تأليفاتمجلاتمجله پژوهشهای معماری اسلامیمقالات
مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره 3 تابستان 1393
فهرست مقالات در مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
۱- مقایسه تطبیقی مفهوم ادراک و فرایند آن در فلسفه و روانشناسیمحیط و کاربرد آن در طراحی شهری | محمد نقی زاده، مریم استادی
۲- مطالعه تطبیقی دیدگاه ملاصدرا به مثابه متفکر اسلامی با نظریه های رایج در رابطه با مدلهای تجربه زیباشناختی | فرهنگ مظفر، رسول وطن دوست، نادر شایگان فر، زهره طباطبایی
۳- تحلیلی بر شیوه های نگرش به معماری اسلامی | حسن ذوالفقارزاده
۴ – ریشه یابی کاربست رنگ آبی در پنجره های ابنیه سنتی مسکونی ( نمونه موردی ابنیه مسکونی اورامان) | غلامحسین معماریان، سیروان عظیمی، مهدی کبودی
۵- بررسی انواع نورگیری و روشهای تأمین نور در مساجد بررسی انواع نورگیری و روشهای تأمین نور در مساجد | محمدرضا بمانیان، فهیمه نیکودل
۶- هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی؛ نمونه موردی: عربستان سعودی | محمدجواد مهدوی نژاد، پریا سعادت جو
۷- مهمان در خانه: یک بررسی تطبیقی میان ایران و غرب در آستانه دوران مدرن (نمونه موردی: مسکن دوره قاجاری تبریز) | مسعود ناری قمی، محمّد جواد عبّاسزاده
چکیده مقاله ۱ مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
مقایسه تطبیقی مفهوم ادراک و فرایند آن در فلسفه و روانشناسیمحیط و کاربرد آن در طراحی شهری | محمد نقی زاده، مریم استادی
ادراک و شناخت انسان از شهر، براساس رابطهی دو سویه وی با محیط شهری شکل میگیرد. دانش طراحی شهری که هدف خود را دستیابی به “محیط زیست نیکو” برای انسان میداند، درپی شناسایی راههای عمق بخشی به این رابطه، بیشتر از دستاوردهای دانش “روانشناسیمحیط” بهره جسته است، اما ادراک، به عنوان یک موضوع معرفت شناختی، ریشههای مفهومی خود را از دیگر حوزه های معرفتی از جمله “فلسفه” میگیرد
چکیده مقاله ۲ مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
مطالعه تطبیقی دیدگاه ملاصدرا به مثابه متفکر اسلامی با نظریه های رایج در رابطه با مدلهای تجربه زیباشناختی | فرهنگ مظفر، رسول وطن دوست، نادر شایگان فر، زهره طباطبایی
فرایند تجربه زیباشناختی و مدلهای طراحی شده در رابطه با این فرایند از مباحث مهم در حیطه آموزش تجربه زیباشناختی است. مدلهای بسیاری بر مبنای اندیشه های فلسفی و مشاهده رفتار مخاطبان طراحی شده و در جهت ارتقاء فکری و اندیشه ای مخاطب پایه گذاری شده است.
چکیده مقاله ۳ مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
تحلیلی بر شیوه های نگرش به معماری اسلامی | حسن ذوالفقارزاده
پژوهشگران و صاحب نظران در بررسی و نگرش به معماری اسلامی، روشهای متعددی را بکار گرفته اند. معماران، اندیشمندان، طراحان، متفکران، عارفان، حکیمان و فیلسوفان هر یک در سیر گذر زمان به نوعی خاص، پدیدۀ معماری اسلامی را تفسیر کرده اند.
چکیده مقاله ۴ مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
ریشه یابی کاربست رنگ آبی در پنجره های ابنیه سنتی مسکونی ( نمونه موردی ابنیه مسکونی اورامان) | غلامحسین معماریان، سیروان عظیمی، مهدی کبودی
در تجزیه و تحلیل لایه های مختلف آثار معماری و سبک هر معمار، رنگ جایگاه خاصی دارد. عاملی که افکار و عواطف وی را از سویی و درونمایه، مبانی نظری و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی بنا را از سویی دیگر به هم مرتبط میسازد. لذا بررسی نوع رنگ و نحوه کاربرد آن در معماری سنتی اصیل، دریچهای روبه شناخت برخی از ویژگیهای این سبک منحصر به فرد معماری و نیز اندیشهها، گرایشها و تواناییهای هنری و معمارانه جامعه بستر است.
چکیده مقاله ۵ مجله پژوهشهای معماری اسلامی شماره ۳
بررسی انواع نورگیری و روشهای تأمین نور در مساجد بررسی انواع نورگیری و روشهای تأمین نور در مساجد | محمدرضا بمانیان، فهیمه نیکودل
نور روز و اهمیت بهره گیری از آن در معماری ایرانی و شکل دهی به فضاهای داخلی، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. با ظهور اسلام بر اهمیت و بهره گیری از نور روز در بناها، بخصوص مساجد به عنوان مهمترین بناهای معماری اسلامی افزوده شد.
چکیده مقاله ۶
هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی؛ نمونه موردی: عربستان سعودی | محمدجواد مهدوی نژاد، پریا سعادت جو
گرایش به هویت و تلاش برای دست یابی به یک معماری باهویت، جریانی کلیدی در معماری معاصر کشورهای اسلامی به شمار می رود. هدف اصلی از این پژوهش شناسایی و تحلیل نسبت مفهوم هویت اسلامی و بومی با معماری معاصر کشورهای اسلامی است.
چکیده مقاله ۷
مهمان در خانه: یک بررسی تطبیقی میان ایران و غرب در آستانه دوران مدرن (نمونه موردی: مسکن دوره قاجاری تبریز) | مسعود ناری قمی، محمّد جواد عبّاسزاده
بسیاری، سرآغاز مدرنیته در جامعه ایرانی را از دوران اجباری پهلوی اوّل عقبتر میبرند و نوعی حرکت خودجوش اجتماعی (امّا آرام) به سمت مدرنیته را در جامعه ایران دوره قاجار، مورد بحث قرار میدهند. این سؤال قابل طرح است که کدامیک از دو الگوی فرهنگی سنّت و مدرنیته، در آثار قاجاری، وجه غالب داشته است و اینکه آیا میتوان در فضای زیست واقعی مردم قاجاری، ردّپاهای محکمی از الگوی کالبدی ـ فرهنگی مدرنیته یافت؟