تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه معماری و شهرسازی ایران

نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱ (۱)

نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱ بهار و تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در این نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱ بخش ۱

۱- سازگاری ساختاری سیستم های صنعتی ساختمان سازی | جلیل اولیا؛ علیرضا تقدیری؛ سارا قنبرزاده قمی
 
۲- مضامین دینی شینتو و تأثیر آن بر معماری ایزدکده های ژاپن | محمدرضا پور جعفر؛ لیلا مدقالچی
 
۳- در جستجوی کریدورهای دید راهبردی شهر تهران | مهدی زندیه؛ راضیه زندیه
 
۴ – جستاری در استفاده از دیدگاه نشانه شناسی در طراحی محصول | صمد سامانیان؛ پردیس بهمنی
 
۵- بازخوانی ارتباط «انسان-طبیعت» از طریق بررسی نماد باغ در آثار نقاشی معاصر ایران | آزاده شاهچراغی؛ سید غلامرضا اسلامی
 
۶- پیاده راه عاملی برای افزایش سرمایه اجتماعی | محمود شکوهی دولت آبادی؛ محمد مسعود
 
۷- ضرورت رویکردی نو در تدوین قوانین و مقررات معماری اسلامی (تأملی بر: تأثیر قاعده فقهی «لا ضرر» بر مواد مربوط به حریم بصری در قانون مدنی ایران | محمد علی آبادی؛ مجید هاشمی طغرالجردی
 
۸- بازسازی بخش مرکزی شهرها؛ الگوی مداخله و دستور العمل های مرمتی در خرده حوزه های درک پذیر | مهشید قربانیان
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱

سازگاری ساختاری سیستم های صنعتی ساختمان سازی | جلیل اولیا؛ علیرضا تقدیری؛ سارا قنبرزاده قمی

نوشته حاضر به مشکلات موجود در روش ها و سیستم های صنعتی ساختمان سازی در پاسخ به نیازهای جمعیت در حال رشد، کیفیت نسبتا پایین محصول نهایی، تقاضا برای ساخت با کیفیت بالاتر، بالا بودن میزان مصرف انرژی و مواد اولیه در ساختمان سازی و تأثیرات منفی محیطی ناشی از تولید انبوه زباله و نخاله های ساختمانی می پردازد.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش های باستان شناسی ایران شماره 14 (2)
دین شینتو از روزگاران بسیار قدیم دین بومی مردم ژاپن بوده و از نظر قدمت، یکی از ادیان کهنسال جهان بوده است که مبدأ و پیدایش آن به درستی مشخص نمی باشد. این دین در میان ادیان عالم، به جهت نقشی که در شکل دادن ثبات ملی پیروان خود از نظر سیاسی داشته است، منحصر به فرد است. در آن هنگام که در ژاپن ضرورت برپایی قدرتی در برابر سایر ادیان وارداتی مطرح گردید، دین شینتو اهمیت ملی پیدا کرد.
 

چکیده مقاله ۳ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱

در جستجوی کریدورهای دید راهبردی شهر تهران | مهدی زندیه؛ راضیه زندیه

اهمیت ارزش های بصری به عنوان بخش مهمی از کیفیت های زیست محیطی سبب شده است تا مناظر استراتژیک شهری، در تشخیص هویت مکانی، عرصه رقابت های شهری و تعیین جایگاه بین المللی شهر یا کشور به میزان زیادی مؤثر واقع شوند. به این ترتیب شناخت مناظر استراتژیک شهرهای ایرانی لازم به نظر می رسد. مقاله حاضر به دنبال تعریف منظر شهری، مناظر راهبردی شهری، نشانه های راهبردی و کریدور دید و بررسی ادبیات موضوع، به همراه نگاهی اجمالی به تجربه های خارجی مرتبط، در جستجوی مناظر راهبردی شهر تهران می باشد.
 
 

چکیده مقاله ۴ نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره ۱

جستاری در استفاده از دیدگاه نشانه شناسی در طراحی محصول | صمد سامانیان؛ پردیس بهمنی

به کارگیری نشانه شناسی به مثابه ابزاری برای تحلیل و ارزیابی هویت، استعاره ها و دلالت های تصریحی و تلویحی در ساختار طراحی محصول، کمتر مورد توجه قرار گرفته و واکاوی پیرامون آن حائز اهمیت است. این مقاله درصدد است تا نشان دهد چگونه مطالعه نشانه شناسی می تواند در فهم جنبه های ارتباطی در طراحی محصول به کار آید.
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 6

چکیده مقاله ۵ فصلنامه 

بازخوانی ارتباط «انسان-طبیعت» از طریق بررسی نماد باغ در آثار نقاشی معاصر ایران | آزاده شاهچراغی؛ سید غلامرضا اسلامی

در یک قرن اخیر، برای رفع بحران ارتباط انسان با طبیعت و خسارات ناشی از آن، راهکار های گوناگون با رویکردهای متفاوت ارائه شده است. از آنجا که این بحران جهان شمول است، بسیاری از این راهکارها به صورت کلی و در مقیاس جهانی اعلام شده است. حال آن که به نظر می رسد، می توان ذهنیت انسان معاصر را در مورد طبیعت، در هر یک از فرهنگ های بومی به طور جداگانه بازشناسی کرد و راهکارهای متناسب با هر یک از آن ها را ارائه نمود.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶ فصلنامه 

پیاده راه عاملی برای افزایش سرمایه اجتماعی | محمود شکوهی دولت آبادی؛ محمد مسعود

مفهوم سرمایه اجتماعی در دو دهه اخیر جایگاه ویژه ای در مطالعات جامعه شناسی پیدا کرده است. سرمایه اجتماعی ریشه در تعاملات اجتماعی دارد و هنگامی که سطح تعاملات در جامعه ای افزایش یابد، باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی می شود. یکی از عواملی که می تواند باعث افزایش سطح تعاملات شود، حرکت عابر پیاده در فضای شهری است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 5 (2)

 

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ۷ فصلنامه 

ضرورت رویکردی نو در تدوین قوانین و مقررات معماری اسلامی (تأملی بر: تأثیر قاعده فقهی «لا ضرر» بر مواد مربوط به حریم بصری در قانون مدنی ایران | محمد علی آبادی؛ مجید هاشمی طغرالجردی

مطابق با نظر صاحب نظران، معماری ایرانی در بستر فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه، مسیر تکامل خود را طی نموده است. در این میان شناخت اصول و عوامل وحدت بخش معماری سنتی، جهت باز زنده سازی فرهنگ و معماری برگرفته از آن در جامعه امروزین مورد نظر بسیاری از محققین می باشد.

 

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ۸ فصلنامه 

بازسازی بخش مرکزی شهرها؛ الگوی مداخله و دستور العمل های مرمتی در خرده حوزه های درک پذیر | مهشید قربانیان

در سال های قبل از دوران صنعتی شدن، روند آرام تغییر شکل و نوسازی شهرهای تاریخی گذشته را عمدتا معیارهای فرهنگی تعیین می کردند. این معیارها در طی زمان شکل می گرفتند و ابزار فنی محدود آن روزگار تأثیر اندکی بران داشت. از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد، امر دخالت در بافت کالبدی شهرها به شکل های متفاوتی صورت پذیرفت و تلاش نظام مند برای احیاء مراکز قدیمی کسب و کار در گرایشات جدید حفاظتی مطرح شد، تا این که بالاخره شهرهای زیادی تهیه برنامه های جدید مرکز شهر را در دهه۱۹۷۰ به عهده گرفتند. 

 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا