تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۰

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۰  ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۰

۱- تأثیر فناوری های نوین ارتباطات مجازی در تحولات ساختار فضایی و همپیوندی پهنه های کلانشهری (مطالعه حوزه های شهری سه گانه توکیو، اوزاکا و ناگویا در ژاپن) | رضا خیرالدین، امید خزائیان
 
۲- عملکرد مجتمع های ایستگاهی مترو در مواقع بحران | مهشید دوست محمدیان، سید باقر حسینی، ویدا تقوایی
 
۳- تلفیق گردآور خورشیدی حرارتی با نمای ساختمان | شاهین حیدری، بهروز محمدکاری، احمد عسکری انارکی
 
۴ – معرفی سیستم نوین لایه های ساختمانی تغییرپذیر (فناوری نو در طراحی معماری اقلیمی) | محمدرضا عباسی، منصوره طاهباز، راحیل وفائی
 
۵ – تحلیلِ انرژی و میزان کارآمدی یک نمونه نمای متحرک در شهر تهران | معصومه تراز، کتایون تقی زاده، مهرداد عزیزی قهرودی
 
۶- همسازی سازه و معماری در راستای جانمایی بهین ه تکیه گاه ها به روش الگوریتم ژنتی ک (نمونه موردی: پوشان ههای با فرم آزاد، طراحی شده بر اساس هندسه گره ایرانی) | کریم مردمی، مهدی سهیلی فرد، مجید آقاعزیزی
 
۷- تحلیل عددی نماهای دوپوسته برای فصل تابستا ن | وحید افشین مهر، فهیمه عارف، مرضیه شانه ساز
 
 

 
 
فناوری های نوین ارتباطات مجازی، ب هعنوان بخشی از ارتباطات الکترونیک، ب هدلیل نامرئی بودن جریان و وابستگی اندک به فضای فیزیکی، ماهیتی کاماً متفاوت از دیگر انواع ارتباطات دارد؛ بنابراین، ب هنظر می رسد گسترش این فناوری ها، تحولات نوینی را نیز در زندگی امروز سبب گردد.
 
 
طراحی مجتمع های ایستگاهی مترو و امتزاج آ نها با موضوع بحران در معماری فرصتی، جهت شناخت چند منظورگی عملکرد فضاهای ایستگاهی فراهم م یسازد. مقاله حاضر می کوشد تا در راستای کاهش آسی بپذیری ها، تمهیداتی جهت استفاده از این فضا ب هعنوان فضای اسکان موقت در شرایط اضطراری قائل شود.
 
 
با مترا کمتر شدن شهرها و افزایش ارتفاع ساختمان ها، سطوح عمودی نما متناسب با سطح زیر بنا، افزایش می یابد، لذا جدار های عمودی ساختمان، از بیشترین ظرفیت برای استفاده از انرژی خورشیدی در ساختما نهای آینده برخوردار م یباشند. تلفیق و یکپارچ هسازی سیست مهای خورشیدی نظیر گردآورهای حرارتی با عناصر تشکی لدهنده ساختمان نظیر دیوار، بام و سایه بان ضمن آن که تمامیت و یکپارچگی معماری و اجزای آن را حفظ م یکند، م یتواند صرفه اقتصادی کاربرد این سیست مها را افزایش داده و در مجموع کارایی و بهره وری انرژی را در ساختمان بهبود ببخشد.
 
 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 62

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۰

معرفی سیستم نوین لایه های ساختمانی تغییرپذیر (فناوری نو در طراحی معماری اقلیمی) | محمدرضا عباسی، منصوره طاهباز، راحیل وفائی

از آنجایی که معماری مدرن بی توجه به معماری همساز با اقلیم شکل گرفته و حتی باعث مصرف بیشتر انرژی های فسیلی شده و ه مخوانی و سازگاری منطقی با رفتارها وعادتهای مردم نداشته است، استفاده از فناور یهای نوین در ساختمان هایی که با شرایط اقلیمی محیط خود هماهنگ باشند لازم به نظر می رسید.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

تحلیلِ انرژی و میزان کارآمدی یک نمونه نمای متحرک در شهر تهران | معصومه تراز، کتایون تقی زاده، مهرداد عزیزی قهرودی

عناصر ساختمانی هریک به خودی خود )در درون خود( و همچنین با سایر اجزای ساختمانی مرتبط اند، یعنی کارکرد هریک بر نوع کارکرد دیگری تأثیرگذار است. امروزه با وجود بحران انرژی و هزینه های بسیار بالای تأمین سوخت، گرایش به سمت تکنولوژی هایی که منجر به صرفه جویی در مصرف و در نتیجه تولید دی ا کسیدکربن می شود، افزایش یافته است.
 
بهره گیری از هندسه در پیمایش همساز میان فرم، ایستایی و تناسبات، ب هعنوان اصلی جاری در تعاملِ سازه و معماری سنتی ایران همواره برقرار بوده است. شناخت رفتار هندسیِ اجزا در مسیر ایجاد اتحادِ ارگانیک میانِ سامانه های کالبد، فضا و زمینه، موجب شک لگیری بازخوردی یکپارچه به عوامل مؤثر در پایایی مجموعه م یگردد.
 

امروزه کاربران بیش از پیش خواستار تهویه طبیعی هستند و این امر باعث افزایش تقاضا برای تهویه از طریق بازشوها شده است. شاید این عکس العملی در برابر استفاده بی رویه از سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها بوده، که ب هطور مرتب به عنوان نشانه ای از ساختمان های بیمار معرفی می شوند.
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 30

منبع: فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا