تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳ پاییز و زمستان ۱۳۹۵

فهرست مقالات در نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

۱- مقایسه‏ تطبیقی دو نمونه دیدگاه کل‏ نگر پیش و پس از دوره‏ مدرن در معماری: نگاه طبایعی‏‏(بر مبنای طبیعیات) و نظریه ‏ سالینگروس‏‏(بر مبنای فیزیک نوین و ریاضی) | مجید حیدری دلگرم، محمدرضا بمانیان*، مجتبی انصاری
 
۲- تغییر ادراک معنا از حرم امام رضا (ع) در نسبت با زمان | قاسم مطلبی*، فرشته اسلامی، ثریا طاهری، سمیه گردی تختی، امین مهدوی
 
۳- معماری در نقاشی مکتب هرات | مهدی محمدزاده*، مریم مسینه اصل
 
۴ – مبانی فکری شکل‌گیری مکان تعاملات اجتماعی از منظر اندیشه اسلامی | احد نژادابراهیمی*، مینو قره بگلو، امیرحسین فرشچیان
 
۵ – مقایسه گره‌های سنتی و الگوهای معاصر اسلامی با تمرکز بر کاربرد در معماری معاصر | یحیی نوریان*، محمدحسین کسرایی
 
۶- بازشناسی تأثیر شغل و سطح اجتماعی مالکان مسلمان خانه‌های قجری بوشهر در شکل‌گیری سلسله‌مراتب محرمیّت فضای ورودی | ندا ناصری، کورش مومنی*، محمد امیر کاکی زاده، بهزاد وثیق
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

مقایسه‏ تطبیقی دو نمونه دیدگاه کل‏ نگر پیش و پس از دوره‏ مدرن در معماری: نگاه طبایعی‏‏(بر مبنای طبیعیات) و نظریه ‏ سالینگروس‏‏(بر مبنای فیزیک نوین و ریاضی) | مجید حیدری دلگرم، محمدرضا بمانیان*، مجتبی انصاری

کل‌نگری جدید رویکردی است که با مشخص شدن ضعف‌های دیدگاه جزءنگر در تبیین مکانیکی جهان و با هدف برطرف کردن این نقاط ضعف به وجود آمده است. کل‌نگری جدید و کل‌نگری قدیم عموماً دارای صفات یکسان شناخته می‌شوند اما پرسش اصلی این تحقیق آن است که معماری مبتنی بر نگاه‌های کل‌نگر جدید و قدیم چه مشابهت‌ها و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و میزان هم‌نوایی آنها تا چه اندازه است؟
 
 

چکیده مقاله ۲ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

تغییر ادراک معنا از حرم امام رضا (ع) در نسبت با زمان | قاسم مطلبی*، فرشته اسلامی، ثریا طاهری، سمیه گردی تختی، امین مهدوی

امروزه جایگاه بین‌المللی شهر مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام، ضرورت برجسته کردن حرم مطهر، توجه به بافت پیرامونی و در نتیجه ساماندهی آن را به‌روشنی نمایان می‌سازد. عدم توجه به احیا و ساماندهی این بافت می‌تواند سبب کاهش جذب گردشگر، جابجایی جمعیت ساکن، رکود وضعیت اقتصادی و مهمتر از همه، از بین رفتن هویت و نقش مذهبی- فرهنگی آن گردد. در مقابل آشکار است که افزایش کیفیت معنایی و بصری عرصه‌های شهری می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگران مذهبی از سرتاسر نقاط جهان به شهر مشهد و همچنین حفظ ابعاد هویتی و خاطره‌ای نزد ساکنین و زوار محلی باشد

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 3

چکیده مقاله ۳ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

معماری در نقاشی مکتب هرات | مهدی محمدزاده*، مریم مسینه اصل

نقاشی مکتب هرات به دلیل توجه خاص به انسان و محیط زندگی وی، به‌وفور از عناصر معماری استفاده کرده است. معماری در نقاشی مکتب هرات عنصری است که در فضای نگاره گسترده شده و به ساختار آن نظم می‌دهد و جایگاهی مناسب برای حضور شخصیت‌های نگاره می‌آفریند. مقاله حاضر در نظر دارد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ضمن بررسی عناصر معماری در مکتب نگارگری هرات به این سؤال اصلی پاسخ دهد که عناصر معماری چه جایگاهی در نقاشی مکتب هرات داشته و نقش آنها در ساختار تجسمی آثار چگونه بوده است؟
 
 
 

چکیده مقاله ۴ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۳

مبانی فکری شکل‌گیری مکان تعاملات اجتماعی از منظر اندیشه اسلامی | احد نژادابراهیمی*، مینو قره بگلو، امیرحسین فرشچیان

مسئله تعامل اجتماعی در اندیشه غربی، به مکان‌های جمعی در جامعه وابسته است و دلیل توجه به مکان‌های شهری- جمعی از جمله خیابان‌ها، مراکز عمومی، میدان‌ها و دیگر موارد شهری- معماری، نشأت‌یافته از این مبانی است. تعریف تعامل اجتماعی در معماری غربی همگام با مکان جمعی شهری بوده و موجب شکل‌گیری نگرش‌های متفاوت در ایجاد این مکان‌ها و معماری آنها در مطالعه تطبیقی با اندیشه اسلامی شده است.

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 14

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

مقایسه گره‌های سنتی و الگوهای معاصر اسلامی با تمرکز بر کاربرد در معماری معاصر | یحیی نوریان*، محمدحسین کسرایی

گره‌ اسلامی یکی از الگوهای هندسی مشهور در هنر و معماری اسلامی است که به دلیل پیچیدگی در ترسیم و گستردگی الگوها، در نزد معماران اسلامی فنی مهم و در نزد مستشرقین و پژوهشگران هنر اسلامی امری ناشناخته بوده است. با وجود اسناد مکتوب و آثار به‌جامانده از سنت معماری اسلامی- به دلیل ناآشنایی پژوهشگران غربی با اسناد به‌جامانده- در سده اخیر تلاش‌هایی برای باز اختراع روش‌های ترسیم گره‌های اسلامی از سوی برخی پژوهشگران غربی صورت گرفته که منجر به تعریف روش‌های گوناگون ترسیم و طراحی گره‌های اسلامی با تکیه بر ویژگی‌های متعدد این الگوها شده است.
 
 
 

چکیده مقاله ۶

بازشناسی تأثیر شغل و سطح اجتماعی مالکان مسلمان خانه‌های قجری بوشهر در شکل‌گیری سلسله‌مراتب محرمیّت فضای ورودی | ندا ناصری، کورش مومنی*، محمد امیر کاکی زاده، بهزاد وثیق

محرمیّت یکی از ارکان اصلی معماری اسلامی است که هم قرآن و هم سخنان اهل‌بیت، رعایت آن را در خانه امری مهم و لازمه‌ی رسیدن به آرامش خانواده برشمرده‌اند. در خانه‌های بناشده در دوران اسلامی، این اصل باارزش معماری به‌خوبی رعایت شده اما متأسفانه امروزه در ساختن خانه‌ها نادیده گرفته می‌شود؛ بنابراین بررسی خانه‌های سنتی که اصل محرمیّت در آنها رعایت شده می‌تواند راهگشای معماران در بازشناسی و به‌کارگیری این اصل در معماری مسکن باشد.

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهه باستان سنجی شماره 2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا