تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ (۱)

نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ تابستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸ بخش ۱

۱- دمای آسایش حرارتی مردم شهر تهران | شاهین حیدری
 
۲- بررسی روند شکل گیری مجموعه های آرامگاهی در معماری ایران دوران اسلامی: بنابر آراء ابوسعید ابوالخیر | سیدهاشم حسینی
 
۳- اصلاح شیوه گزینش دانشجو به منظور ارتقاء کیفیت آموزش معماری گام های عملی برای رسیدن به وضعیت مطلوب | قاسم درودگر
 
۴ – تبیین مدل «دلبستگی به مکان» و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن | سیدعبدالهادی دانشپور؛ منصور سپهری مقدم؛ مریم چرخچیان
 
۵- مفاهیم طراحی در زمینه ی بیگانه تحلیل منطقه گرایی در آثار معماران غیر بومی در کشورهای مسلمان حوزه ی خلیج فارس | حمیدرضا شایان؛ علیرضا عینی فر؛ داراب دیبا
 
۶- روش تحلیل آمار هواشناسی برای طراحی معماری همساز با اقلیم | منصوره طاهباز
 
۷- رهیافتی حاصل از شناخت شهر سنتی به منظور ارائه الگوی مداخله در بافت (مطالعه موردی: اردبیل) | مجتبی رضازاده اردبیلی؛ لیلا پیغامی
 
۸- بررسی تطبیقی توسعه فضاهای پیاده بازار قدیم و خیابان پیاده تربیت شهر تبریز | رحمت محمدزاده؛ حسین فلاح نژاد
 
 

چکیده مقاله ۱ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

دمای آسایش حرارتی مردم شهر تهران | شاهین حیدری

مطالعات آسایش حرارتی از آن جهت اهمیت دارند که مهندس طراح را به استفاده از روش های غیر فعال و استفاده حداقلی از روش های فعال برای ایجاد سرمایش و گرمایش لازم در ساختمان راهنمایی می کند. اینکه چگونه باید حد آسایش را تخمین زد، موضوع مطالعاتی است که از یک قرن پیش آغاز و تا به امروز ادامه داشته، لیکن تکمیل نشده اند.
 

چکیده مقاله ۲ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

بررسی روند شکل گیری مجموعه های آرامگاهی در معماری ایران دوران اسلامی: بنابر آراء ابوسعید ابوالخیر | سیدهاشم حسینی

در طول دورة اسلامی ایران، مجموعه بناهای آرامگاهی فاخری ساخته شده که گروه ویژه ای را در معماری تشکیل می دهند. هستة اولیة شکل گیری مجموعه های مزبور تدفین یک فرد شاخص مذهبی یا سیاسی بوده و سپس در همان زمان یا در طول زمان?های بعدی بناهای جانبی دیگری مانند مسجد، مدرسه، خانقاه، کاروانسرا و… به مقبره افزوده شده است.
 
هدف این مقاله، مطالعه بر روی شیوه گزینش دانشجوی معماری به منظور ارایه راهکارهای عملی جهت اصلاح این شیوه و تدوین الگوی مطلوبی است تا بتواند راه حلی کلیدی برای ارتقای کیفیت آموزش معماری فراهم آورد. عقیده عمومی متخصصان و سازوکارهای آموزشی، این رشته را در زمره گروه های هنری می داند. در حالی که پذیرفته شدگان این رشته از طریق آزمون های دروس علمی انتخاب می شوند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 66

چکیده مقاله ۴ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

تبیین مدل «دلبستگی به مکان» و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن | سیدعبدالهادی دانشپور؛ منصور سپهری مقدم؛ مریم چرخچیان

مکان تنها یک سرپناه برای فعالیت های انسان نیست بلکه پدیده ای است که انسان در تعامل خود با آن، بدان معنا بخشیده و به آن دلبسته می شود تا آن جا که گاه حتی خود را با آن باز می شناسد. اگر از زاویه نیازهای انسان نیز به این مسئله نظاره کنیم، نیاز انسان به تعامل عاطفی با مکانی که در آن زندگی می کند و یا به عبارتی «دلبستگی به مکان»، از جمله مهم ترین ابعاد رابطه انسان و مکان است که باید مورد توجه معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری قرار گیرد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره ۳۸

مفاهیم طراحی در زمینه ی بیگانه تحلیل منطقه گرایی در آثار معماران غیر بومی در کشورهای مسلمان حوزه ی خلیج فارس | حمیدرضا شایان؛ علیرضا عینی فر؛ داراب دیبا

تحلیل چگونگی مواجهه‌ی معمار با زمینه‌ی فرهنگی بیگانه، بر اساس رویکرد منطقه‌گرایی، اساس مقاله‌ی حاضر است. این رویکرد، از آن جهت مورد توجه قرار دارد که دربرگیرنده‌ی چالش ها و تضادهای مختلفی است که جوهره‌ی تفکرات امروزه‌ی چند جهانی شدن را بنا می نهند. پرسش اصلی آن است که توجه به چه مفاهیمی، می تواند مطلوبیت آثار معماران غیر بومی را در پیشگاه سایر مولدهای طراحی(کارفرما، مخاطب و قانون‌گذار) تضمین کند؟

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 37

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

روش تحلیل آمار هواشناسی برای طراحی معماری همساز با اقلیم | منصوره طاهباز

شناسایی وضعیت اقلیمی یک محل و تحلیل نیازهای اقلیمی از نظر آسایش انسان و کاربرد مصالح ساختمانی یکی از مقدمات طراحی همساز با اقلیم است. امروزه آمار اقلیمی کلیه مناطق ایران که دارای ایستگاه هواشناسی می‌باشند در سایت اینترنتی سازمان هواشناسی قابل دسترسی است. لذا تحلیل این آمار و شناسایی نیازهای اقلیمی محل برای هر معمار حساس به مسائل زیست انرژی و محیطی که خود را در قبال طرحش مسئول می‌داند به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود مشروط بر آن‌که با روش تحلیل این آمار و تبدیل آن به دستورالعمل‌های معماری همساز با اقلیم آشنا باشد.

دریافت کامل مقاله


مقاله حاضر با هدف دستیابی به الگویی مناسب جهت مداخله در بافت های تاریخی، به مطالعه موردی در زمینه شهر اردبیل پرداخته است. تحقیق حاضر بدلیل تأثیر شناخت تاریخی و کالبدی شهر در ارائه طرح، در بخش های آغازین به بررسی حوادث تاریخی، رشد، گسترش و تحولات شهر در دوران های گوناگون می‌پردازد.

ادامه مطلب
نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی شماره 48

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸ 

بررسی تطبیقی توسعه فضاهای پیاده بازار قدیم و خیابان پیاده تربیت شهر تبریز | رحمت محمدزاده؛ حسین فلاح نژاد

مقاله حاضر به بررسی تطبیقی توسعه فضاهای پیاده بازار قدیم و خیابان پیاده تربیت شهر تبریز می پردازد. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که با بررسی مقایسه ای فضاهای پیاده بازار سنتی به عنوان محصول طراحی دوره گذشته و خیابان خرید پیاده تربیت به عنوان محصول طراحی دوره جدید علاوه بر شناخت محاسن و معایب موجود هریک می توان به جهت گیری های آتی در توسعه فضاهای تجاری و تفریحی کمک نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا