تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامیمجلاتمقالات
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 27 پاییز 1396
فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
۱- تحلیل ساختاری نگارههای هفتاورنگ جامی در کارستان هنری سلطان ابراهیم میرزا | مریم عظیمی نژاد؛ علیرضا خواجه احمد عطاری؛ صمد نجار پور جباری؛ بهاره تقوی نژاد
۲- تحلیل شمایلشناسانه الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ شاهنامه ۷۳۳ و ۷۴۱ ه.ق آلاینجو | الهام پورافضل؛ فائزه نوروزی
۳ – بررسی مفهوم عرفانی « فضای تهی» در معماری اسلامی- ایرانی | خسرو ظفرنوایی
۴- بررسی جلوههای بصری و محتوایی حکایت شیخ صنعان در هنرهای تصویری دوره قاجار | لاله آهنی؛ آزاده یعقوب زاده؛ حمیده حرمتی
۵- مطالعه کاربرد و ویژگیهای ترکیب «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان | علیرضا طاهری؛ سحر صادقی
مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
تحلیل ساختاری نگارههای هفتاورنگ جامی در کارستان هنری سلطان ابراهیم میرزا | مریم عظیمی نژاد؛ علیرضا خواجه احمد عطاری؛ صمد نجار پور جباری؛ بهاره تقوی نژاد
نگارگری ایران، در طول اعصار از جلوههای بارز تمدن ایرانی و اسلامی بوده است. از ویژگیهای نگارگری ایران در سدههای پس از اسلام، پیوستگیاش با ادبیات فارسی است. نسخههای خطی بسیار زیادی برگرفته از اشعار شاعران گوناگون در دوران هنری مختلف مصورسازی شدهاند، موضوع پژوهش حاضر نیز بررسی نگارههای یکی از این نسخهای زیبا است، و آن نسخه هفتاورنگ جامی موزه فریر واشنگتن است.
مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
تحلیل شمایلشناسانه الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ شاهنامه ۷۳۳ و ۷۴۱ ه.ق آلاینجو | الهام پورافضل؛ فائزه نوروزی
تصویرگری الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ ادبی، یک سنت ثابت در تصویرگری مکتب شیراز آلاینجو بوده است. این پژوهش، الواح مصور افتتاحیه دو نسخه درباری شاهنامه ۷۳۳ ه.ق و ۷۴۱ ه.ق مکتب آلاینجو را مورد تحلیل قرار داده است. همچنین با مطالعه محتوای الواح افتتاحیه این نُسَخ، به کشف زوایای پنهان و درک معنای درونی این تصاویر، در ورای خصوصیات بصری متمایزشان (در قیاس با مکتب هم عصر خود ایلخانی)، در نگارگری نیمه اول سده هشتم هجری میپردازد. این پژوهش با رویکرد شمایلشناسانه اروین پانوفسکی و براساس مطالعات کتابخانهایی صورت گرفته است.
مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
بررسی مفهوم عرفانی « فضای تهی» در معماری اسلامی- ایرانی | خسرو ظفرنوایی
فضا ارتباط مستقیم با بحث هستی دارد. در ابتدا باید یک هستی، موضوع کار ما باشد تا پس از آن بحث فضا مطرح شود.فضای خالی(تهی) نماد امر قدسی و دروازهای است که حضور الهی از طریق آن به نظام مادی که محیط بر انسان در سفر زمینی اوست، داخل میشود به این ترتیب فضای خالی، اثر محدود کننده فضای کیهانی بر انسان را حذف میکند،چون هروقت و هر جا حجاب جسم برداشته میشود،نورالهی به درون میتابد.
مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
بررسی جلوههای بصری و محتوایی حکایت شیخ صنعان در هنرهای تصویری دوره قاجار | لاله آهنی؛ آزاده یعقوب زاده؛ حمیده حرمتی
از میان انواع ادبی داستانها به واسطه خیالپردازی، توصیفات شاعرانه و محتوای خود همواره محرک قدرت خیال و حس زیباجویی هنرمندان بودهاند. هنرمند با مطالعه، تشخیص و ارزیابی ظرفیت هنری و قابلیت محتوایی این آثار به اقتباس از آنان دست مییازد. در این مقاله به روش توصیفی– تحلیلی با تکیه بر حکایت شیخ صنعان عطار به بررسی و تطبیق جلوههای بصری و محتوایی آن در آثار هنری پرداخته شده است.
مقاله ۵ فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی ۲۷
مطالعه کاربرد و ویژگیهای ترکیب «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان | علیرضا طاهری؛ سحر صادقی
هنرمندان دوران اولیه اسلامی با مهارت و دقت بالایی به ارائه شیوههای نوین نقوشنگاری دست یافتند. نقوش تزیینی و ترکیبی «انسان-خط» تحولی نوین در کتیبهنویسی تزیینات برجسته آثار فلزی دوران سلجوقیان و شیوههای نوین تزیینات دوران اسلامی ایجاد نمود. این نقوش عمدتاً ترکیبی از خطوط رایج آن دوران و اتصالات زیبایی از سرهای استیلیزه انسانی و یا نیمتنههای انسان بوده و مفاهیم و معانی باطنی و آشکاری دارند که هر کدام کاربردها و ویژگیهای بصری خاصی را در این آثار جلوهنمایی کردهاند.