تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 28 زمستان 1396

فهرست مقالات در  فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

 
۱- نقش فرشته درکاشیکاری قاجاری صحن آزادی حرم مطهر امام رضا(ع) ‏ | اکرم نوری؛ محمدرضا حسنی
 
۲- عوامل فرهنگی مؤثر بر دگرگونی نقشمایه‏های انسانی در پارچه‏های دوره‌های صفوی و اول قاجار | مریم مونسی سرخه؛ سارا حسین‌زاده قشلاقی
 
۳ – افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی | رضا علی پور؛ غلامعلی حاتم؛ اسماعیل بنی اردلان؛ ایرج داداشی
 
۴- نگاهی به تحولات گفتمانی حوزه هنر اسلامی در سه مقطع زمانی | روح‌اله مجتهدزاده؛ مهدی سعدوندی
 
۵- بررسی، تحلیل و معرفی طرح‌ها و نقشه‌های بومی و نخستین در مکتب قالی‌بافی اراک(سلطان‌آباد) | محمد افروغ
 
۶- تحلیل کاربرد رنگ در نگاره های معراج نامه میرحیدر بر مبنای جایگاه رنگ در قرآن مجید و احادیث | الهه توبیهای نجف آبادی؛ زهرا فنایی
 

مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

نقش فرشته درکاشیکاری قاجاری صحن آزادی حرم مطهر امام رضا(ع) ‏ | اکرم نوری؛ محمدرضا حسنی

تزیینات معماری در دوره قاجار دارای ویژگیهای متمایز و بسیار مهمی است. ورود برخی نقوش جدید همراه با طیف رنگ های گرم و تجلی نوعی تصویر پردازی خاص، تزیینات بناهای این دوره را از دیگر دوره های تاریخی جدا می کند. نقش فرشته از نقوش بدیع و خاص عصر قاجار است که در تزیینات بناهای این دوره بارها و بارها مشاهده می شود، در بیشتر این موارد، نقش فرشته دارای ویژگی های بارز همراه با اصول تصویرگری مشخص مانند رنگ های مشخص و حالات یکسان می باشد.
 

مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

عوامل فرهنگی مؤثر بر دگرگونی نقشمایه‏های انسانی در پارچه‏های دوره‌های صفوی و اول قاجار | مریم مونسی سرخه؛ سارا حسین‌زاده قشلاقی

پیکرنگاری روی پارچه‏ها از دوران گذشته تا اوایل صفوی در ایران به انحاء گوناگون رواج داشت و در زمان شاه عباس به اوج ‏رسید و در مکتب اول قاجار به شیوه صفویان ادامه یافت. نقش انسانی به صورت کالبدی رسمی یا غیررسمی روی پارچه نقش بسته و تأثیرات نقوش روی پارچه و سایر هنرها در شیوه اجرا و مضمون مشهود است.
 
 

مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی | رضا علی پور؛ غلامعلی حاتم؛ اسماعیل بنی اردلان؛ ایرج داداشی

بسیاری از اندیشمندان، هنر را وسیله­ای برای ادراک حقیقت می­دانند و مجرایی برای رسیدن به عالی­ترین شناخت و معرفت قابل حصول بشر و نوعی از معرفت که دست­یابی بدان با ابزار و وسایل دیگر محال است. کوماراسوامی از متفکرانی است که با این اندیشه هم­رأی است. آناندا کوماراسوامی متفکر و اندیشمند سنّت­گرا، مفهوم و معنای هنر را در نوشته­های خود موردبحث قرار داده است.
 

مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

نگاهی به تحولات گفتمانی حوزه هنر اسلامی در سه مقطع زمانی | روح‌اله مجتهدزاده؛ مهدی سعدوندی

مقالة حاضر به بررسی حوزة «تاریخ هنر اسلامی» در سه مقطع زمانی اختصاص دارد. این مقاله با بررسی تحولات این حوزه، در قالبی تحلیل گفتمانی، ضمن روشن کردن ویژگی‌های بنیادین آن به تبیین ریشة برخی منازعات شکل گرفته در این حوزه، از جمله منازعة اخیر بر سر خود اصطلاح هنراسلامی، می‌پردازد.
 

دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

بررسی، تحلیل و معرفی طرح‌ها و نقشه‌های بومی و نخستین در مکتب قالی‌بافی اراک(سلطان‌آباد) | محمد افروغ

این مقاله، پژوهشی میدانی است که بر مطالعه و جستجو در جغرافیای نظام­بافندگی اراک(سلطان­آباد) استوار است و از جنبه تئوری و نظری کم­تری برخوردار است. هم­چنین به­لحاظ محدودیت و نبود پژوهش­های مربوط به این حوزه، از منابع اندک برخوردار است. از این­رو که برای نخستین بار به­صورت ساختارمند و سامان یافته به­نگارش درآمده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 48

دریافت کامل مقاله


مقاله ۶ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۸

تحلیل کاربرد رنگ در نگاره های معراج نامه میرحیدر بر مبنای جایگاه رنگ در قرآن مجید و احادیث | الهه توبیهای نجف آبادی؛ زهرا فنایی

معراج نامه میرحیدر داستانی عرفانی در توصیف مراحل عروج معجزه آسای پیامبر اسلام در شبی که به بارگاه الهی راه می یابد می باشد و رایج ترین مضمون دینی در عرصه هنرهای تصویری و نگارگری اسلامی ایران می باشد که همواره بستری مناسب برای خلاقیت و نوآوری نقاشان فراهم نموده است.
 

دریافت کامل مقاله

 

 

 

منبع
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 17 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا