تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفهمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶ بهار و تابستان ۱۳۷۲

فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

۱- آیروديناميک معماری | محمود رازجویان
 
۲- گزارش طراحی غرفه ایران در نمايشگاه بین المللی ته جان کره | فرهاد احمدی
 
۳- خانه مرتاضيون | کامبیز حاجی قاسمی, محمدرضا هويخت, محسن صادقپور فرج, فرهاد ميرزایی, مرجان مظفری
 
۴ – کتابشناسی شهرهای ایران قسمت دوم | بهرام قديری
 
۵ – جریان انتقال ناپايدار(۱) | شهرام پورديهيمی
 
۶- ساختمان جدید تالار اجتماعات و مرکز انتخاباتی نيويورک | سعيد مشايخ فريدنی
 
۷- منظومه اصفهانیه | علی اکبر خان محمدی
 
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

آیروديناميک معماری | محمود رازجویان

 

امروزه مطالعه سرعت جریان هوا در مرحله طراحی برای مناطق شهری به جهت نيل به آسايش گرمایی، راحتی رفتاری و پرهيز از آلودگی های هوا ضرورت پيدا کرده است . حتی در بعضی ممالک، رفتار و سرعت باد در مناطق در دست طراحی و تغييرات آن ها نسبت به وضعيت قبل از ساخت و ساز در همان مناطق اجباری است برای تعيين رفتار و سرعت باد در بافت های مصنوع، نياز به تئوری تبیینی معتبر وجود دارد متاسفانه در حال حاضر اين تئوری در دست نيست در مقابل امروزه بخش عمده ای از تحقيقات انجام شده در تونل باد ناظر بر همین مسئله است. با اتکا به این یافته ها تهیه رهنمودهای کاربردی جهت معماری و طراحی شهری میسر می گردد. در مقاله حاضر ضمن پیمایش تحلیلی از مطالعات موجود رهنمودهای طراحی برای چندین نمونه از بافت های متداول شهرسازی امروزی ارایه شده است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 40
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

گزارش طراحی غرفه ایران در نمايشگاه بین المللی ته جان کره | فرهاد احمدی

 
نمايشگاه بین المللی ترجان تحت عنوان راه های جدید به سوی توسعه در تابستان سال ۱۳۷۲ گشايش یافت به رغم تحولات سريع و پياپی در نيمه دوم قرن حاضر،به ويژه در کشورهای صنعتی و ورود به دوران فرا صنعتی و عصر ارتباطات به نظر می رسد هنوز بشر دچار مصائب بیشماری است که بخشی از آن نيز زاییده همين تحولات پياپی است به دنبال چاره انديشی برای حل اين امور، انديشمندان و پژوهشگران سراسر گيتی در مراکز تحقيقاتی و دانشگاه های بيش از گذشته به تعميق و ژرف نگری پرداخته، در جهت رفع مشکلات می کوشد. در همين راستا رسانه های گروهی و وسايل ارتباط جمعی نيز تلاش های جدیدی را آغاز نموده اند.
 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

خانه مرتاضيون | کامبیز حاجی قاسمی, محمدرضا هويخت, محسن صادقپور فرج, فرهاد ميرزایی, مرجان مظفری

بنایی که برای معرفی در اين شماره انتخاب شده است بنای خانه مرتاضيون در شهر شهر یزد است خانه مرتاضيون نیز مانند اغلب بناهای مسکونی به جا مانده در شهرهای سنتی ما،متعلق به دوره قاجار است.دوره قاجار از مهمترین دوره های تاريخ معماری ماست و شاید در خانه ها، بهتر از هرجای ديگر به توان مشخصات معماری اين دوره را مورد مطالعه قرار داد برداشت اين اثر در سال ۱۳۷۱ توسط دانشجویان دانشکده محمدرضا هوبخت، محسن صادقپور فرج، فرهاد ميرزایی و مرجان مظفری انجام گرفته است.
 
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 6

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۶

کتابشناسی شهرهای ایران قسمت دوم | بهرام قديری

در اين شماره کتابشناسی موردی شهرهای ایران که به ترتیب حروف الفبا و بر مبنای نام شهرهای ایران تنظيم گرديده در معرض استفاده علاقمندان قرار گيرد .
 
 
 

چکیده مقاله ۵ 

جریان انتقال ناپايدار(۱) | شهرام پورديهيمی

در مطالعات مرتبط شرايط محيط فضا ها از جمله محاسبه انتقال گرما از جدارهای ساختمان معمولا از فرضيه شرايط پايدار(۲) استفاده می شود(۱)در اين حالت شرايط محيطی داخل و خارج فضا ثابت فرض می شود. با توجه به اينکه در طبیعت شرايط کاملا ايستا وجود ندارد اين روش به نوبه خود يک نوع ساده سازی است. لذا چنانچه نوسانات دما زیاد باشد نتايج آن معتبر نيست (۳) از اين رو در ساحتمانهائيکه از سيستم غیر فعال انرژی بهره می برند باید از روش جریان انتقال ناپايدار استفاده گردد ا اطلاعات دقيقتری از رفتار جداره در دست باشد. مقاله زیر با استفاده از روش انتقال ناپايأار از مشخصات ديوارهای معمول در ساخت و سازه های متداول را از جهت تشخيص رفتار آنها بر اتتقال گرما در اختیار خواننده می گذارد.

 

چکیده مقاله ۶

بنای موصوف از طرح های بسیار ديدنی و پيچيده /ای ام پی مهمار معروف چينی الاصل آمريکایی است. اين ساختمان پوششی عظيم دارد که در نوع خود بی نظير است پوشش شامل قاب فضایی يکپارچه و پلکانی با وسعت تقريبی ۸۴۰۰۰ متر مربع می گردد که عمق آن در باريکه ستون ها تغيير کرده و به چندین برابر افزايش می یابد. پوشش با جزئيات اتصالی بی نظير خود از نقطه نظر ساخت و کنترل و اجزاء از تکنيک های ويژه ای برخوردار است.يکپارچگی و عمق متغير قاب فضایی ناشناخته ها و مشکلات فنی متعددی را در مراحل مختلف طراحی، محاسبات، ساخت و اجراء پوشش به وجود آورد و تنها با بهره گيری گسترده از مدل و آزمايش، اطمينان کافی از عملکرد نهایی قاب به دست آمد و پوشش در کنترل طراحان سازه قرار گرفت. با توجه به ويژگی های اين پوشش گزارش کوتاهی در اين زمينه تهيه شده است که در معرض استفاده علاقمندان قرار می گيرد.
 

چکیده مقاله ۷

منظومه اصفهانیه | علی اکبر خان محمدی

 
يکی از راه هایی که امروزه علوم و فنون جدید در پيش رو دارند که بالمال موجب پيشرفت و تکامل آنان می گردد، پيگيری و دستيابی به خطوط ارتباطی ميان اين علوم و فنون با رشته های ديگر است. اين امر از يک سو موجب آگاهی از پيشرفت جمعی علوم و از ديگر سو منجر به اعتلای سطح معارف بشری می شود. رشته معماری و شهرسازی عليرغم قوت فراوانی که در زمينه های علمی دارد، از ديدگاه پشتوانه های نظری، دچار ضعف است. با اندک کنکاش در ساخت سایر علوم، مثل هنر، ادبیات، فلسفه و … می توان خطوط ارتباطی اين رشته را با سایر علوم و فنون ردپایی کرد. نوشتار حاضر، در صدد ريشه یابی ارتباط معماری با ادبیات و از آن میان ادبیات فارسی است.


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا