تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱  ۱۳۹۰

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱ 

۱- نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارت های زیبایی شناختی دانشجویان معماری نمونه های مورد بررسی: آموزش های گسسته در شاخه نظری و آموزش های پیوسته در هنرستان هاص. ۵-۲۰ | مجید قدمی
 
۲- فرایند طراحی زمینه گرا تجربه معماری ۸۹ – ۱۳۸۸ | محمدجواد مهدوی نژاد، محمدرضا بمانیان، معصومه ملایی
 
۳- روند توسعه فناوری اقلیمی با رویکرد توسعه پایدار | محمدمهدی محمودی، سحر نیوی
 
۴ – ساختار فضایی معماری مهرابه های اروپا | حسین سلطان زاده، سیما رضائی آشتیانی
 
۵ -نقش “بازآفرینی“ مناظر فرهنگی بر ارتقای کیفیت “زندگی شهروندی“ نمونه موردی: مجموعه زندیه شیراز | محمدرضا پورجعفر، فهیمه دهقانی
 
۶- روش های طراحی مسکن انعطاف پذیر | مهدی زندیه، سید رحمان اقبالی، پدرام حصاری
 
۷- بازطراحی بوستان های محله ای با تأکید بر توسعه روابط اجتماعی میان ساکنان محله | کیانوش سوزنچی، سارا تریوه
 

 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱

نقش آموزش متوسطه در ارتقاء مهارت های زیبایی شناختی دانشجویان معماری نمونه های مورد بررسی: آموزش های گسسته در شاخه نظری و آموزش های پیوسته در هنرستان هاص. ۵-۲۰ | مجید قدمی

ارتقاء مهارت های زیبایی شناسانه و افزایش درک هنری از موضوعات مهم و راهبردی در معماری محسوب می شود. استادان و مراکز آموزش معماری روش های متنوعی را با هدف آموزش مهارت های نامبرده به کار می گیرند که هریک تا اندازه ای در این مسیر موفق عمل بوده اند.
 
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱

فرایند طراحی زمینه گرا تجربه معماری ۸۹ – ۱۳۸۸ | محمدجواد مهدوی نژاد، محمدرضا بمانیان، معصومه ملایی

توجه به بستر معماری و داده های طرح از ابزار مولد اولیه معماران در فرایند طراحی هستند و رویکرد اصلی طراحی را تعریف می کنند؛ این رویکرد، به تجلی گسترده گزینه های طراحی منجر شده است و در نهایت ارزیابی موفق تر از راه حل ها و طراحی های کامل تری را به دنبال دارد. 
 
 
 
استفاده از منابع طبیعی با هدف تأمین نیازهای کنونی بشر و همچنین نسل های آینده، مسئله ای است که معماران را به توجه و رعایت اصول معماری و توسعه پایدار سوق می دهد. در این پژوهش به بررسی توسعه فناوری اقلیمی و انرژی های طبیعی در معماری سنتی ایران و معماری معاصر پرداخته شده است.
 
 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 14

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱

ساختار فضایی معماری مهرابه های اروپا | حسین سلطان زاده، سیما رضائی آشتیانی

 
آیین مهرپرستی را می توان کهن ترین دین ایرانیان دانست که حوزه نفوذ آن علاوه بر بخش های وسیعی از ایران بزرگ، بخش هایی از اروپا را نیز در قرن های نخست میلادی در برگرفت چنان که سهم به سزایی در شکل گیری برخی از آداب و سنن مسیحیت در اروپا داشته است.

 


چکیده مقاله ۵ 

نقش “بازآفرینی“ مناظر فرهنگی بر ارتقای کیفیت “زندگی شهروندی“ نمونه موردی: مجموعه زندیه شیراز | محمدرضا پورجعفر، فهیمه دهقانی

مفهوم امروزی منظر فرهنگی نتیجه روند توسعۀ جامعۀ معاصر و ارزش های حاکم بر آن است. پس از جنگ جهانی و ویرانی های حاصل از آن و توسعۀ عظیم صنعتی، از دهۀ ۱۹۵۰ مردم دریافتند که زندگی شان ارتباط نزدیکی با محیطی دارد که در آن زندگی و کار م یکنند و این امر، تشخیص هویت فرهنگی و مرجعی روحی و روانی برای روشی متعادل در زندگی شد. 
 
 

چکیده مقاله ۶

روش های طراحی مسکن انعطاف پذیر | مهدی زندیه، سید رحمان اقبالی، پدرام حصاری

انعطاف پذیری در طراحی مسکن معاصر را می توان – با توجه به تغییرات ابعاد زندگی و معیشت – به عنوان راه حلی برای جلوگیری از گسیختگی تعاملات بین جامعه، مردم و فضای زیستی در نظر گرفت؛ زیرا خانه را باید متناسب با نیازهای در حال تغییر انسان طراحی نمود.

 

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 141

دریافت کامل مقاله

طراحی و احداث بوستان های محلی، به عنوان بخشی از فضای سبز شهری، از موضوعات مهم در طراحی و برنامه ریزی شهرهای معاصر هستند. مطالعات نشان می دهند؛ در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، توجه به بوستان های محلی بیشتر با هدف تأمین حداقل فضای سبز مورد نیاز برای شهرها صورت می پذیرد؛ اما مسئله اصلی اینجاست که با وجود اثر گذاری این بوستان ها بر نوع و کیفیت روابط میان شهروندان، کیفیت و چگونگی این تأثیرات در طراحی بوستان ها به دقت تبیین نمی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا