تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفهمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴ بهار ۱۳۷۱

فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

۱- هنر و ریتم | اشرف محمودیان
 
۲- یادگاری از گذشته مجموعه میرزا شفيع | کامبیز حاج قاسمی, علی شريف آبادی اسماعيلی, اسدالله طالبی, علی کشاورز قره بلاغ
 
۳- موقعيت سنج خورشيدی | محمود رازجویان, منصوره طاهباز
 
۴ – بر آستانه خانه | حميدرضا فرزانیار
 
۵ – واقعيت مجازی | سعيد مشايخ فريدنی
 
۶- استهلاک زودرس | محمدجعفر خاتمی
 
۷- فتوت نامه بنايان | علی اکبر خانمحمدی
 
۸- حفظ آثار جنگ با عنايت به تجربه تاريخی شيعه | احمد اصغریان جدی
 
 

 

 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

تنظیم زمانی و مکانی محرکهای محیطی از جمله وظایف معماری است که معمولا منجر به خلق نوعی ریتم می شود. به همین دلیل کمتر معماری است که با این پدیده نا آشنا باشد. با وجود این توصیف ریتم از زبان اندیشمندان غیرمعمار از جمله نویسنده این مقاله در آگاه سازی ذهن معمار و عملکرد آگاهانه او نقش سازنده ای می تواند داشته باشد. در مقاله زیر پس از توصیف پدیده ریتم در عرصه های مختلف هنر خاطرنشان شده است که معمولا ریتم موجود در یک اثر نقاشی یا معماری ریتمی دیگر از عرصه های شعر و موسیقی را تداعی میکند. تطابق میان انواع ریتم موجود و ریتم های تداعی شده برای رسیدن به احساس مطلوب و متناسب کلیت وجود ضروری میباشد.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

یادگاری از گذشته مجموعه میرزا شفيع | کامبیز حاج قاسمی, علی شريف آبادی اسماعيلی, اسدالله طالبی, علی کشاورز قره بلاغ

بنای منتخب برای معرفی در این شماره مجموعه تیمچه و سرای میرزا شفیع واقع در بازار تبریز است که به دوره قاجار و قرن سیزدهم تعلق دارد. بناهای وابسته به بازارهای ایران بخشی از مهمترین آثار معماری دوره اسلامی را شامل می شود که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند با آنکه شهرت بازارهای ایران عالم گیر گشته معهذا کمتر کتاب و مقاله ای را می شناسیم که در معماری بازارهای مدافه کرده باشد.بازارهای شهرهای ایران و بناهای وابسته بدان هرچند هنوز اغلب پابرجا زند هند و مردم در آنها به کسب و کار و زندگی مشغولند اما دچار آسیب های فراوان و دخل و تصرف های گوناگون گشته اند.
 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

موقعيت سنج خورشيدی | محمود رازجویان, منصوره طاهباز

منظور از موقعيت سنج خورشيدی نموداری است که زوایای ارتفاع وسعت خورشيد در يک عرض جغرافيایی معین را در روی جدول تقويمی مشابه زمينه تقويم نياز آب و هوایی و یا تقويم نياز به سایه و آفتاب نشان می دهد اين نمودار برای نخستين بار در مسیر مطالعه مواقع سرد و گرم شهرهای ایران که گزارش آن در يکی از شمارهای قبلی نشریه صفه آمد توسط گروه تحقيق تهيه شده است و در فرايند طراحی همساز با اقليم کارآیی بسیار دارد
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 11

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۴

بر آستانه خانه | حميدرضا فرزانیار

گاه به گاه که نوعی معماری به عنوان الگویی متعارف زمانه رايج می شود و غالب افراد جامعه مدنی هر چند کوتاه آن را پاسخی رضايتبخش به خواسته های خود می پندارند در اين ميان بسیار اندکند کسانی که ناخشنودی بدل راه دهند. و اندکتر از آنان نيز کسانی هستند که ناخشنودی خود را در قالب اظهارات صادقانه و آگاهانه با ديگران در ميان بگذارند. از آنجا که اينگونه اظهار نظرها نقش سازنده ای در رشد جامعه معماری خواهند داشت ” صفه” خود را متعهد به ايجاد فضای مناسب برای انتشار آنها می داند. در نوشتار زیر که متعلق به معماری جوان از دسته اخیر است. ضمن اظهار نارضایتی از الگوی متداول در کشور اسلامی ما خانه مطلوب يک مسلمان به تصوير کشيده شده است
 
 
 

چکیده مقاله ۵ 

واقعيت مجازی | سعيد مشايخ فريدنی

آیا ممکن است با به سر نهادن يک کلاه و به تن کردن يک لباس و داشتن يک کامپيوتر بتوان به دنیای افسانه ای و خيالی خود سفر کرد؟ در آسمان به پرواز درآمد چون ببری در جنگل ها به شکار پرداخت و یا اينکه از اطاق دربسته خود به اقصی نقاط جهان سفر نمود به مصر رفت گرمای هوا را با تمام وجود احساس کرد از اهرام ثلاثه ديدن نمود و یا در حالتی که ذرات آب سروروی شما را نوازش می دهد و نويسنده در سطور زیر تقديم می دارد شرح مختصری است در خصوص پر سرو صداترین و جنجالی ترین پدیده قرن يعنی واقعيت مجازی.

 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش های باستان شناسی ایران شماره 12 (2)

چکیده مقاله ۶

استهلاک زودرس | محمدجعفر خاتمی

به فتوای عقل در کشورهای غیرثروتمند جهان باید به موضوع ساخت صحیح و طول عمر مفید ابنیه توجهی بیش از کشورهای ثروتمند مبذول گردد تا با رهائی از چنگال استهلاک زودرس آنها از ائلاف سرمایه های ملی جلوگیری موثر به عمل آید. مقاله زیر ضمن معرفی انواع استهلاک زودرس ساختمانی رهنمودهای لازم جهت مبارزه با آن را ارائه می نماید.
 
 

چکیده مقاله ۷

فتوت نامه بنايان | علی اکبر خانمحمدی

رساله جوانمردان یا چنانکه گفته شده “فتوت نامه ” عبارت از دستورالعلمهای عقيدتی و اجرایی که اهل هر حرفه برای خود داشته و باستناد آن روابط بین خود و بین خود و جامعه را تعیین می کرده اند. از اين جمله است ” فتوت نامه بنايان” که بنايان و سازندگان اماکن را شامل می گردد. فتوت نامه حاضر که از يکی از کتابخانه های ترکیه فراهم شده و متن آن نقص و افتادگی دارد تنها متن شناخته شده در اين مورد است اين فتوت نامه در دو بخش ، نخست اصول و کليآتی بطور عمومی و دوم همان اصول بصورت سوال و جواب آمده مقولات بخش اول دوازده مورد و عموما تاکيد بر کسب فضايلی چون ايثار ، تواضع، امن ، صدق و وفا از جانب اهل اين حرفه است. در قسمت دوم امور ارشادی اين طايفه مطرح گرديده و سخن از پيران و مرشدان رفته که انبیا – عليهم السلام در راس و سپس امامان مذهب شيعه قرار دارند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 14
 


چکیده مقاله ۸

حفظ آثار جنگ با عنايت به تجربه تاريخی شيعه | احمد اصغریان جدی

 
جنگ حق علیه باطل ، پديده تازه و حرف جدیدی نيست. سراسر تاريخ بشر از يک چنين برخوردهایی حکايت داشته دارد و خواهد داشت. منتهی اگر کنجکاوانه به تاريخ وجوع شود مشاهده خواهيم کرد که شيعيان در هر جنگی تلاش داشته اند آثار جنگ را با توجه به جنبه های ارزشی آن حفظ نموده و نمونه های بارز حقانيت خود را به عنوان الگویی جهت تداوم مبارزه حق و باطل به آيندگان ارائه دهند. واقعه صحرای کربلا و تداوم آن حرکت را به عنوان نمونه مشخصی از اين نوع تجربه، می توان مورد تجزیه و تحليل قرار داد. آنگاه با اتکا به نتايج حاصله در جنگ تحميلی گذشته عراق عليه ایران نيز مبانی ارزشی و عملی مشخص برای حفظ آثار جنگ تحصيل نمود زيرا تا ارزش ها شناخته نشوند مسلما هر حرکت و به دنبال آن هر سرمایه گذاری از راستای مبتنی فرهنگ اصيل اسلامی به دور خواهد بود.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 20 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا