تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰ زمستان ۱۳۹۱

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

۱- پیامد نورپردازی در سازمان فضایی و عملکرد بازار تهران | ایرج قاسمی ، احمد پور احمد ، سید حسین حاتمی نژاد
 
۲- الگوی پیشنهادی محله، با مرکزیت مسجد و فضاهای عمومی مورد نیاز در شهر ایرانی- اسلامی | محمد رضا پورجعفر ، علی پور جعفر
 
۳- معنی فضای شهری در شهر اسلامی | حسن سجاد زاده ، محمد تقی پیربابایی
 
۴- ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی در یک سازمان شهر اسلامی مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی | حمید آیتی
 
۵- هنر كاشی گری و كاشی كاری معماری ایران تا پایان دوره تیموری | حسین زمرشیدی ، زهرا زمرشیدی
 
۶- اصل کلیت به عنوان چهارچوب طراحی شهری ایرانی – اسلامی | نصیبه چربگو
 
۷- شناسایی عوامل موثر بر کیفیت محیط مسکونی در محله های قدیمی؛ (مطالعه موردی: محله سنگلج تهران) | هاشم داداشپور ، صالح روشنی
 
۸- بازشناسی مفهوم هویت کالبدی و تعامل معماری کهنه و نو درسامان دهی محله تاریخی جلفا اصفهان | حسن اصانلو
 
۹- بررسی تطبیقی جایگاه آب انبار در سازمان فضایی شهرهای تاریخی ایران (نمونه موردی شهرهای یزد و لار) | مجتبی آراسته ، علی اکبر تقوایی
 
۱۰- در جست و جوی ویژگی های خانة ایرانی (بر مبنای بررسی شیوة زندگی در خانه های سنتی شیراز) | سیده مهسا عبدالله زاده ، محمود ارژمند
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

پیامد نورپردازی در سازمان فضایی و عملکرد بازار تهران | ایرج قاسمی ، احمد پور احمد ، سید حسین حاتمی نژاد

بازار یکی از ارکان مهم شهرهای ایرانی و اسلامی است که در کنار مسجد و مرکز حکومتی، قلب در شهرها جای می گیرند. از آن جا که فضاهای شهری در تعامل با فرایندهای اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته و خود نیز بر آنها تاثیر می گذارند، بازار در شهر نیز متاثر از فرایند مدرنیزاسیون بوده و خود به بازتولید مدرنیته (نوگرایی) پرداخته است. شهر و بازار به عنوان یکی از اجزای اصلی آن در فرایند مدرنیزاسیون دچار تحول شده است.

 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 10

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

الگوی پیشنهادی محله، با مرکزیت مسجد و فضاهای عمومی مورد نیاز در شهر ایرانی- اسلامی | محمد رضا پورجعفر ، علی پور جعفر

در این مقاله سعی شده است مبانی طراحی محله های مسکونی در شهرهای اسلامی به طور کوتاه از صدر اسلام تاکنون مورد بررسی قرار گیرد و نقش و جایگاه مسجد به عنوان یکی از عوامل مهم و تعیین کنندة ابعاد فیزیکی و هم چنین برطرف کنندة بسیاری از نیازهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بخش های مسکونی شهر مشخص گردد. در این مقاله نخست با روش توصیفی- تحلیلی، مبانی با مبانی طراحی و برنامه ریزی واحدهای همسایگی در غرب مقایسه می شود. 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

معنی فضای شهری در شهر اسلامی | حسن سجاد زاده ، محمد تقی پیربابایی

با ورود تفکر شهرسازی جدید در متن شهرهای گذشته، بسیاری از فضاهای کالبدی نو ظهور پدید آمد که گذشت زمان نتوانسته زمینه ای برای ارتباط و پیوند آن با مخاطبان و ساکنان شهر برقرار نماید. با این حال، برخی از فضاهای نوظهور نیز با وجودِ تضادهای ساختاری و کالبدی با بافت سنتی، به مرور با زندگی روزمره و ارزش های پایدار مخاطبان خود پیوندی پایدار برقرار نموده اند. این تحقیق به دنبال بررسی تحلیلی فضاهای شهری متناسب با روح زمان بوده تا با تحلیل حضور این الگوها بتوان به درک درستی از این که پدیده های نو ظهور چگونه می توانند در «خوانش مجدد متن» اثر گذار باشند، دست یافت. 
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی در یک سازمان شهر اسلامی مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی | حمید آیتی

شهر به خودی خود مجموعه ای از ساختمان ها، خیابان ها و جلوه های بی روحی از فناوری دنیای جدید است. در واقع این سازمان ها هستند که اداره شهر و پاسخ گویی به شهروندان را ممکن می سازند. محیط زیست شهری، مدیریت طرح های عمرانی، آرایش مبلمان شهری، حمل و نقل، دفع و بازیافت مواد زاید، تبلیغات شهری، ارائه انواع خدمات، تولید، توزیع، تجارت، آموزش، فرهنگ و صدها مقوله دیگر، مأموریت های اجتناب ناپذیری در شهر هستند که سامان دهی هرکدام، نیازمند وجود سازمان است.

دریافت کامل مقاله   

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 68 بهمن 1397

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۰

هنر كاشی گری و كاشی كاری معماری ایران تا پایان دوره تیموری | حسین زمرشیدی ، زهرا زمرشیدی

هنر كاشی كاری ایران ریشه در هنر سفال گری دارد. تمدن بشری، از ابتکار و ساخت تا به تكامل رسیدن، با سفالینه آغاز شده است. پیشینة ظرف های سفالین به دست آمده از تپه های اسماعیل آباد و خوروین، اطراف دور و نزدیك قزوین، به هزاره پنجم قبل از میلاد می رسد. ظرف های سفالین کشف شده از تپه های حسنلو و مارلیك به ترتیب از هزاره های سوم و یكم قبل از میلاد سخن می گویند.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

اصل کلیت به عنوان چهارچوب طراحی شهری ایرانی – اسلامی | نصیبه چربگو

امروزه بیشتر دیدگاه¬ها نسبت به مقوله های شهری ناشی از زمینه¬ای است که در آن تفکر جزئی¬نگری حاکم است. با این وجود، افراد گوناگون بر آن شدند تا با استفاده از مفهوم های طرح شده در فیزیک کوانتوم، همچون کلیت، چارچوب تازه ای در برخورد با آن مقوله ها بیابند. پیشینة حقیقی این مفهوم به فلسفه و حکمت شرق باز می-گردد و بازنمود آن در طراحی شهرهای ایرانی- اسلامی قابل مشاهده است. 
 

دریافت کامل مقاله    


چکیده مقاله ۷

شناسایی عوامل موثر بر کیفیت محیط مسکونی در محله های قدیمی؛ (مطالعه موردی: محله سنگلج تهران) | هاشم داداشپور ، صالح روشنی

محیط سکونت با کیفیت، پشتیبان انواع فعالیت های انسانی است. رشد سریع شهر نشینی در چند دهه اخیر موجب افول ارزش های این محیط¬ها در بافت های قدیمی درون شهرها شده است و این فضاها دیگر تامین کننده نیازهای انسان و بستر مناسب برای فعالیت های او نیستند. محله سنگلج به عنوان یکی از محله های قدیمی تهران، در حال حاضر با مسألة نبودِ کارآمدی و افت کیفیت محیط سکونت مواجه شده است.
 
 

چکیده مقاله ۸

بازشناسی مفهوم هویت کالبدی و تعامل معماری کهنه و نو درسامان دهی محله تاریخی جلفا اصفهان | حسن اصانلو

سیمای ظاهری محله جلفا اصفهان مانند سایر محله های تاریخی، با گذر زمان دچار برخی تغییر و دگرگونی ها در بافت خود شده که با وجود جذابیت ها و قابلیت های فراوان، نیازمند امکانات و تمهیدات مختلفی است و نبودن آن ها از مشکل ها و تهدیدهای این بافت و هویت کالبدی آن به شمار می روند.
 
 
 

چکیده مقاله ۹

بررسی تطبیقی جایگاه آب انبار در سازمان فضایی شهرهای تاریخی ایران (نمونه موردی شهرهای یزد و لار) | مجتبی آراسته ، علی اکبر تقوایی

شهرهایی با اقلیم گرم و خشک، همواره دارای کالبدی فشرده بوده و به همراه عناصری مثل مسجد، بازار، میدان و آب انبار، ساختار اصلی شهر را تشکیل می دهند. آب انبار تنها عنصری است که ویژة شهرهایی با اقلیم گرم و خشک و مرطوب است. اهمیت این عنصر در بسیاری از مطالعاتی که تاکنون انجام شده، تنها از جنبه جزئیات ظاهری آن مورد بررسی قرار گرفته و نقش آن در ساختار فضایی شهرهای تاریخی کمتر مورد توجه بوده است.
 
 
 
 

چکیده مقاله ۱۰

در جست و جوی ویژگی های خانة ایرانی (بر مبنای بررسی شیوة زندگی در خانه های سنتی شیراز) | سیده مهسا عبدالله زاده ، محمود ارژمند

از گذشته های بسیار دور «خانه» برای انسان چیزی بیش از سرپناه بوده و جنبه های معنوی در همة مراحل ساخت«خانه» تا استقرار در آن و استفاده از آن کاملاً مشهود است. اما در عصر کنونی غفلت از نیازهای کیفی و روانی استفاده کنندگان و توجه صرفاً اقتصادی و تأکید بر خصوصیات سرپناهی در امر خانه سازی، باعث کم رنگ شدن نقش خانه در هویت بخشی به انسان شده است، تا آنجا که یکی از موضوعات مهجور در غالب برنامه ها و طرح های مرتبط با مسکن، مباحث کیفی و بالاخص تأثیر ارزش های فرهنگی در ساخت و بهره برداری از آن است که منجر به بی هویتی معماری می شود.
 
 
 
 

منبع: فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا