تأليفاتفصلنامه مطالعات مدیریت شهریمجلاتمقالات

فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 3 (پیاپی3) پاییز 1389

فهرست مقالات در  فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳ (پیاپی ۳)

 
۱- مکان‌یابی محل‌های مناسب جهت دفن و راهبردهای مدیریت پسماندهای جامد در شهر شوشتر با استفاده ازGIS | احمد احمد پور؛ محسن رنجبر؛ سید عباس رجایی؛ مرضیه همتی زاده
 
۲- بررسی تاثیر الگوی شورایاری محلات در مشارکت شهروندان با مدیریت شهری 
 
۳- مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه 
 
۴- تاثیرسرمایه اجتماعی برعملکرد شوراهای اسلامی مطالعه موردی شهرنسیم شهر
 
۵- سنجش شاخص‌های کیفیت زندگی از نظر شهروندان شهر مشهد
 
۶- تدوین مدل هدایتگر مدیریت شهری برای توسعه کارآفرینی
 
۷- امکان سنجی پتانسیل‌های گردشگری در شهر سقز با استفاده از مدل SWOT
 
۸- رقابت کلان‌شهرها در عرصه‌های فراملی با استفاده از ابزار استراتژی‌یابی
 

مقاله ۱ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

مکان‌یابی محل‌های مناسب جهت دفن و راهبردهای مدیریت پسماندهای جامد در شهر شوشتر با استفاده ازGIS | احمد احمد پور؛ محسن رنجبر؛ سید عباس رجایی؛ مرضیه همتی زاده

تولید پسماند از جمله مشکلات مدیریت شهری است که امروزه به یکی از معضلات عمده شهرها تبدیل شده است که تاثیرات نامطلوب زیست محیطی در شهرها به جا می‌گذارد. در این پژوهش از سیستم‌های اطلاعات جغرافیای به عنوان ابزاری کار آمد برای مکان‌یابی ومدیریت بهینه دفن مواد زاید شهری استفاده شده است. برای این منظور ۲۰ لایه اطلاعاتی دخیل در امر مکان یابی دفن در محیط GIS تهیه و بر روی این لایه ها پردازش انجام شده و سپس با روش AHP ، وزن مناسب از طریق ماتریس مقایسه زوجی اعمال شده و به وسیله دو مدل منطق بولین ومنطق فازی لایه ها با هم تلفیق و تجزیه و تحلیل نهایی صورت گرفته ومناطق مناسب استخراج و به تحلیل نقاط انتخابی پرداخته شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که از بین نقاط انتخاب شده یک محل دارای بالاترین اولویت برای دفن می باشد. دو نقطه به دلیل مناسب نبودن پی سنگ، بالا بودن سطح آب زیرزمینی، فرسایش پذیری بالا جهت دفن در اولویت قرار نگرفته اند. درنهایت محل­های منتخب با محل فعلی مقایسه و سپس محل مناسب در شهرستان شوشتر تعیین وراهبردهای مدیریتی ارائه شده است.
 

مقاله ۲ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

بررسی تاثیر الگوی شورایاری محلات در مشارکت شهروندان با مدیریت شهری 

در این پژوهش بعد از مطالعه و بررسی مفهوم مشارکت شهروندان با مدیریت شهری با استفاده از نظریه آیزن و فیش باین به عنوان پایگاه نظری ؛ عوامل موثر بر مشارکت شهروندان شامل عوامل عینی و ذهنی، شناسایی و در یک مدل تحلیلی رسم شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه در بین ۳۸۵ نفر شهروند و ۳۱۵ نفر شورایار به عنوان نمونه آماری به انجام رسیده که پس و تجزیه و تحلیل داده به این نتیجه رسیده است که تاثیر الگوی مشارکتی شورایاری بر جامعه شورایاران بسیار بیشتر از جامعه شهروندان بوده است؛ الگوی مشارکتی شورایاری در عامل قصد و نیت به مشارکت نسبت به فراهم شدن امکان مشارکت موفق تر عمل کرده است. و همچنین می‌تون گفت که شورایاری در تحریک عوامل درونی کنش مشارکت بهتر از عوامل بیرونی موثر بوده است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه 

حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان اسوه حسنه و الگوی جاودانی جوامع انسانی به طور اعم و جوامع اسلامی به طور اخص معرفی گشته است. مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می‌تواند از لحاظ برنامه ریزی و طراحی شهری در شهرهای اسلامی معاصر نیز مورد استفاده قرار گیرد. بهره گیری از متون و منابع اسلامی و درک صحیح مفاهیم  کاربردی مدیریت شهری حضرت رسول اکرم (ص) در شهر مدینه می‌تواند راه گشای درک و فهم و رسیدن به الگوها و مفاهیم مدیریت شهری در جوامع امروزی ما باشد. تلاش ما در این نوشتار بررسی مهمترین آموزه‌ها و مفاهیم مدیریت شهری حضرت رسول اکرم(ص) در شهر مدینه می‌باشد که می‌تواند به عنوان یک الگو و تجلی زیبای مدیریت شهری در شهر اسلامی مورد استفاده و استناد قرار گیرد
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۴ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

تاثیرسرمایه اجتماعی برعملکرد شوراهای اسلامی مطالعه موردی شهرنسیم شهر

این مقاله در راستای بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شوراهای اسلامی نخست به توصیف مسئله پرداخته، ضمن بیان مسئله و ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش به ابعاد سرمایه اجتماعی و مؤلفه‌های آن که چگونه بر عملکرد شوراهای اسلامی تأثیرگذار است اشاره شده است. پس از ارائه اهداف تحقیق، سؤالات فرضیه نهایتاً داده‌های پژوهش تجزیه و تحلیل شده و براساس نتایج حاصله پیشنهادهایی ارائه شده است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

سنجش شاخص‌های کیفیت زندگی از نظر شهروندان شهر مشهد

مقاله حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده که با هدف سنجش شاخص‌های کیفیت زندگی در مناطق ۱۳‌گانه شهر مشهد به بررسی ۲۵ فاکتور در قالب ۳ گروه پرداخته است. عمده کار این پژوهش پیمایشی بوده و از طریق بررسیهای میدانی و پرسشنامه انجام شده است. جامعه اماری شامل کلیه ساکنان مناطق ۱۳‌گانه شهر مشهد بوده و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهایSpss Excel, و همچنین از مدل موریس؛ شاخص لرد و شاخص هزینه استفاده شد. و نتایج پژوهش نشان داد که نابرابری شدیدی از نظر شاخص‌های کیفیت زندگی در مناطق مختلف شهر مشهد وجود دارد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

تدوین مدل هدایتگر مدیریت شهری برای توسعه کارآفرینی

مقاله حاضر به بررسی نقش مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی در میان شهروندان می‌پردازد. با توجه به ظرفیت‌های مدیریت شهری در فراهم کردن منابع، ایجاد انگیزه در شهروندان و بسترسازی برای کارآفرینی، تلاش گردید مدلی تدوین گردد که برای سوق دادن فعالیتهای کارآفرینانه به سمت خدمات شهری و ظرفیت سازی مورد نیاز شهر، راهبرد تأثیرگذار و قابل استفاده‌ای در اختیار مدیریت شهری بگذارد. در تدوین چنین الگویی، ابتدا بر مزایای کارآفرینی و ضرورت توجه مدیریت شهری به نقش آفرینی در آن پرداخته شده و پیشینه تحقیقات کارآفرینی بررسی می‌شود تا عوامل تأثیرگذار بر گسترش کارآفرینی شناخته شوند. این عوامل تأثیرگذار در دو بخش محیطی و فردی شناسایی شده و ارتباطات مدیریت شهری با سه سطح شهروندان، دولت و محیط بررسی گردیده است. سپس بر پایه این نتایج به دست آمده، الگویی عرضه می‌شود که چگونگی تأثیرگذاری مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی را نشان می‌دهد. در پایان پیشنهادهایی برای پژوهش­ها و تحقیقات آتی ارائه می‌گردد.

دریافت کامل مقاله


مقاله ۷ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

امکان سنجی پتانسیل‌های گردشگری در شهر سقز با استفاده از مدل SWOT

هدف این پژوهش، شناسایی توانایی‌های جذب گردشگر شهر سقز و بررسی نقاط قوت و ضعف این آثار، و همچنین کشف فرصتهای در انتظار برنامه و شناسایی موارد تهدید و تبدیل آنها به فرصت در جهت تقویت و توسعه صنعت گردشگری شهر سقز  و ارائه راهبردهای برترو راهکارهای اجرایی لازم است؛ در این راستا، تاسیسات اقامتی و مراکز خدمات‌رسانی و فضای گردشگری شهر سقز، با انجام پژوهش‌های میدانی تعیین و بررسی و پیشنهادات راهبردی، ارائه شده است. روش جمع‌آوری داده ها و تحلیل اطلاعات مورد نیاز، ترکیبی از روشهای اسنادی- تحلیلی و مشاهده – مصاحبه‌ای است. یافته‌های پژوهش، از بررسی توانایی‌های این شهر در زمینه صنعت گردشگری، حاکی از این واقعیت است؛ که این شهر، به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص چهار راهی، گذشته تاریخی، داشتن پتانسیل تجاری و بازارچه‌های مرزی و همچنین بهره‌مندی از آب و هوایی مطبوع در فصول بهار و تابستان، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری غرب کشور را دارا است.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۸ فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره ۳

رقابت کلان‌شهرها در عرصه‌های فراملی با استفاده از ابزار استراتژی‌یابی

مدیران شهری در سال­های اخیر تلاش گسترده­ای داشته­اند تا شهر خود را در شبکه کلانشهرهای جهانی ارتقای داده و منافع اقتصادی هنگفتی را برای شهروندان خود فراهم سازند. این هدف امروزه با شناخت و اتخاذ رویکرد هوشمندی رقابتی که همان نظارت هدفمند بر محیطی است که سازمان در آن به فعالیت و رقابت می­پردازد امکان پذیر شده و با هدف اخذ تصمیمات استراتژیک توسعه یافته است. مدیران شهری با بهره بردن از این رویکرد و بخصوص ابزار استراتژی­یابی آن برای رقابت با سایر شهرها، کسب آمادگی نموده و  استراتژی خود را در عرصه­های فرا ملی جهت رقابت با سایر کلانشهرها تدوین می­کنند. اساساً استراتژی‌یابی تکنیکی است که در طول قرن بیستم شرکت­های چند ملیتی برای رقابت با سایر شرکت­ها و بازاریابی خود استفاده می­کردند و حداکثر تلاش آنها نیز این بود تا با تکیه بر این ابزار بتوانند رفتار­های رقیب را مورد تحلیل قرار داده و برای رقابت با این نوع رفتارها، استراتژی­های جدیدی را برای شرکت خود فراهم سازند. این مقاله در صدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی فضای رقابتی کلانشهرها را در عرصه­های فراملی به بحث گذاشته و چگونگی رویکرد هوشمندی رقابتی و کاربرد ابزار استراتژی یابی را در حوزه مدیریت شهری به تحلیل در آورد.
 

دریافت کامل مقاله


 

ادامه مطلب
خانه آلکریا
منبع
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا