تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵ پاییز ۱۳۹۵

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

۱- آسایش اقلیمی در میدان نقش جهان | علی شهابی نژاد ، رضا ابوئی ،محمود قلعه نوعی
 
۲- کاربست مفهوم انعطاف پذیری در مدارس دورة اسلامی (مطالعة موردی؛ مدارس شهر قزوین) | حسین سلطان زاده ، شیما فعلی
 
۳- بازیابی ساختار فضایی شهر تاریخی ساوه با اتکای به آثار معماری و شواهد باستان شناسانه | مریم رحیم نژاد ، حسن کریمیان
 
۴- ارائه الگوی نوسازی بافت تاریخی بیرجند با رویکرد ایرانی – اسلامی |  احمد پوراحمد ، کرامت اله زیاری ، مهدی قرخلو ، مهدی وفایی فرد
 
۵- تقابل شهر ایرانی- اسلامی با چالش های شهری هزاره سوم | حسن محمدیان مصمم ، جمیله توکلی نیا ، سعید ضرغامی ، قهرمان رستمی
 
۶- تحلیلی بر بافت های سنتی و جدید و ارائه شاخص های بومی برنامه ریزی توسعه شهری (مطالعه موردی؛ بافت تاریخی و شهرک امیرکبیر اراک) | علی شماعی ، حمیدرضا تلخابی ، زهره داود پور ، اصغر شکیبایی

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

آسایش اقلیمی در میدان نقش جهان | علی شهابی نژاد ، رضا ابوئی ،محمود قلعه نوعی

میدان نقش جهان یکی از میدان های تاریخی مطرح جهان است که از منظر معماری و طرّاحی شهری دارای ویژگی های برجسته ای است. یکی از موضوع‌های مهم در این باره مبحث آسایش اقلیمی است که در دورة صفویه به طرز شایسته‌ای در ساختار میدان مورد توجّه قرار گرفته بود، اما بر اثر دگرگونی های تاریخی و مداخلات نا به جا در ساختار میدان، در حال حاضر این کیفیّت محیطی در میدان در وضعیّت نامطلوبی قرار گرفته است.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (1-5)

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

کاربست مفهوم انعطاف پذیری در مدارس دورة اسلامی (مطالعة موردی؛ مدارس شهر قزوین) | حسین سلطان زاده ، شیما فعلی

دانش در اسلام جایگاهی بلند دارد. از همین‌رو مسجد از دیرباز تاکنون در کنار کارکرد عبادت پروردگار، مکان گردهم‌آیی مسلمانان و کسب علم بوده است. اگر هستة مرکزی دانش اسلامی را در مساجد بدانیم، می‌توان مدارس علمی و دینی را در رابطة مستقیم با مساجد ـ چون شعبه‌هایی از آن هستة مرکزی ـ به‌شمار آورد. هم بدین دلیل است که معماری مدارس علمی در به معماری مساجد اسلامی شباهت دارد و در طول گذشت ایام، مساجد و مدارس با کاربری یکسان و مؤثر سهمی به‌سزا در نشر و ترویج مبانی معرفتی قرآن و اسلام داشته‌اند.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

بازیابی ساختار فضایی شهر تاریخی ساوه با اتکای به آثار معماری و شواهد باستان شناسانه | مریم رحیم نژاد ، حسن کریمیان

بی تردید بافت قدیم شهرها را می توان حافظۀ تاریخی آن‌ها به‌حساب آورد. این مجموعه ها، گنجینه های گران‌بهایی از تاریخ تمدن ملّت ها را در خود جای داده و سخاوتمندانه، فرهنگ، اعتقادات مذهبی، فنون و هنرهای سازندگان خود را در اختیار محقّقان قرار می دهند. بدین سبب است که هرگونه اقدامی در جهت خدشه وارد کردن به این آثار را می‌توان به‌مثابه تخریب حافظة شهر محسوب داشت. 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 14

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

ارائه الگوی نوسازی بافت تاریخی بیرجند با رویکرد ایرانی – اسلامی |  احمد پوراحمد ، کرامت اله زیاری ، مهدی قرخلو ، مهدی وفایی فرد

بافت تاریخی شهر ایرانی – اسلامی با ارزش کالبدی و فرهنگی نهفته در خود، از هویّت شهری بالایی برخوردار است، در نتیجه حفظ بافت های تاریخی شهرها به عنوان هویّتی ضروری برای ادامه حیات شهرها لازم است. بر همین اساس در این پژوهش به ارائه الگوی جهت نوسازی بافت تاریخی بیرجند با رویکرد ایرانی – اسلامی و با استفاده از شاخص های چون حس امنیّت، حد و حریم، توازن، ارتباط با طبیعت، قانون مندی پرداخته شده است.
 
 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۵

تقابل شهر ایرانی- اسلامی با چالش های شهری هزاره سوم | حسن محمدیان مصمم ، جمیله توکلی نیا ، سعید ضرغامی ، قهرمان رستمی

در هزارۀ سوم (با نام سدۀ شهر و شهرنشینی)، از یکسو نیروهای صنعتی و علمی سترگی پا به عرصه‌ زندگی نهاده‌اند که فرصت‌های منحصری به جهانیان ارزانی داشته اند و از دیگر سو، نشانه‌هایی از زوال در شهرها، به ویژه شهرهای اسلامی، به چشم می آید که حتی در تاریک‌ترین دوره‌ تمدن بشری دیده نشده است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 13 اردیبهشت 1389

چکیده مقاله ۶

هدف این پژوهش بررسی و تحلیل نمونه ای از محلات بافت تاریخی و بافت جدید شهر اراک و تطابق آن با معیارهای شهر ایرانی – اسلامی و رشد هوشمند به‌منظور دستیابی به شاخص های شهرسازی بومی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از مدل ANP است. جمع آوری داده ها به دو روش اسنادی و پیمایشی با استخراج معیارها و شاخص های مربوطه بوده و اولویت بندی، تدوین چشم انداز و ارائه راهبردها به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش در بافت های موردمطالعه از طریق شاخص های تلفیقی صورت گرفته است. 
 
 

دریافت کامل مقاله   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا