسبات چه اهمیتی در معماری دارند و چه عواملی باعث تغییر تناسبات فرم بیرونی گنبدهای ایرانی می‏‌شوند؟ چه نسبتی از اجزای تشکیل‏‌دهنده چفد گنبدها، با استقبال مواجه می‏‌شود؟

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 37

چکیده مقاله ۳ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

تحلیل خوانش مخاطبان از گونه‌ های مختلف مساجد معاصر تبریز از دیدگاه فرم و نماد و با معیار احکام فقهی شیعی | محمدعلی قصری، مرتضی میرغلامی*، عیسی حجت

مقولۀ خوانش مخاطبان از مساجد معاصر ایران در ادبیات نظری معاصر کشورمان، امری کمترشناخته‌‏شده است و اهمیت بنای مسجد در مقام یکی از سمبل‏‌های معماری اسلامی ایران، حساسیت ویژه‌ای به این حوزه می‌‏بخشد. در خوانش مخاطبان از دریچۀ رابطۀ فرم و نماد، به بنای مسجد به‏‌مثابۀ آمیخته‌ای از کالبد و معنا نگریسته می‏‌شود.
 
 
 

چکیده مقاله ۴ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۶

امکان سخن از نسبت معماری و دین در عصر جهانی شدن | جلال محدثی، هادی ندیمی*

جهانی اندیشیدن، برای هر حوزۀ فکری، مستلزم تعامل میان ساحت درونی اندیشه و دیگر ساحت‌های بیرونی است. این تعامل، متکی بر بنیان‌های اندیشۀ درونی است و در عین حال به تناسب مقیاس تعامل بیرونی، نیازمند نظرگاه و اندیشۀ گسترده‌تری است. خروج از قلمرو درونی و ورود به محیط گستردۀ بیرونی، نیازمند توانایی گفتگو و مفاهمه است. گفتگو شاید با زبان مشترک امکان‌پذیر باشد، اما مفاهمه، بر پایۀ مفاهیم و پیش‏فرض‌های مشترک و بین‌الاذهانی امکان‌پذیر است.

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 49

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

شیوۀ نوین خوانش متن معماری مبتنی بر نظریۀ بینامتنیت: (نمونۀ موردی: مسجد الغدیر) | سمیرا رحیمی اتانی، کاوه بذرافکن*، ایمان رئیسی

خوانش اثر معماری به‌صورت انفرادی و بدون در نظر گرفتن لایه‌های متنیِ مرتبط و مؤثر بر شکل‌گیری آن، یکی از کمبودهای حوزۀ نقد معماری است. نظریۀ بینامتنیت به هنگام مواجهه با آثار، آن‏ها را به صورت شبکه‏‌ای از متون در‏هم‌‏تنیده مورد بررسی قرار می‏‌دهد. این پژوهش با تکیه بر خوانش بینامتنی آثار معماری، روابط عناصر درون‌متنی با برون‌‏متنی و تأثیر آن‌ها در شکل‌گیری معنای کلی اثر معماری را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش پس از بررسی نظریات نظریه‌‏پردازان بینامتنیت، مدلی برای نقد بینامتنیِ معماری تدوین شده است. سپس مدل ارائه‌‏شده در خوانش مسجد الغدیر مورد آزمون قرار گرفته است. پرسش‌ اصلی که نگارندگان در پی پاسخگویی به آن ‌بوده‌‏اند، بدین قرار است: اثر معماری چگونه مبتنی بر مدل نقد بینامتنی مورد خوانش قرار می‏‌گیرد؟
 
 
 

چکیده مقاله ۶

خواندن معماری؛ چیستی، چرایی و چگونگی در جستجوی مدلی برای آشنایی با تاریخ معماری ایران و نقش آن در سپهر معماری | سلمان نقره کار*، فاطمه زارعی حاجی آبادی، فاطمه محمدگنجی، احمد دانایی نیا

آشنایی با «شجره‏‌نامۀ معماری ایران» و بهره‌گیری از «مبانی، اصول و الگوهای» پایدار نهفته در آن، در مرحلۀ نخست نیازمند خواندن صحیح معماری ایران می‌باشد. در فرایند خواندن معماری با سه پرسش اصلی روبه‌‏رو هستیم. نخست اینکه چه چیز را بخوانیم؟ (به چه وجوه و ابعادی از معماری توجه کنیم؟). دوم اینکه چرا بخوانیم (هدف و محصول خواندن معماری چه باید باشد؟). و در نهایت چگونه بخوانیم؟ (چه مسیر و روشی برای رسیدن به هدف در پیش بگیریم؟). نوشتار پیش رو، در پژوهشی کیفی با تجزیه و تحلیل گفتارها و بیانیه‏‌های «پژوهشگران و طراحان» معاصر و سپس طبقه‌‏بندی و مدل‏سازی داده‌‏ها تلاش دارد راهی برای نزدیک شدن به پاسخ این سه پرسش در پیش‏ گیرد.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مطالعات معماری ایران شماره 5

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + چهارده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا