تأليفاتفصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهریمجلاتمقالات

فصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری شماره ۳

فصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری شماره ۳ زمستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در این فصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری شماره ۳

۱- جهانی شدن، نابرابری درآمدی و فقر، نمونه موردی: کلانشهر اراک | نجمه سادات مصطفوی، غلامرضا حقیقت نائینی
 
۲- بررسی تطبیقی میزان ادراک پیچیدگی درنمای ساختمان‌های رایج امروزی و سنتی | حسام معروفی
 
۳- بررسي تفاوت‌هاي بين مناطق مختلف شهر تهران از نظر قيمت مسكن و شاخص‌هاي كيفيت زندگي | عليرضا سياف‌زاده، نساء ترابی زیارتگاهی
 
۴ – برنامه‌ریزی ساماندهی تراکم های ساختمانی؛ مطالعه موردی: ناحیه مجاور بازار کرمان | سحر یزدی نژاد، افسون مهدوی
 
۵- ساختار کالبدی محله در شهـرهای ایرانـی-اسـلامی | سارا سادات محمدی، علمدار علیان
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری شماره ۳

جهانی شدن، نابرابری درآمدی و فقر، نمونه موردی: کلانشهر اراک | نجمه سادات مصطفوی، غلامرضا حقیقت نائینی

کاهش فقر به عنوان نخستین هدف از مجموعه اهداف توسعه هزاره و بزرگترین چالش جهانی است. فقر حاصل نابرابری شدید اجتماعی است. برخی از صاحب نظران با توجه به آثار مثبت جهانی شدن، آزادسازی تجاری و ورود به بازارهای جهانی را یک ضرورت دانسته و عدم ورود به آن را غیرقابل توجیه می دانند. در مقابل نظریه پردازانی هستند که آثار منفی جهانی شدن را بیشتر از آثار مثبت آن دانسته و این پدیده را از عوامل نابرابری بین ملت ها و مناطق ارزیابی می کنند. مطالعات اخیر در مورد رابطه بین نابرابری و رشد، پیامدهای مهمی در مورد نقش جهانی شدن در روابط رشد، توزیع و فقر را نشان می دهد.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 6
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری شماره ۳

بررسی تطبیقی میزان ادراک پیچیدگی درنمای ساختمان‌های رایج امروزی و سنتی | حسام معروفی

این پژوهش برآن است تامیزان ادراک پیچیدگی بین نمای خانههای رایج امروزی و سنتی در شهر اردکان را مورد مقایسه قرار دهد؛ سوال اصلی تحقیق این است که سطح ارتباط و عالقه مردم با بنا، درکدامیک از دو دسته بندی خانههای سنتی و خانههای رایج امروزی بیشتر میباشد. به منظور پاسخ به سوال تحقیق، از میان بناهای سنتی و رایج امروزی شهر اردکان یزد،۲نمونه خانه راانتخاب کردیم و در۱ سطح متفاوت قرار دادیم و این خانهها را از نظر شاخص پیچیدگی، درسه سطح باال، میانی و پایین، مورد تحلیل قرار دادیم.
 
 

یکی از مهمترین حوزههای مطالعات شهری در کشورهای مختلف “کیفیت زندگی شهری” است که دارای مؤلفههای چندگانه از جمله اجتماعی، بهداشتی، محیطی و اقتصادی میباشد. این شاخص بدلیل نقش و اهمیت زیادی که در زندگی شهری به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت و برنامهریزی شهری و مهمتر از آن تعیین میزان قابلزیست بودن شهرها دارد، بیش از پیش مورد توجه مدیران شهری و کشوری قرار گرفته است. از سوی دیگر قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران بسیار متفاوت بوده و به تبع آن تفاوتهای اجتماعی، اقتصادی و …چشمگیری نیز بین این مناطق به چشم میخورد، اما وقتی در عمل برخی از شاخصهای کیفیت زندگی را در مناطق مختلف شهری مقایسه میکنیم، مالحظه میشود که در واقع تفاوت این شاخصها متناسب با تفاوت قیمت مسکن در این مناطق نمیباشد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره یازده
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه 

برنامه‌ریزی ساماندهی تراکم های ساختمانی؛ مطالعه موردی: ناحیه مجاور بازار کرمان | سحر یزدی نژاد، افسون مهدوی

تراکم ساختمانی صرفا به عنوان یک ابزار در سیاست های شهرسازی و طرح های توسعه شهری مطرح است، به عنوان یک هدف و موضوع صرفا اقتصادی به آن نگریسته شده است وتراکم در سطح شهر، به عنوان معیاری برای استقرار جمعیت و تاسیسات شهری، در طرح های توسعه ی شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر؛ برنامه ریزی راهبردی ساماندهی تراکم های ساختمانی در ناحیه مجاور بازار کرمان می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطالعات میدانی و کتابخانهای درقالب پرسشنامه از بین ۳۵ نفر از بین کارشناسان و استفاده از نرم افزار SPSS است. نتایج تحقیق حاصل از نرم افزار GIS نشان می دهد که از بین شاخصه های تراکم ساختمانی در محدوده مجاور بازار تنها سه عامل، ظرفیت شبکه معابر، فاصله از مر کز شهر و نوع بافت شهر بصورت شفاف و روشن مطرح و مطابق با ضوابط اجرای طرح بهسازی و نوسازی می باشد و مابقی نیازمند شفاف سازی جهت اجرا می باشند.

ادامه مطلب
دو فصلنامه پژوهش‌های معماری و محیط 2
 

دریافت کامل  نشریه

 

چکیده مقاله ۵ فصلنامه 

ساختار کالبدی محله در شهـرهای ایرانـی-اسـلامی | سارا سادات محمدی، علمدار علیان

در شهرهای ایران، نواحی مسکونی به محلههای مختلف و مجزا تقسیم میشدند، در واقع محله یک تشکل اجتماعی است که فضاها و محوطههای عمومی آن )به شکل عام و باز به شکل خاص( مکانی جهت برقراری روابط اجتماعی و ارتباطات چهره به چهره بود و در این حالت محیط به لنگرگاهی روانی مبدل میگشت که در آن هویتمندی و هم محلهای نوعی ارزش محسوب میشد. محالت که به عنوان محورهای شکل دهی بافت در شهرهای ایرانی ـ اسالمی مطرحاند و بر همین اساس پژوهش پیش رو با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و کتابخانهای در صدد است به تحلیل فضای کالبدی محالت در بافت و چگونگی عناصر وابسته در آن پرداخته تا بتواند به درک درست مخاطب از ساختار شکل گیری و توسعه محالت منجر گردد.

 

دریافت کامل  نشریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا