تأليفاتفصلنامه هویت شهرمجلاتمقالات

فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵ پاییز ۱۳۹۷

فهرست مقالات در فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

۱- کیفیت ادراک معنای فضا با دریافت نور روز | سمیه صدری کیا؛ محمدرضا بمانیان؛ مجتبی انصاری
 
۲- تاثیر فضای سبز و طراحی منظر بر ارتقاء احساس تعلق به مکان در مجتمع‌های مسکونی | ساسان خطیبی؛ لیلا زارع؛ محمد هادی کابلی
 
۳- نقش ساختار شهر در تاب آوری آن در برابر زلزله | هاله سادات نبوی رضوی؛ سید محسن حبیبی؛ منوچهر طبیبیان
 
۴ – تحلیل مطلوبیت مسیر برای عابر پیاده بر مبنای توزیع فعالیت‌ها با استفاده از ابزار تحلیل شبکه شهری (مطالعه موردی: محدوده مرکزی شهر تهران) | راما قلمبر دزفولی؛ نگار فرزادی مقدم
 
۵- بررسی سبک های یادگیری دانشجویان رشته معماری | سیده سمیه میرمرادی
 
۶- مکالمه انسان و مکان مقدّس جستاری بر نقش مخاطب در فهم قداست مکان | محمد علی تربیت جو؛ غلامرضا رستمی
 
۷- طراحی مدل تجویزی استمرار خلاقیت و آزمون آن در طراحی معماری | منوچهر تمیزی؛ جمال‌الدین سهیلی؛ حسین ذبیحی
 
۸- برنامه ریزی فرهنگی و ارائه شیوه محاسبه سرانه برای طراحی موزه (نمونه موردی : موزه شهدای شهر شیراز) | زهرا برزگر
 
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

کیفیت ادراک معنای فضا با دریافت نور روز | سمیه صدری کیا؛ محمدرضا بمانیان؛ مجتبی انصاری

نور انواع و درجاتی دارد که سبب پیدایش مفاهیم مستتر در فضا می‌شود. در متون دینی، نور در مفهومی متعالی یادشده است. ماهیت چندجانبه این عنصر، ضرورت توجه به ابعاد مادی و معنایی را آشکار می‌سازد.
 

چکیده مقاله ۲فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

تاثیر فضای سبز و طراحی منظر بر ارتقاء احساس تعلق به مکان در مجتمع‌های مسکونی | ساسان خطیبی؛ لیلا زارع؛ محمد هادی کابلی

امروزه در طراحی مجتمع‌های مسکونی هدف اصلی صرفه اقتصادی و تأمین سرپناه مدنظر است طراحی فضاها بیش از آنکه بر اساس نیاز ساکنان باشد متکی بر ایده طراحان است، از چالش‌های مهم به کارگیری معیارهایی است که احساس تعلق به مکان را ارتقاء داده و به حرفه کمک کند طرح‌های ارائه شده با خواسته‌ها، سلایق و اقلیم تطابق بیشتر داشته باشد.
 
شهرها به عنوان پیچیده‌ترین ساخته دست بشر، با خطرات گسترده‌ای به دلیل دامنه وسیعی از مخاطرات و به علت آسیب‌پذیری متعددشان مواجه هستند. هدف این مقاله بازشناخت ویژگی‌های ساختار اصلی شهر و بیان رابطه آن با تاب‌آوری در برابر سوانح طبیعی (زلزله) است. ساختار کالبدی شهر در رخداد پدیده‌ها و درجات تأثیر آن مؤثر است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 38

چکیده مقاله ۴فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

تحلیل مطلوبیت مسیر برای عابر پیاده بر مبنای توزیع فعالیت‌ها با استفاده از ابزار تحلیل شبکه شهری (مطالعه موردی: محدوده مرکزی شهر تهران) | راما قلمبر دزفولی؛ نگار فرزادی مقدم

امروزه چنانچه خیابان‌ها، فعالیت‌های کافی و جاذب برای عابر پیاده نداشته باشند گام‌های بعدی برای تشویق شهروندان به پیاده‌روی در معابر با مشکل مواجه خواهد شد. در این میان افزونه تحلیل شبکه شهری نرم‌افزار ARCGIS قابلیت‌هایی برای محاسبه سنجه‌های کیفیت دسترسی روی شبکه معابر ارائه نموده که می‌تواند در ارزش‌گذاری معبر با‌‌ ‌توجه به فعالیت‌های پیرامونی، برای جذابیت پیاده‌روی مورداستفاده قرار گیرد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵فصلنامه هویت شهر شماره ۳۵

بررسی سبک های یادگیری دانشجویان رشته معماری | سیده سمیه میرمرادی

سبک یادگیری به تفاوت‌های افراد در ترجیح روش‌های دریافت، سازمان‌دهی و پردازش اطلاعات در یادگیری مفاهیم تازه اشاره می‌کند. مطالعه حاضر باهدف تعیین سبک‌های یادگیری دانشجویان معماری مقطع کارشناسی بر اساس تئوری یادگیری تجربی کلب انجام‌شده است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که به‌صورت مقطعی در سال ۱۳۹۶ در مورد کلیه دانشجویان رشته معماری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در مقطع کارشناسی سال اول تا آخر انجام‌شده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

مکالمه انسان و مکان مقدّس جستاری بر نقش مخاطب در فهم قداست مکان | محمد علی تربیت جو؛ غلامرضا رستمی

امروزه نقش فضای معماری در انتقال مفهومِ قداستِ مکان کم­رنگ و منقطع است. در این بحث به تحلیل این انقطاع پرداخته‌ شده است. روش تحلیل این پژوهش به مباحث هرمنوتیکِ مدرن وابسته است که بر نقش مخاطب در فهم و آفرینش معنا تأکیددارند. در این راستا پس از دسته‌بندی انواع بناهای مقدس با توجه به اراده خداوندی یا میل استعلایی بشر، در مسیر تحلیل فهم انسانی از مکان مقدس، از مفهوم «مکالمه» استفاده شده است که از مفاهیم اصلی هرمنوتیک گادامری محسوب می‌شود؛ چراکه به نظر می‌رسد می‌توان از آن به‌عنوان مفهومی اساسی در تفسیر مکان بهره برد.

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 13

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

طراحی مدل تجویزی استمرار خلاقیت و آزمون آن در طراحی معماری | منوچهر تمیزی؛ جمال‌الدین سهیلی؛ حسین ذبیحی

توجه به موضوع آموزش طراحی معماری می‌باید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالت‌های تحلیلی ساختاری از مدل‌های عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه ­تجربی استفاده شد.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸ 

برنامه ریزی فرهنگی و ارائه شیوه محاسبه سرانه برای طراحی موزه (نمونه موردی : موزه شهدای شهر شیراز) | زهرا برزگر

«موزه‌ها ابزار حفظ هویت فرهنگی و به زبان دیگر اساس دوام و بقای جامعه هستند.» اما ساخت موزه بر اساس نیازسنجی و سرانه موردنیاز واقعی توجیه‌پذیر و ممکن است. رویکرد اصلی مقاله حاضر، تخمین سرانه‌ها و مساحت‌های موزه شهدا در شهر شیراز است و هدف، دست‌یابی به روش مطلوب تخمین تعداد بازدیدکنندگان و مساحت ریز فضاهای موزه شهدا و ارائه الگو جهت دیگر نمونه‌های موزه است.

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا