تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵ (۱)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵ زمستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۲۵ بخش (۱)

۱- تبیین معیارهای سنجش «هویت» در بررسی تطبیقی سیر تحول معماری معاصر کشورهای هند، ژاپن و ایران | فهیمه اسمعیلی؛ امید دژدار؛ محمدمهدی زبرجدیان
 
۲-بازنمود تأثیر هندسه بر حیات‌پذیری فضاهای معماری، مورد مطالعاتی: فرهنگ‌سراها | ملیحه جاویدمهر؛ پریسا هاشم‌پور
 
۳-گونه‌شناسی خانه‌های سنتی اراک | علی حسینی؛ منوچهر فروتن؛ سعید صالحی
 
۴ -بررسی اجتماع‌پذیری و کیفیت قرارگاه‌های رفتاری در پارک‌های درون دانشگاهی، مورد مطالعاتی: پارک دانشگاه علم‌وصنعت ایران | مهدی حمزه‌نژاد؛ پدرام قلیچی
 
۵ – اولویت‌بندی شاخص‌های مرتبط با ترجیحات مسکونی افراد در سه مقیاس واحد مسکونی، آپارتمان و محله، مورد مطالعاتی: مقایسه دیدگاه ساکنین سه شهر مشهد، نیشابور و تربت‌جام | علی‌اکبر حیدری؛ مهدی سعدوندی؛ الهام دمشناس؛ الهه دمشناس
 
۶- مروری بر رابطه معماری بومی و اقلیم با بررسی شاخص‌های آسایش حرارتی، مورد مطالعاتی: شهر نوشهر | حمیدرضا دلفانیان؛ مهدی خاک‌زند؛ سعید کامیابی
 
۷- راهکارهای مسیریابی در فضای داخلی معماری، مورد مطالعاتی: کتابخانه ملی ایران | نرگس دهقان
 
۸- ارائه طرح مجتمع اخلاصیه هرات (۸۸۰ – ۸۸۶ ه.ق.) | مریم طلایی؛ وحیده عفیفی؛ اصغر فهیمی‌فر
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵

تبیین معیارهای سنجش «هویت» در بررسی تطبیقی سیر تحول معماری معاصر کشورهای هند، ژاپن و ایران | فهیمه اسمعیلی؛ امید دژدار؛ محمدمهدی زبرجدیان

بحران هویت و چگونگی مواجهه با فرهنگ وارداتی غرب که نتیجه تحولات ناشی از ورود مدرنیسم به جوامع غیر غربی است، در چند دهه اخیر مورد بحث قرارگرفته است. این بحث نه تنها در ایران که در بسیاری کشورهای دیگر منجر‌به پیدایش جریاناتی شده است که دغدغه چگونگی تداوم هویت را دارند. در این میان کشور ژاپن توانسته است چالش تضاد بین سنت و مدرنیسم را به فرصت تعامل سنت و مدرنیسم تبدیل نماید.
 
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 13 اردیبهشت 1389

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵

بازنمود تأثیر هندسه بر حیات‌پذیری فضاهای معماری، مورد مطالعاتی: فرهنگ‌سراها | ملیحه جاویدمهر؛ پریسا هاشم‌پور

 
از آنجایی‌که هندسه می‌تواند بر کیفیت و چگونگی درک معنا و مفهوم بنا تأثیرگذار باشد، هدف از تحقیق حاضر، بررسی معیارهای تأثیرگذار هندسی معماری جهت ارتقاء مفهوم حیات‌پذیری و انتقال حس سرزندگی به کاربران است. از این‌رو، در این تحقیق بناهای فرهنگی با محوریت فرهنگ‌سراها به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی- اجتماعی مهم برای حیات جمعی در دوران معاصر انتخاب ‌شده‌اند.
 
سرعت تغییر در بافت قدیم شهرها ما را در رویارویی با نحوه نگرش و چگونگی برخورد با آن‌ها قرار می‌دهد. صرف نظر از برشمردن جنبه‌های مثبت یا منفی تحولات کالبدی که به دیدگاه‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌های اتخاذ شده آن وابسته است. لزوم ثبت و ضبط الگوهای معماری پیشین مسجل می‌باشد. چالش اساسی در این رویارویی این است که آیا بناهای قدیم شهر اراک قابلیت دسته‌بندی و گونه‌شناسی را داراست؛ و چند گونه اصلی را برای شناسایی بناهای این بافت می‌توان برشمرد.
 
 
مطابق داده‌های جدید روان‌شناسی محیط، یکی از مهم‌ترین ارزش‌های محیطی، میزان اجتماع‌پذیری و کیفیت قرارگاه‌های رفتاری است و با سنجش آن‌ها می‌توان، موفقیت طرح‌های محیطی و معماری را بررسی کرد. هدف از این پژوهش سنجش شاخصه‌های مطلوب برای شکل‌گیری قرارگاه‌های رفتاری و به تبع آن اجتماع‌پذیری فضا در پارک‌های دانشگاهی است.
 
 
افراد همواره در طول دوران زندگی خود، بارها با مقوله انتخاب خانه و مکانی برای سکونت مواجه می‌شوند. عوامل و شاخص‌های متعددی بر این انتخاب تأثیرگذار هستند که بعضی از آن‌ها عواملی بازدارنده و بعضی دیگر عواملی برانگیزنده هستند و افراد در فرآیند انتخاب خود ملزم به برقراری تعادل میان این شاخص‌ها می‌باشند.

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 19 (3)

دریافت کامل مقاله


ویژگی‌های آب و هوایی هر منطقه نقش برجسته‌ای در شکل‌دهی معماری آن منطقه دارد. در گذشته معماران و مردم توجه بسیار زیادی به اقلیم۱ و آسایش حرارتی داشته‌اند. شناخت پتانسیل‌های طبیعی برای ایجاد آسایش توسط شاخص‌های آسایش حرارتی۲ و برداشت از الگوهای معماری بومی که پاسخگوی مسائل اقلیمی بوده‌اند می‌تواند در شکل‌دهی بهتر معماری امروز مفید باشد. همواره معماری، استفاده از تجارب، سنت‌ها و شیوه‌های زندگی بوده و هست که مبانی اصلی معماری بومی را تشکیل می‌دهد. 
دستیابی به سهولت مسیریابی در فضای داخلی، از عواملی است که خوانایی را افزایش می‌دهد. این فعالیت به ظاهر ساده چالش‌های جدی را برای طراحی معماری ارائه می‌کند؛ زیرا مسیریابی برای کاربران در فضای داخلی، رفتاری هدفمند، جهت‌دار و حرکتی پویا از مبدأ به مقصد و شامل تعاملاتی بین راهبر و محیط است که به‌طور مستقیم توسط آن‌ها درک نمی‌شود و در برخی موارد منجر به شکست، سرخوردگی، نگرانی و یا گمشدگی آن‌ها می‌شود.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
“زنان خانه دار“ در حاشیه‌ی متنِ خانه

چکیده مقاله ۸

مجتمع اخلاصیه، یکی از بزرگترین مراکز آموزشی، فرهنگی و خیریه‌ هرات دوره تیموریان است که بین سال‌های ۸۸۰ تا ۸۸۶ ه.ق. (۱۴۷۵ تا ۱۴۸۱م) در شهر هرات افغانستان توسط امیر‌علی ‌شیرنوایی بنا شده است. متأسفانه مجتمع اخلاصیه طی سالیان متمادی تخریب شده و در حال حاضر چیزی جز ویرانه‌هایی چند برجای نمانده است.

 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا