تأليفاتفصلنامه مسکن و محیط روستامجلاتمقالات

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 129 بهار 1389

فهرست مقالات در فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

۱- معماری همساز با اقلیم روستای کندوان | یوسف گرجی ملهبانی، المیرا سنائی
 
۲- معماری در عصر تغییر اقلیم ‏ | سعید نورزیان ملکی، سید باقر حسینی، محمود رضایی
 
۳- بررسی وضعیت شاخص‌های اجتماعی مسکن در مناطق روستایی شهرستان اهواز | سعید ملکی
 
۴ – مفاهیم سکونت در آیات و روایات اسلامی | بهزاد وثیق، آزاده پشوتنی زاده
 
۵- بهره‌گیری از GIS در ادامه حیات روستا و تحقق توسعه پایدار روستایی (نمونه:گردشگری روستایی) | ناهید سجادیان، مهیار سجادیان
 
۶- چالش‌های فراروی توسعه صنایع روستایی در ایران | فردین نصرتی، بهرام ایمانی
 
۷- گردشگری روستایی و لزوم توجه به آن در برنامه‌های توسعه و آبادانی روستاها | سلیمان راسق قزلباش
 
 

مقاله ۱ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

معماری همساز با اقلیم روستای کندوان | یوسف گرجی ملهبانی، المیرا سنائی

در این مقاله به بررسی معماری همساز با اقلیم روستای کندوان پرداخته‌ایم، به نظر می‌رسد که معماری این روستا از معماری معمولی بسیار پراهمیت‌تر می‌باشد زیرا در این محیط عوامل کالبدی محیط زیست انسان از بین عوامل کاملاً طبیعی انتخاب شده و تلفیق عجیبی بین کالبد مسکونی و رفتار انسان بعمل آمده و در واقع این هردو در هم ﺗﺄثیر گذاشته‌اند، برای این کار به معرفی موقعیت روستای کندوان که در ۶۲ کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته پرداخته‌ایم.
 
 

مقاله ۲ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

معماری در عصر تغییر اقلیم ‏ | سعید نورزیان ملکی، سید باقر حسینی، محمود رضایی

هدف این نوشتار ارائه اصول معماری در عصر تغییر اقلیم است. ضرورت این امر از آنجا ناشی می‌شود که نرخ گرم شدن کره زمین، افزایش یافته است. به طور علمی اثبات گردیده است که انسان و فعالیت‌های او موجب افزایش تراکم جوی گازهای گلخانه‌ای شده است و همین امر مسبب اثر گرمایش جهانی است. گستردگی مشکل گازهای گلخانه‌ای به حدی است که به منظور کاهش خطرات تغییر فاجعه‌آمیز اقلیم، نیاز توقف افزایش تراکم آن که به وسیله سوختن انرژی‌های فسیلی تولید می‌شود، احساس می‌گردد و بشر نیاز دارد که به سرعت از استفاده گاز گلخانه‌ای حاصل از سوخت فسیلی، به سمت وابستگی بیشتر به انرژی تجدیدشونده پاک، حرکت کند.
 

مقاله ۳ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

بررسی وضعیت شاخص‌های اجتماعی مسکن در مناطق روستایی شهرستان اهواز | سعید ملکی

شاخص‌های مسکن شاید مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار در برنامه‌ریزی مسکن باشند. شاخص‌های اجتماعی مسکن یکی از وسایل و شیوه‌های شناخت ویژگی‌های مسکن به شمار می‌روند که می‌توان به کمک آنها پارامترهای مؤثر در امر مسکن را شناخت و هر گونه برنامه‌ریزی و تصمیم صحیح برای مسکن را تسهیل نمود.
 
 

مقاله ۴ فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره ۱۲۹

مفاهیم سکونت در آیات و روایات اسلامی | بهزاد وثیق، آزاده پشوتنی زاده

مفهوم مسکن از دیدگاه اسلام موضوعی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اهمیت این موضوع در شناخت تفاوت‌های میان معماری اسلامی و معماری مسلمین (بناهای ساخته شده توسط مسلمانان) موثر است. لذا نگارندگان با استفاده از منابع دینی چون آیات و روایات تلاش نموده‌اند تا به جهت‌گیری‌های دینی در زمینه مفهوم مسکن این مطلب دست یابند. نوشتار حاضر بر اساس روش تحلیلی-توصیفی تنظیم گردیده است.
 
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۵

بهره‌گیری از GIS در ادامه حیات روستا و تحقق توسعه پایدار روستایی (نمونه:گردشگری روستایی) | ناهید سجادیان، مهیار سجادیان

توسعه پایدار به عنوان پارادایم غالب در سده بیست و یکم،به طور روز افزونی در گفتارها و نوشتارهای صاحبنظران و دولتمردان به عنوان تنها راه حل برای معضلات موجود جهانی، مطرح شده است. توسعه پایدار در واقع، رویکردی است که به دنبال بیشینه کردن سود خالص توسعه اقتصادی با در نظر گرفتن نگهداری و حفظ کیفیت منابع طبیعی در طول زمان است. برای آنکه توسعه پایدار از لحاظ اخلاقی با ثبات باشد، نیاز است که سطح زندگی اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه بهبود یابد و در عین حال از وارد آوردن خسارات جبران ناپذیر بر سرمایه نسلهای آینده ممانعت شود.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۶

چالش‌های فراروی توسعه صنایع روستایی در ایران | فردین نصرتی، بهرام ایمانی

امروزه صنعتی‌سازی روستایی راهبردی است که ابزارهای مناسب برای متنوع سازی اقتصاد روستایی را فراهم می‌آورد و از این جهت، رویکردی اقتصادی به شمار می‌رود که با ایجاد اشتغال و توزیع متعادل‌تر درآمدها، سطح زندگی روستاییان را بهبود بخشیده، زمینه دستیابی به توسعه پایدار روستایی را فراهم می‌سازد. در ایران نیز طی دهه‌های اخیر صنعتی‌سازی روستاها و طرح ایجاد نواحی صنعتی روستایی از راهبردهای مهم توسعه روستایی به شمار می‌رود.
 

 دریافت کامل مقاله


مقاله ۷

گردشگری روستایی و لزوم توجه به آن در برنامه‌های توسعه و آبادانی روستاها | سلیمان راسق قزلباش

یکی از گزینه‌هایی که امروزه به دلیل گسترش شهرنشینی و آلودگی محیط‌های شهری، ذهن بسیاری از سیاستگذاران، برنامه ریزان ومجریان سرمایه‌گذاری توسعه روستایی را به خود مشغول کرده، ایجاد و گسترش صنعت گردشگری (توریسم) روستایی می‌باشد که به عنوان یک از صنایع مهم و اساسی در بخش اقتصاد و فرهنگ، می‌تواند نقش مهمی در کاهش فشارهای روحی و روانی شهرها و همچنین جلوگیری از مهاجرتهای بی رویه روستاییان به شهرها ایفا نماید.
 

 دریافت کامل مقاله

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 28 (1)
منبع
فصلنامه مسکن و محیط روستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا