تأليفاتفصلنامه هویت شهرمجلاتمقالات

فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴ زمستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

۱- هستی شناسیِ معنا در آثار معماری | محمدمنان رئیسی؛ عبدالحمید نقره کار
 
۲- نظریه شهر تعالی | حمید ماجدی
 
۳- تأثیر معماری بر درمان کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی | فاطمه قاسم پور؛ حامد مظاهریان
 
۴ – کاربرد سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری فضایی در برنامه‌ریزی شهری | شیده شکوری اصل؛ مجتبی رفیعیان
 
۵- دلبستگی مکانی؛ بازشناسی مفهوم، اصول و معیارها | محمدرضا پورجعفر؛ محمدسعید ایزدی؛ سمانه خبیری
 
۶- طراحی معماری با رویکرد بهره‌گیری از روشنایی ‌طبیعی رویکردی در طراحی کتابخانه برای شهر تهران | فائزه زارع؛ شاهین حیدری
 
۷- بررسی تأثیر عوامل بصری فضاهای شهری بر الگوهای رفتاری شهروندان(مطالعه موردی: میدان شهرداری رشت) | آمنه کامور شلمانی؛ سیمین حناچی
 
۸- تحلیل محتوای مقالات بین المللی طراحی شهری طی دوره ۸ ساله (۲۰۱۲ – ۲۰۰۵ ) میلادی : موضوع و روشهای پژوهش | سینا رزاقی اصل؛ زهرا رستمی؛ نیکو زیبایی
 
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

هستی شناسیِ معنا در آثار معماری | محمدمنان رئیسی؛ عبدالحمید نقره کار

از مباحث مطرح در قلمرو «فلسفه هنر»، هستی شناسیِ آثار هنری است که از مهم‌ترین این«هست‌ها» در دانش معماری، «معنای آثار معماری» است. مسئله ای که در این مقاله مورد ژرفکاوی قرار می‌گیرد عبارت است از «چیستی معنای آثار معماری»؛ براین اساس، طی این پژوهش به این پرسش اصلی پرداخته می‌شود که خاستگاه معنای یک اثر معماری چیست و بر اساس این خاستگاه، آیا می‌توان به تعیّن معنا در آثار معماری معتقد بود یا خیر؟
 

چکیده مقاله ۲فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

نظریه شهر تعالی | حمید ماجدی

نظریه «شهر تعالی» با هدف تعالی شهروندان و شهر و بر پایه دو اصل کارائی بیشتر در نظام شهرسازی و برابری یا عدالت اجتماعی ارائه گردیده است. در این نظریه به محورهای اساسی نظیر«توسعه محیطی» با هدف توسعه پایدار در جهت دستیابی به رضایت شهروندان از محل سکونت، شادمانی آنان و سرزندگی شهر، «توسعه اقتصادی» با هدف رشد اقتصادی و کسب معیشت آنان، «توسعه اجتماعی» شهر با هدف گسترش علم و دانش در شهر، «توسعه فرهنگی» با هدف احیاء آداب و سنن نیکو دنبال شده و توسعه همه جانبه شهر از نظر محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حضور مردمان بزرگ (اندیشمند و دانشمند) در شهر خواهد انجامید که از یک سو زمینه تعامل مردم و بهره‌گیری از اندیشه و دانش آنان فراهم می‌شود و از دیگر سوی خود زمینه توسعه همه جانبه و مداوم در شهر را به وجود می‌آورند و در نتیجه به تعالی بیشتر شهر و شهروندان می‌انجامد.
 
اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اختلال رفتاری شایع در دوران کودکی است. دارای علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری در بیمار می‌باشد. این اختلالات منجر به بروز مشکلات فردی و اجتماعی می‌شود. درمان استاندارد این اختلال بیشتر با تکیه بر داروها، آموزش و مشاوره بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات فضای معماری بر رفتار این گروه از افراد جامعه می‌باشد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 6

چکیده مقاله ۴فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

کاربرد سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری فضایی در برنامه‌ریزی شهری | شیده شکوری اصل؛ مجتبی رفیعیان

پیچیدگی مسائل مرتبط با شهر، برنامه­ریزان و مدیران شهری را ناگزیر به تصمیم­گیری در شرایط عدم قطعیت می­نماید. سیستم­های پشتیبان تصمیم­گیری [i]از جمله ابزارها و فنون پیشرفته­ای هستند که به عنوان ابزاری کارآمد  جهت تسهیل و هدایت فرایند اتخاذ تصمیمات بهینه در خدمت برنامه­ریزان و مدیران شهری قرار­گرفته­اند و عمدتاً درتصمیم­گیری­های پیچیده و چندمعیاری[ii]  و یا تصمیم­گیری در شرایط عدم قطعیت به­کار­ گرفته­ می­شوند.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵فصلنامه هویت شهر شماره ۲۴

دلبستگی مکانی؛ بازشناسی مفهوم، اصول و معیارها | محمدرضا پورجعفر؛ محمدسعید ایزدی؛ سمانه خبیری

دلبستگی‌مکانی از دهه ۶۰ و به ‌دنبال طرح مفهوم مکان در مطالعات روانشناسی‌محیطی مطرح شد. عدم اجماع بر چیستی و چگونگی فرایند شکل‌گیری دلبستگی ‌مکانی و کاربست مفاهیم مشابه به‌جای دلبستگی‌مکانی، آن را به مفهومی بی‌ثبات و لغزنده تبدیل کرده است. هدف این مقاله بازشناسی مفهوم دلبستگی‌ مکانی به عنوان یکی از سطوح روابط مردم-مکان، اصول، معیارها و فرایند شکل‌گیری آن است به ‌گونه‌ای که تمیز آن از سایر مفاهیم مرتبط را ممکن سازد. ابعاد متفاوت دلبستگی ‌مکانی و معیارهای موثر بر آنها، در قالب مدلی مفهومیِ فرایند تعاملی شکل‌گیری دلبستگی‌مکانی و چارچوبی از مولفه‌های سازنده آن ارائه شده است.

ادامه مطلب
فصلنامه شهر پایدار 8

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

طراحی معماری با رویکرد بهره‌گیری از روشنایی ‌طبیعی رویکردی در طراحی کتابخانه برای شهر تهران | فائزه زارع؛ شاهین حیدری

امروزه یکی از اساسی­ترین مسائل زندگی بشر، مصرف بی­رویه انرژی است. حدود ۴۰% انرژی مورد استفاده بشر، در ساختمان­ها مصرف‌ می­شود. بنابراین ساختمان‌ها، بزرگ‌ترین تهدید، برای منابع انرژی هستند. بهره­گیری از نور روز در طراحی ساختمان، راه­حلی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. برای بیان ضرورت پرداختن به موضوع این پژوهش،‌می ­توان به اهمیت تأثیر کیفیت روشنایی در ارتقاءکارایی مطالعه و ناکارآمدی ساختمانهای کشور در حوزه­ی طراحی مطلوب روشنایی اشاره نمود.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

بررسی تأثیر عوامل بصری فضاهای شهری بر الگوهای رفتاری شهروندان(مطالعه موردی: میدان شهرداری رشت) | آمنه کامور شلمانی؛ سیمین حناچی

رشد جمعیت نامتناسب با توسعه شهری در شهرها باعث شده است که مدیران شهری بیشتر به جنب ههای فیزیکی-کالبدی شهرها توجه نموده و تا حدودی از تأثیرات روانی و ذهنی کالبد شهر بر شهروندان غفلت ورزیده اند. در این پژوهش که از نوع پژوهش کیفی می باشد تلاش شده است که ارتباط میان عوامل بصری فضاهای شهری و الگوهای رفتاری استفاده کنندگان از این فضاها بررسی شود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 44

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸ 

تحلیل محتوای مقالات بین المللی طراحی شهری طی دوره ۸ ساله (۲۰۱۲ – ۲۰۰۵ ) میلادی : موضوع و روشهای پژوهش | سینا رزاقی اصل؛ زهرا رستمی؛ نیکو زیبایی

با رشد و توسعه کمی و یکفی مجلات علمی، امروزه تحلیل محتوای مقالات منتشر شده از حیث موضوعی و رو ششناسی به عنوان دو الگوواره قدرتمند فرایند تحقیق، ضروری است. کشف موضوعات و رو ششناسی مقالات منتشر شده در حوزه طراح یشهری مهم ترین هدف این مقاله به شمار می رود. بدین منظور با استفاده از پایگاه اطلاعاتی SCOPUS مقالاتی که در عنوان آنها عبارت «طراح یشهری » آمده است، در بازه نمونه زمانی ) ۲۰۱۲ – ۲۰۰۵ ( که واجد جدید ترین رویکردهای نظری می باشد، جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته اند.

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا