تأليفاتفصلنامه هویت شهرمجلاتمقالات

فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳ پاییز ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

۱- تحلیل رابطه میان امنیت تصرف و میزان تمایل ساکنان برای مشارکت در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی (مطالعه موردی: محله کشتارگاه شهر ارومیه) | منوچهر طبیبیان؛ بهمن احمدی؛ سید محمد هاشمی
 
۲- بررسی تأثیر جهانی شدن بر مدیریت فضای شهری | هادی سروری؛ حمید ماجدی
 
۳- سنجش میزان تطابق توسعه شهر قزوین با سیاست‌های توسعه درونی شهر | مجید زارعی؛ فائزه ترکمنها
 
۴ – مقایسه تطبیقی فرایند شناخت و آفرینش- با تبیین جایگاه «حقیقت» و «ایده»- در هنر و معماری غربی و اسلامی | نسیم اشرافی؛ محمد نقی زاده
 
۵- تحلیل فضاهای گذران اوقات فراغت سالمندان پارک گلستان شهر تبریز و ارائه راهکارها | رحمت محمدزاده
 
۶- محدوده آسایش حرارتی در فضای باز مسکونی سنتی شهر یزد | پرهام بقایی؛ مجتبی انصاری؛ محمدرضا بمانیان؛ ریما فیاض
 
۷- بهینه کردن کارکرد انرژی دیوارهای بدون بازشو در جبهه‌های آفتابگیر | زهرا سخندان سرخابی؛ محمد علی خانمحمدی
 
۸- مقدمه‌ای بر گرایش به طبیعت در نمونه‌هایی از معماری معاصر ایران | خسرو دانشجو؛ سید مجتبی میرحسینی؛ محمدجواد مهدوی نژاد
 
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

تحلیل رابطه میان امنیت تصرف و میزان تمایل ساکنان برای مشارکت در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی (مطالعه موردی: محله کشتارگاه شهر ارومیه) | منوچهر طبیبیان؛ بهمن احمدی؛ سید محمد هاشمی

در سال­های اخیر توجه به مسئله امنیت تصرف در ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی جایگاه خاصی یافته، تا آنجا که از ناامنی تصرف به عنوان شاخص محرومیت در این سکونتگاه­ها یاد شده است. هدف این تحقیق بررسی نقش امنیت تصرف بر میزان تمایل ساکنان برای مشارکت در ساماندهی محله کشتارگاه ارومیه می­باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و با استفاده از تحلیل عاملی شاخص­های تبیین کننده امنیت تصرف در سه گروه امنیت تصرف عرفی، قانونی و ادراکی جای گرفتند.
 

چکیده مقاله ۲فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

بررسی تأثیر جهانی شدن بر مدیریت فضای شهری | هادی سروری؛ حمید ماجدی

هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر الزامات رقابت میان شهرها در دوره جهانی شدن بر جذب سرمایه بخش خصوصی در فضاهای شهری است. در دوره جهانی شدن ، شهرها مرکز ثقل توجهات سرمایه‌گذاران و مدیران شهری برای ارائه جذابیت‌های گوناگون در جذب سرمایه و رقابت با دیگر شهرها می‌باشند. اما فقدان مبانی نظری منسجم از چگونگی فرایند رقابت شهرها در مقیاس کلان تا اقدامات شهرسازان و مدیران شهری در مقیاس محلی ، باعث کاهش قدرت رقابتی شهرها شده‌است.
 
توسعه درونی شهر (میان افزا) به زمین‌های خالی، کاربری­های منسوخ و ناسازگار و بافت فرسوده درون شهر و زیر ساخت‌ آنها، به عنوان سرمایه و فرصت‌هایی برای توسعه می‌نگرد که با رشد پیرامونی و پراکنده شهر از جریان توسعه بدور مانده‌است. این شیوه با امکان افزایش جمعیت و کاربری­‌های مورد نیاز به منظور توازن سرانه­­های کاربری، سبب توسعه و ارتقاء تعاملات اجتماعی و سرمایه‌های محلات می‌گردد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه شهرسازی و معماری هفت شهر شماره 1

چکیده مقاله ۴فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

مقایسه تطبیقی فرایند شناخت و آفرینش- با تبیین جایگاه «حقیقت» و «ایده»- در هنر و معماری غربی و اسلامی | نسیم اشرافی؛ محمد نقی زاده

نوع شناخت و معرفت در هر جهان بینی، میزان «ماندگاری» اندیشه در آن جهان‌بینی را مشخص می‌سازد که در بازشناسی هنر و معماری اسلامی، غایت شناخت، «کشف حقیقت» و غایت خلق، «حصول ماندگاری» اثر است. هنرمند مسلمان، با تجلی «معرفت۱ حضوری» در«نفس»، «حقیقت» را به‌واسطه «هندسه» صورت بخشی می‌کند. اما هنرمند غربی در گذشته، «حواس» را ابزار کافی برای شناخت دانسته و اعراض ادراک شده در «نفس» را، به جای«حقیقت»، صورت داده است و در معاصر، با جایگزینی واژه «ایده۲» به جای«حقیقت»، شناخت را نه در «حواس» بلکه در ذهن جستجو می‌کند.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵فصلنامه هویت شهر شماره ۲۳

تحلیل فضاهای گذران اوقات فراغت سالمندان پارک گلستان شهر تبریز و ارائه راهکارها | رحمت محمدزاده

مقاله حاضر، درصدد بررسی فضاهای گذران اوقات فراغت سالمندان پارک گلستان شهر تبریز و ارائه راهکارها به عنوان مهمترین پاتوق افراد مسن شهر می‌باشد. این مقاله به روش پیمایشی و از نوع توصیفی – مقطعی انجام گرفت. ۱۴۶ نفر از سالمندان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بود. داده‌های به‌دست آمده به‌وسیله آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار۱۳ SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 35

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶  

محدوده آسایش حرارتی در فضای باز مسکونی سنتی شهر یزد | پرهام بقایی؛ مجتبی انصاری؛ محمدرضا بمانیان؛ ریما فیاض

امروزه بحث توسعه همه جانبه همگام با توجه و توسعه مقوله محیط زیست مطرح می­باشد. به عنوان یکی از ملزومات توسعه محدوده آسایش حرارتی را می­بایست برای هر منطقه تعیین کرد. در این مقاله محدوده آسایش حرارتی در فضای باز مسکونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به قرارگیری بیشتر مناطق ایران در نواحی گرم و خشک و نقش تعیین­کننده حیاط در خرد اقلیم به خصوص در مناطق کویری، خانه­های سنتی شهر یزد به عنوان نمونه موردی انتخاب گردیدند.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷ 

بهینه کردن کارکرد انرژی دیوارهای بدون بازشو در جبهه‌های آفتابگیر | زهرا سخندان سرخابی؛ محمد علی خانمحمدی

در این مقاله راهکاری نوین برای ارتقاء کیفیت گرمایشی دیوارهای بدون بازشو در جبهه­های آفتابگیر و مجاور آن ارائه می­شود. در زمستان چنانچه یکی از جبهه­های آفتابگیر به دلایلی مانند باد نامطلوب قابلیت ایجاد سطوح شیشه­خور را نداشته باشد، گرمایش طبیعی بنا مختل خواهد شد، بنابراین نیاز است تا راهکارهایی برای ارتقاء کیفیت گرمایشی دیوارهای بدون بازشوی سه جبهه ارائه شود.

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 37

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸ 

مقدمه‌ای بر گرایش به طبیعت در نمونه‌هایی از معماری معاصر ایران | خسرو دانشجو؛ سید مجتبی میرحسینی؛ محمدجواد مهدوی نژاد

این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از آثار معماری معاصر ایران از منظر طبیعت­گرایی به الگوهایی دست یابد و با استفاده از آنها، نحوه برخورد با طبیعت را در تعدادی از آثار معماران معاصر ایران از نظر کمی و کیفی ارزیابی کند. پرسش اصلی در این پژوهش آن است که، تجلی طبیعت­گرایی در معماری معاصر ایران چگونه بوده­است؟

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا