تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران

نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 8 بهار 1397 جلد دوم

فهرست مقالات در  نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸ جلد دوم

 
۱- سنجش مطلوبیت فضای محله برای زندگی از دید ساکنین «مطالعه موردی :شهر شیراز» ‏ | ندا گشتاسبی
 
۲- ارائه مدل هاي WLSF و شبکه عصبي(ANN) و کاربرد آن در تکنولوژي بتن | اسمعيل تيموري، محمد هادی الماسی، خسرو حسینی
 
۳ – اثر کربنات نانو کلسیم بر خواص زودرس بتن با عملکرد بالا | یوسف بهرام بیگی
 
۴- بررسی تاثیر فضاهای باز مجتمع های مسکونی بر شکل گیری و شکوفایی خلاقیت کودکان | ندا گشتاسبی، علی اکبر حیدری
 
۵- بررسی رفتار لرزه ای سقف طاق ضربی در ساختمان های بنایی غیر مسلح | رضا تاتار
 
۶- آنالیز عددی جهت بررسی عوامل موثر در تغییر مکان های جانبی دیوار حائل دیافراگمی متشکل از شمع های هم پوشان در خاک های شنی و ماسه ای | نیماکریمی شهرکی
 

مقاله ۱ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

سنجش مطلوبیت فضای محله برای زندگی از دید ساکنین «مطالعه موردی :شهر شیراز» ‏ | ندا گشتاسبی

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت شاخص های چندگانه بعد هویتی بعد روانشناختی، بعد اجتماعی و بعد کالبدی از نگاه شهروندان محلات معالی آباد، دروازه کازرون و کوزه گری، شهر شیراز صورت گرفته است. به منظور دست یابی به هدف پژوهش، روش (پیمایشی، توصیف، تحلیلی) مبنای گردآوری ها قرار گرفته است. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش های آماری نظیر تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون لون و تحلیل بن فرونی استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش به لحاظ مطلوبیت قضای محله برای زندگی از دید ساکنان محلات مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع از فضای محله معالی آباد به عنوان محله ای برتر و محله کوزه گری و دروازه کازرون به عنوان محله ای دارای سطح پایین تر مطلوبیت فضای محله مشخص شده اند. همچنین از نظر شاخصه ی هویتی هر سه محله در یک سطح قرار گرفته اند و در کل در تمامی شاخص ها با ترتیب معالی آباد در رتبه اول و کوزه گری در رتبه دوم و دروازه کازرون در رتبه سوم قرار دارد. واژگان کليدي: مطلوبیت – کیفیت زندگی – محله – شاخصه ها.
 

مقاله ۲ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

ارائه مدل هاي WLSF و شبکه عصبي(ANN) و کاربرد آن در تکنولوژي بتن | اسمعيل تيموري، محمد هادی الماسی، خسرو حسینی

درسال هاي اخير،شاهدحرکت مستمري از تحقيقات صرفاً تئوري و کاربردي،به خصوص در زمينة پژوهش اطلاعات براي مسائلي که براي آنها راه حلي موجود نيست؛و يا به راحتي قابل حل نيستند؛بوده ايم.با عنايت به اين امرعلاقه فزآيندهاي درتوسعه تئوريک سيستم هاي تقريب تابع که مبتني برداده هاي تجربي هستند؛ايجادشده است.مدل شبکه اي عصبي و WLSF جزء اين دسته ازسيستم ها قرار دارند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 4
 

مقاله ۳ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

اثر کربنات نانو کلسیم بر خواص زودرس بتن با عملکرد بالا | یوسف بهرام بیگی

در این مطالعه اثر افزودن نانو کربنات کلسیم (CaCO3) بر خواص زودرس بتن های با عملکرد بالا در شبیه سازی شرایط سرد و نرمال مورد بررسی قرار گرفت. نانو CaCO3 در نرخ های ۰، ۲.۵، ۵، ۱۰ و ۱۵ درصد به عنوان جایگزینی حجمی برای سیمان اضافه شد. مخلوط های مشابه حاوی افزودنی های تسریع دهنده کلریدی و غیر کلریدی نیز برای مقایسه مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد پتانسیل بالایی از نانو – CaCO3 برای تسریع روند گیرش و سخت شدن بتن با عملکرد بالا از طریق ارائه سایت های هسته ای، افزایش نقاط تماس و افزایش نسبت موثر آب به سیمان وجود دارد.
 

مقاله ۴ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

بررسی تاثیر فضاهای باز مجتمع های مسکونی بر شکل گیری و شکوفایی خلاقیت کودکان | ندا گشتاسبی، علی اکبر حیدری

امروزه فضاهاي باز مجتمع هاي مسكوني بخش جدايی ناپذير از فضاهاي عمومي به ويژه در كلان شهرها محسوب ميشوند و در برآورده ساختن نيازهاي اجتماعي و فردي شهروندان، خصوصاً كودكان نقش اساسي و مهمي را ايفا ميكنند و از آن جهت اهمیت دارد که در سنین ۴ تا ۷ سالگی تخیل کودک جنبه عملی پیدا میکند در طول این سال ها، کودک از محیط تأثیر بیشتری میگیرد. طراحي فضاهاي باز علاوه بر بزرگسالان، مخاطبين خردسال را نيز در برميگيرد كه بسيار بيشتر از بزرگسالان تأثير ميپذيرند و دنيا را به صورت كاملاً متفاوت با آن ها درك ميكنند. حال این سوال مطرح می شود فضاهای باز مجتمع های مسکونی می تواند بر شکل گیری و پرورش خلاقیت کودکان تاثیر گزار باشند؟
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵ نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران ۸

بررسی رفتار لرزه ای سقف طاق ضربی در ساختمان های بنایی غیر مسلح | رضا تاتار

در صورتیکه به رفتار واقعی دیافراگم توجه نشود، ممکن است منجر به خطاهای جدی در نحوه توزیع نیروهای ناشی از زلزله گردد. این مسئله درساختمان های با تعداد طبقات کم و سیستم قائم باربر جانبی با سختی بالا که از خصوصیات ساختمان های با مصالح بنایی غیر مسلح می باشند، محسوس تر است. با توجه به این که شمار زیادی از پروژه های بهسازی از سقف های طاق ضربی به عنوان عضو افقی سیستم باربر جانبی استفاده می کنند، در تحقیق حاضر این نوع سقف در دهانه ۴ متر با تیرآهن IPE16 ، با یک نرم افزار اجزا محدود مدل شده واین مدل در دو جهت هم راستای تیرچه ها و عمود برآنها در حالات مختلف، بدون مقاوم سازی، مقاوخم سازی با میلگرد ضربدری، مقاوم سازی با تیرآهن های عرضی و مقاوم سازی با بتن تحلیل شده است.

ادامه مطلب
دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط 2

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

آنالیز عددی جهت بررسی عوامل موثر در تغییر مکان های جانبی دیوار حائل دیافراگمی متشکل از شمع های هم پوشان در خاک های شنی و ماسه ای | نیماکریمی شهرکی

در این پروژه یک سری مدلسازی و مطالعه عددی با استفاده از برنامه PLAXIS روی پارامترهای سیستم نگه دارنده (شمع‌های هم‌پوشان و استرات فلزی)، در خاک شنی و ماسه‌ای منطقه (ایستگاه مترو انقلاب) انجام گردید. این پارامترها به ترتیب فواصل افقی و قائم استرات‌های فلزی، سختی خمشی شمع‌های هم‌پوشان و اثر ارتفاع دیوار در ایجاد گود برداری به صورت خشک و غوطه‌ور هستند. در مجموع ۱۲ مدل به همراه مدل اصلی ایجاد گردید و تغییر شکل افقی دیواربه صورت نمودار ارائه گردیدو موثر ترین پارامتر، روی تغییر شکل افقی دیوار اثر ارتفاع دیوار در ایجاد گود برداری به صورت خشک و غوطه‌ور است
 
 

 دریافت کامل مقاله


 

منبع
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا