تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰ تابستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

۱- طراحی الگوی فرایندی نظام برنامه ریزی فرهنگی شده در شهر اسلامی- ایرانی با رویکرد آینده پژوهی | محمد رحیم عیوضی ،عین اله کشاورز ترک، ناصر براتی، احمد پور احمد
 
۲- ترکیب متعادل هیجان و آرامش در مسجد امام اصفهان | سمانه جعفر محمدی ، مهدی حمزه نژاد
 
۳- هنر آهک بری در حمام وکیل شیراز | زهرا محسنی ، ابوالقاسم دادور ، سید علی اصغر میر فتاح
 
۴- آسیب شناسی چارچوب مطالعات کالبدی وقف در شهر اسلامی | محسن عسکری ، آرش بغدادی
 
۵- نقش پیاده مداری بر بهبود هویّت رفتاری شهروندان در فضای شهراسلامی (مطالعه موردی: خیابان فردوسی سنندج) | پرویز اکبری ، البرز داودی
 
۶- ساختار فضایی شهر و احساس امنیّت در بین زنان (مطالعه موردی: ورودی مترو تجریش و پایانه جنوب تهران) | لیلا فلاحتی
 
 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

طراحی الگوی فرایندی نظام برنامه ریزی فرهنگی شده در شهر اسلامی- ایرانی با رویکرد آینده پژوهی | محمد رحیم عیوضی ،عین اله کشاورز ترک، ناصر براتی، احمد پور احمد

آینده‏پژوهی ارتباطی دو سویه ای با انسان شناسی، جامعه شناسی و فرهنگ ملّت‏ها دارد. از این حیث ریشه یابی نسبت بین برنامه ریزی و فرهنگ در نظام توسعه شهری با رویکرد آینده پژوهی ضرورت می یابد. هدف از تشریح این نسبت نیز چشم انداز آینده ای مؤیّد نظام شهری با مختصات و نماد های اسلامی – ایرانی است. با توجّه به هدف مقاله که تبیین جایگاه برنامه ریزی فرهنگی شده در شهر اسلامی – ایرانی است، روش تحقیق کیفی ـ کمّی برای آن برگزیده شده است. پژوهش حاضر دارای دو بخش اصلی است، در گام اول مبانی روش شناختی تدوین الگوی بومی بر مبنای پیوند فرهنگ و برنامه ریزی تدوین شده است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 1 (1)

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

ترکیب متعادل هیجان و آرامش در مسجد امام اصفهان | سمانه جعفر محمدی ، مهدی حمزه نژاد

مفهوم هیجان و آرامش از موضوع های اصلی روان شناسی محیط است و در مبحث معماریِ معنوی، هم چون مسجد، اهمیت بیش تری دارند. برخی مساجد معاصر، بی توجّه به جنبه های متعالی مفهوم گرایانه و تنها در پاسخ به کارکردهای همگانی مسجد طرّاحی می شوند و ظهور و بروز این احساس ها را بررسی و متحقق ننموده اند.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

هنر آهک بری در حمام وکیل شیراز | زهرا محسنی ، ابوالقاسم دادور ، سید علی اصغر میر فتاح

معماری اسلامی ایران در تمام دوران پویایی خود دارای شکوه و عظمتی بوده که از انواع مختلف و شیوه های ساخت متنوّعی برخوردار بوده است؛ به طوری که تمام محققان به این شایستگی ها باور دارند. در حقیقت، معماری اسلامی در هر مقطع زمانی دارای فن شناسی خاص خود بوده است.
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

آسیب شناسی چارچوب مطالعات کالبدی وقف در شهر اسلامی | محسن عسکری ، آرش بغدادی

وقف به عنوان یکی از سنّت های حسنه در تعالیم اسلامی، مورد توجّه رشته های مختلف علمی برای شناخت و کاربرد آن بوده است. با این وجود، کوشش های فکری صورت گرفته در دو حوزة دانش معماری و شهرسازی، نشانگر وجود اشکال ها و آسیب هایی است که خود سبب آن شده است که تا کنون مفهوم وقف در نظریّه و در بخش کاربردی آن یعنی در عمل پیشرفت جدی نداشته باشد. این مقاله با نگاهی متفاوت از مجموعه مطالعات موجود، این موضوع را هدف مطالعه قرار داده است. این پژوهش به کمک روش تحقیق کیفی و ابزار تحلیل اسنادی صورت گرفته است.
 

دریافت کامل مقاله   

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 43 (ضمیمه)

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۲۰

نقش پیاده مداری بر بهبود هویّت رفتاری شهروندان در فضای شهراسلامی (مطالعه موردی: خیابان فردوسی سنندج) | پرویز اکبری ، البرز داودی

یكی از مهم ترین ویژگی های شهراسلامی هویّت و اصالت آن است.هویّت نه تنها در كالبد شهرها بلكه در رفتار شهروندان نیز تأثیرگذار است. حفظ، تداوم و درصورت نیاز تطبیق هویّت اسلامی با مظاهر شهر نیازمند شناسایی عناصر هویّت بخش از بعد كالبدی و از منظر فضایی است. دراین باره عدم توجّه به مقیاس انسانی و نادیده گرفته شدن نیازهای عابران پیاده از معضلات پیش رو هست، به طوری که کمبود و نبود کیفیّت در پیاده راه ها منجر به تضعیف هویّت فضاهای شهری و هویّت اجتماعی شهروندان شده است.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

ساختار فضایی شهر و احساس امنیّت در بین زنان (مطالعه موردی: ورودی مترو تجریش و پایانه جنوب تهران) | لیلا فلاحتی

امنیّت یکی از مهمترین مؤلّفه های شهر اسلامی و تضمین کنندة انسجام و پکیارچگی شهر است. در دو دهة اخیر گفتمان قدرت مندی در زمینة فضای عمومی شهری و نقش امنیّت شهری به ویژه برای گروه های آسیب پذیر هم چون زنان و کودکان گسترش یافته و مناسب سازی فضاهای شهری برای زنان به عنوان یکی از مهم ترین محورهای مدیریّت شهری مورد توجّه قرار گرفته است. در این پژوهش میزان احساس امنیّت زنان از تردد در فضای خارجی و داخلی ایستگاه های مترو تجریش و پایانه جنوب مورد بررسی قرار گرفته است.
 

دریافت کامل مقاله   

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 59 اردیبهشت 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا