تأليفاتفصلنامه هنر و تمدن شرقمجلاتمقالات

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸

فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸ تابستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸

۱- تعریفی معناشناسانه– فرهنگی از مکان (مطالعۀ موردی : زبان فارسی) | ناصر براتی
 
۲- مبانی زیبایی‌شناسـی در دیدگاه مولـوی | مینا جلالیان
 
۳- ایـدۀ دستگردهای ساسانـی | بهرام آجورلو
 
۴ – «اَناهیتا» الگـوی زن ایرانـی با تکیـه بر فرهنـگ و هنر ساسانـی | فریدون آورزمانی
 
۵ – زیرسـاخت آبـی بخـارا نمـونه‌ای از ارتقای سیسـتم آبـی به زیرسـاخت منظـرین | آیدا آل هاشمی
 
۶- تأثیـر نقاط عطف مذهبـی بر شکـل‌گیـری فضای جمعـی در هنـد | لیلا سلطانی؛ علیرضا سیاوشی
 
 

 
رویکردهای پدیدارشناختی و پساساختارگرایی در حوزه معماری آخرین تلاش‌های قابل‌توجه برای تفسیر مفهوم «مکان» است. بااین‌حال، پدیدارشناسی، با تأکید بر طبیعت هستی‌شناسانه و ایستای مکان‌ها، در‌مطرح کردن جنبه‌های فرهنگیـ اجتماعی در ایجاد مکان‌ها با شکست مواجه شده است. از سوی دیگر، نسبیت پساساختارگرایی و زنجیره بی‌پایان مفاهیم مستتر در آن بیشتر از آنکه برای طراحان راهنمای مفیدی باشد، گیج‌کننده است؛ بنابراین، هدف این مقاله ارائه تعریفی جامع از «مکان» است که علاوه بر درنظرگرفتن تجربیات انسان‌ها بیشتر بر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی مکان توجه دارد.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸

مبانی زیبایی‌شناسـی در دیدگاه مولـوی | مینا جلالیان

انسان، موقعیتی ویژه در میان خالق و طبیعت مخلوق دارد؛ فاعل مطلق و خالق معنی نیست، اما واسطه‌ای خودآگاه در معنابخشی به طبیعت و تأویل معناست. نفس ناطقة انسانی به‌عنوان منشأ علم پیشینی روح و ذوق سلیم، محیط بر عقل و خیال و حس است و ارتباط بین عین و ذهن، اذهان، انسان و خدا را باعث می‌شود. ذوق سلیم، منشأ احساسات ناب بشری و نفس حیوانی، منشأ غرایز زیستی انسان است. 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سیزده جلد 1

 


چکیده مقاله ۳ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸

ایـدۀ دستگردهای ساسانـی | بهرام آجورلو

بازمانده‌های باستان‌شناختی فرهنگ شکار و یا منسوب به دستگرد در ایران باستان که تاکنون کاوش و معرفی شده‌اند را می‌توان به دو گروه اشکانی و ساسانی طبقه‌بندی کرد؛ و در این نوشتار، ایدة اصلی نویسنده این است که معماری شکارگاه‌ها و ساخت دستگرد در ایران باستان، اصالتاً ساسانی است؛ و از دوران اشکانیان و هخامنشیان، هنوز شواهد روشن و تردیدناپذیری ندارد.
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره ۸

«اَناهیتا» الگـوی زن ایرانـی با تکیـه بر فرهنـگ و هنر ساسانـی | فریدون آورزمانی

در فرهنگ ایران‌زمین، زن نماد مهر و عشق، سازندگی و باروری، پاکی و عفاف بشمار می‌رود. از گذشته‌های دور شکل‌گیری و بنیاد خانواده بر دوش زنان بوده است، مادرانی که با سخت‌کوشی، فداکاری، تدبیر و عاقبت‌اندیشی مردان و کودکان را سرپرستی کرده، با درایت و عنایت خداوندی و به نیروی مهر و عاطفه خانه و خانواده را سر و سامان می‌دادند. 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

زیرسـاخت آبـی بخـارا نمـونه‌ای از ارتقای سیسـتم آبـی به زیرسـاخت منظـرین | آیدا آل هاشمی

زیرساخت‌های آبی در شهرهای حوزه فلات ایران بدون شک از قابل توجه‌ترین مؤلفه‌های منظر شهری به شمار می‌روند؛ مؤلفه‌هایی که متناسب با نوع سیستم آبی با نمودهای مختلفی در منظر و ساختار شهرهای ایران ظاهر ‌شدند و نقشی چندبعدی در ساختار شهر بازی می‌کردند. امروز بازخوانی تاریخی نحوه ظهور و حضور رابطه چندوجهی و چندعملکردی این زیرساخت‌ها با شهر و استخراج اصول حاکم بر شکل‌گیری و توسعه آن، می‌تواند ما را در بازتعریف رابطه تک‌بعدی حاکم بر زیرساخت‌های آبی مدرن شهرهای امروز یاری ‌کند.
 

چکیده مقاله ۶

تأثیـر نقاط عطف مذهبـی بر شکـل‌گیـری فضای جمعـی در هنـد | لیلا سلطانی؛ علیرضا سیاوشی

مطالعة نظام فضاهای مذهبی در متن شهرها، به‌عنوان یکی از لایه‌‌های نشانه‌شناسی، مؤلفة مؤثری در شناخت منظر شهری به‌مثابه یک ساختار اجتماعی ـ فضایی پایدار است. تبیین نحوة حضور فعالیت‌های مذهبی در محیط شهر که مترتب از مفاهیم معنوی و فرهنگی حاصل از جهان‌بینی حاکم بر جامعه است؛ ابزار مناسبی برای قرائت ساختار اجتماعی ـ فضایی شهر و نیز شکل‌گیری فضای جمعی است.

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 15

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا