تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 32 زمستان 1397

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

 
۱- مطالعه تطبیقی پارچه های مورد استفاده در لباس زنان دوره صفوی و قاجار با استفاده از نرم افزار SPSS | فاطمه دهقانی؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی؛ ابوالقاسم دادور
 
۲- نگرشی هندسی و مفهومی به زمینه‌های گره ده تند و کند هنر گره‌چینی | مجید دهشتی؛ مهدی خوش‌نژاد؛ سیده مریم حسینی
 
۳ – خوانش بینامتنی و تقابل‌های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی) | مریم لاری
 
۴- زیبایی شناسی نسخه چاپ سنگی «روضه المجاهدین /مختارنامه» کتابخانه تبریز | مریم متفکرآزاد
 
۵- فرش به مثابه نماد؛ بررسی شکل مصرف فرش دستباف در اروپا از سده های میانه تا قرن ۱۸ میلادی(۱۲ هـ.ق) | مهلا تختی؛ رضا افهمی؛ جواد نیستانی
 
۶- بررسی تاثیر متون شیعی بر شمایل نگاری از امام علی(ع) در نگاره‌های فالنامه تهماسبی | زهرا شاقلانی پور؛ خشایار قاضی زاده؛ پرویز حاصلی
 
۷- بررسی نقوش سپرهای جنگی در نگاره‌های شاهنامه بایسنقری و طهماسبی | جواد دهدهجانی؛ احمد زارع ابرقویی
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

مطالعه تطبیقی پارچه های مورد استفاده در لباس زنان دوره صفوی و قاجار با استفاده از نرم افزار SPSS | فاطمه دهقانی؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی؛ ابوالقاسم دادور

یکی از درخشان ترین دور ه های صنعت پارچه بافی از آغاز تاریخ دوره صفوی بوده و بهترین نوع پارچه ها برای پوشاک زنان استفاده می شده است. در این دوره با استفاده از مواد مناسبی که در کارگاههای بافندگی تهیه می شد، نه تنها عقب ماندگی های کشور در عرصه پارچه بافی جبران شد بلکه بر اثر حمایت شاهان صفوی از هنرمندان و صنعتگران هنر پارچه بافی را در سراسر این دوره بی نظیر ساخت به گونه ای که دولت ایران در آن روزگار مقداری زیاد پارچه به کشور های اروپایی صادر می کرد.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

نگرشی هندسی و مفهومی به زمینه‌های گره ده تند و کند هنر گره‌چینی | مجید دهشتی؛ مهدی خوش‌نژاد؛ سیده مریم حسینی

تزیینات اغلب بناهای شاخص دوره‌ی اسلامی، نقشی پررنگ با پشتوانة فلسفی مختص به خود را داشته است. گونة تزیین گره، نوعی منحصر به فرد در میان انواع تزیینات هندسی معماری اسلامی و سنتی ایران و شرق بوده است که خلق این میراث ماندگار از ترکیب تعدادی شکل بنیادی یا نقش‌مایه تشکیل می‌شوند. اولین مرحلة ترسیم گره، بستن زمینه‌ی (قاب) گره است که نقش‌مایه‌ها با آن محدود می‌شوند.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

خوانش بینامتنی و تقابل‌های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی) | مریم لاری

روابط منظم سیاسی ایران و کشورهای اروپایی که در دوران سلطنت فتحعلی­شاه شروع شد، همواره با چالش­های بزرگی مواجه بوده است. در رابطه با هنر نیز به سبب عواملی چون رفت و آمد نقاشان خارجی به دربار و ورود فرهنگ اروپایی به جامعه، اعزام برخی از نقاشان ایرانی به «فرنگ»، و آشنایی ایرانیان با پدیده نوظهور عکاسی، سبک جدیدی از هنر به وجود آمد که دارای ویژگی­های بارز نه تنها از نظر بیان بصری بلکه به لحاظ محتوایی بود.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

زیبایی شناسی نسخه چاپ سنگی «روضه المجاهدین /مختارنامه» کتابخانه تبریز | مریم متفکرآزاد

بررسی آثار ارزشمند هنر ایرانی همواره کمک شایانی در شناخت ویژگیهای هنر ایران در ادوار مختلف تاریخی داشته است. کتب چاپ سنگی به عنوان یکی از آثار هنری ارزشمند ایرانی که پس از نسخ خطی در ایران رواج یافتند ما را در شناخت مبانی فکری مردمان انین سرزمین و ویژگیهای هنری ادوار تاریخی این سرزمین کمک خواهد نمود.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

فرش به مثابه نماد؛ بررسی شکل مصرف فرش دستباف در اروپا از سده های میانه تا قرن ۱۸ میلادی(۱۲ هـ.ق) | مهلا تختی؛ رضا افهمی؛ جواد نیستانی

فرش دستباف در طول تاریخ به واسطه داشتن ظرفیت های گوناگون هنری، اقتصادی و مفهومی جلوه های ویژه ای در کنار ابعاد کاربردی و مصرفی خود یافته است. در تاریخ نگاری ها و سفرنامه ها همواره از فرش های گران قیمت و نفیس به نشانه شکوه و عظمت کاخ ها یاد شده است. این امر نشان میدهد فرش ها به مرور کارکردی فراتر از ارزش مصرفی خود یافته اند. این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است که بررسی ها در آن برپایه مطالعات کتابخانه ای و بررسی تصویری نقاشی های باقی مانده از سده های میانه تا قرن ۱۸ میلادی/۱۲ قمری و همچنین لیست اموال برخی از پادشاهان- به منظور بررسی شکل مصرف و زمینه های بروز انواع مصرف آن- می باشد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۳۲

بررسی تاثیر متون شیعی بر شمایل نگاری از امام علی(ع) در نگاره‌های فالنامه تهماسبی | زهرا شاقلانی پور؛ خشایار قاضی زاده؛ پرویز حاصلی

متون شیعی، مجموعه‌ای از آیات و تفاسیر، عقاید و روایات را دربرمی‌گیرد که حاصل قرن‌ها تلاش شیعیان و به‌ویژه علمای شیعه در جمع آوری منابع، بررسی محتوا و صحت و سپس نگارش و تدوین آنها می‌باشد. این متون بر حوزه هنر نگارگری، مانند سایر مقوله‌های مرتبط با هنر و ادبیات موثر بوده‌اند. فالنامه تهماسبی یکی از نسخه‌های عصر شاه تهماسب صفوی است که دارای چندین نگاره بوده و متاثر از منابع شیعی است.
 

دریافت کامل مقاله


 

مقاله ۷

بررسی نقوش سپرهای جنگی در نگاره‌های شاهنامه بایسنقری و طهماسبی | جواد دهدهجانی؛ احمد زارع ابرقویی

شاهنامه­های بایسنقری و طهماسبی، از شاهکارهای هنری و فرهنگی ایران محسوب می­شوند. شاهنامۀ بایسنقری در دوره تیموری و در مکتب هرات نگارگری شده و شاهنامۀ طهماسبی در دوره صفوی و در مکتب تبریز کتابت شده است. صحنه­های نقاشی شده در این دو نسخه ارزشمند، دارای سپرهای جنگی است که نقوش بسیار زیبا و غنی بر آن قابل مشاهده است. این پژوهش در پی آن است که با بررسی نقوش سپرهای جنگی در دو شاهنامه، انواع نقوش را دسته بندی و از نظر نوع طراحی و رنگ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی قرار دهد؛ تا دریابد نقوش غالب دو شاهنامه چیست؟
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
برج مسکونی اقدسیه |  فرشاد مهدی زاده
منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا