تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفهمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳ پاییز و زمستان ۱۳۷۰

فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

۱- فهرستواره نام بناهای قدیم ایران | بهزاد قدیری
 
۲- چگونه طراحی می کنم | محمود رازجویان, مسعود تهرانچی
 
۳- مدرسه امام خمينی | کامبیز حاج قاسمی, محمود ارزمند, فرزاد محمد حسین زاده
 
۴ – تعیین سرعت باد در بافتهای شهری | منصوره طاهباز
 
۵ – تاثیر سایه سازها بر میزان | شهرام پور ديهيمی 
 
۶- اصلاح نظام آموزش طراحی | لادن اعتضادی
 
۷- شهرهای رمزی | علی اکبر خان محمدی
 
۸- روش های برنامه ريزی مکانی | ﻣﻬﺪي شیبانی 
 
۹- نظریه ای در تفکر برنامه ريزی و طراحی شهری | سید محسن حبیبی
 

 

 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

اکثر بناهای با عملکرد عمومی در بافت های تاریخی فرهنگی و قدیمی کشورمان از میان رفته و حتی متاسفانه نام آنها نیز به تدریج در یادها فراموش شده اند.مسجد، حسینیه، حمام، تکیه، اب امبار، کاروانسرا، و چند بنای معدود دیگر، تنها بازماندگان این آثار به شمار می روند. حتی برای دانشجویان رشته معماری نیز نام بسیاری از این بناها نا آشناست، گویی وجود نداشته اند. این نوشتار در نخستین گام می کوشد حداقل در یک مجموعه نام بناهای با عملکرد عمومی عمومی در بافت های قدیمی(حتی به صورت ناقص) را ارائه دهد.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

چگونه طراحی می کنم | محمود رازجویان, مسعود تهرانچی

 
نشریه صفه در نظر دارد که زیر پوشش اين عنوان فضای مناسبی جهت ارائه آثار با ارزش دانشجویی اعم از پروژه و مقاله باز کند با استفاده از اين فرصت در اين نوشته آقای مسعود تهرانچی همراه با گزارشی کوشا از دکتر محمود رازجويان ارائه شده است.
 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

مدرسه امام خمينی | کامبیز حاج قاسمی, محمود ارزمند, فرزاد محمد حسین زاده

 

انتخاب یک اثر برای معرفی در این نشریه دو معیار اساسی دارد. از یک سو بنای برگزیده شده باید از ارزش های معماری قابل توجهی برخوردار باشد و از سوی دیگر در کتب و مقالات گوناگون کمتر از آن سخن باشد. اثر برگزیده برای این شماره نشریه نیز هر دو خصیصه مذکور را داراست. این اثر مدرسه امام خمینی کاشان نام دارد که طبق اطلاعات موجود مدرسه ای از دوره فتحعلیشاه قاجار است. این بنا نمونه کاملی از مدارس این دوره محسوب می شود. آنچه با عنوان بالا در هرشماره این نشریه می آید حاصل تلاش چندین ساله دانشجویان درس آشنایی با هنر و معماری اسلامی است. يکی از تمرین های اين درس برداشت کامل از يک بنای دوره اسلامی ایران است. اين برداشت به منظور مواجهه مستقيم با بناهای قديم دقت در جزء جزء آنها و بالنتيجه همدمی و انس وجودی با معماری سنتی انجام می گيرد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 31
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۳

تعیین سرعت باد در بافتهای شهری | منصوره طاهباز

يکی از مسائل مهم در طراحی معماری همسازی آن با عوامل اقليمی است. از ميان عوامل اقليمی باد عامل مهمی است که بايد در طراحی شهری به کيفيت آن توجه بسیاری مبذول داشت. متاسفانه اطلاعات و آماری که توسط اداره هواشناسی در اختیار طراحان قرار داده می شود معمولا به صورت خام است از همين رو تفسیر و توجيه آن از لحاظ کيفی و دستيابی به ضوابط طراحی نياز به تخصص و دانشی دارد که غالبا از حوصله معماران و شهرسازان خارج است بدین لحاظ هرگونه تلاش جهت تسهيل تحليل های معمارانه از اطلاعات هواشناسی اقدامی سودمند بوده و مانند پلی میان معماری و هواشناسی امکان بهره گيری علمی از اطلاعات خام هواشناسی را فراهم می کند مقاله حاضر تلاش ناچيزی در اين زمينه به شمار می رود.
 
 
 

چکیده مقاله ۵ 

تاثیر سایه سازها بر میزان | شهرام پور ديهيمی 

اساسا در زمستان ها کسب انرژی خورشيد از طريق پنجره ها در اقليم های شبه استوایی يکی از منابع غنی به شمار می آيد ليکن در تابستان ها که سيستم های برودتی مورد نياز است. نفوذ تشعشعات خورشيد از طريق پنجره ها به داخل ساختمان موجب ناراحتی می گردد. در اين مقاله تاثیر دو دسته سایه سازه ها يعنی سايبان ها و ایوان ها به روی تابش مستقيم و تشعشع پراکنده خورشيد مورد بررسی قرار گرفته است.

 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 135

چکیده مقاله ۶

والتر کروپیوس در سال ۱۹۳۸ در دانشگاه هاروارد به فعالیت مشغول شد و تجربیات باوهاوس را در مقابل روش آکادميک که ميراث مدرسه بزار بود تحت عنوان آموزش معماری مدرن برای نخستين بار در آمريکا به کار گرفت مقاله اصلاح نظام آموزش طراحی که در سال ۱۹۸۳ در يک مجله علمی آموزشی آمريکایی به رشته تحریر در آمده است.
 

چکیده مقاله ۷

شهرهای رمزی | علی اکبر خان محمدی

معماری چون سایر دست ساخته های انسان حاوی معنی ظاهری و معنی رمزی با بارهای فرهنگی متفاوت است و در اين میان معنی رمزی يک اثر از بار فرهنگی بيشتری برخوردار است. بطوريکه درک اين معنی برای مردم خارج از فرهنگ صاحب اثر به آسانی ميسر نمی شود.مقاله زیر با وجود گذشت زمان به دو علت۱)توجه هنری کربن به بار فرهنگی معنی رمزی معماری .۲)تعمق در معنی رمزی معماری سنتی ایران از ديدگاه فلسفه و عرفان اين رمز و بوم، هنوز معتبر و بديع باقی مانده است.


چکیده مقاله ۸

روش های برنامه ريزی مکانی | ﻣﻬﺪي شیبانی 

 
در امر برنامه ريزی جهت تنظيم رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی باید عوامل بسياری از قبیل فرهنگ ، ساختارهای سیاسی و تاريخی ، روابط اجتماعی ، ميزان توسعه اقتصادی و … توجه داشت از آنجا که محمل اين عوامل مناطق جغرافيایی متفاوت هستند لذا برنامه ريزی مکانی که به ويژگيهای اين مناطق جغرافيایی توجه دارد از اهميت خاصی برخوردار می شود. با توجه به توضيحات بالا مقاله حاضر در زمينه علل و لزوم برنامه ريزی مکانی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی و بر اساس مطالعات انجام شده در دفتر فنی آموزشی و پژوهشی دانشکده به رشته تحریر در آمده است.
 

چکیده مقاله ۹

نظریه ای در تفکر برنامه ريزی و طراحی شهری | سید محسن حبیبی

 
هر پديده ای هرگاه در اثر فرايند تاريخی خاص خود دگرگونی پذيرد در شکل جدید و در معنای نوین خود از انسجام يکپارچگی انتظام و اعتبار برخوردار خواهد بود نظم جدید از دل سازمان کهن سر برون خواهد زد . قطع اين فرايند در نقطه ای و شتاب بخشيدن به فعل و انفعالات درونی پدیده برای رسیدن به شکلی تازه و دلخواه کو اينکه ممکن است چهره ای جدید و معنایی نو از پدیده را سبب شود ولی بی گمان اين شکل همانی نيست که می بايست از درون تحول تاريخی پديد می آمد
 
 

منبع: فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 26 بهار 1393 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا