آپارتمان هااحمد صفارپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترشوشترصفار استودیومراکز مسکونیمعماران

حیات خانه | احمد صفار

حیات خانه
معمار : استودیو صفار
(احمد صفار)

موقعیت: ایران، شوشتر
وضعیت: ساخته شده
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۷
همکاران طراحی: مرضیه استعدادی، نیلوفر مهدیلو ، نسیم صادق پور


مشخصات پروژه حیات خانه

یکی از مهم ترین دستاوردهای معماری ایران

، خلق محیط زیستی مناسب ، مطابق با اقلیم هر منطقه می باشد . بنابراین با تکیه بر این اصل ، منطقه گرایی پا به عرصه ظهور گذاشته و طراح براساس آن از ویژگی های فرهنگی ، اقلیمی و جغرافیایی منطقه خاص در خلق اثر معماری بهره می برد . لذا در کشورهای در حال توسعه، با تاکید بر ویژگی های زیست بوم و مسائل اقلیمی و همچنین تعاملات فرهنگی و هویتی به عنوان دو اصل مهم و از طرفی با در نظر گرفتن کاربرد فناوری روزآمد و پیشرفته ، چهره جدید در معماری معاصر این کشورها ابداع می گردد .

اقلیم

لیکن با بررسی گذشته معماری بومی ایران در می یابیم که خانه ها با توجه به اقلیم و رفع نیازاهالی آن طراحی می شد ، که در اقلیم گرم و خشک به دلیل اینکه خانه ها به صورت درونگرا و فضاها در دو بخش اندرونی و بیرونی لکه گذاری شده بودند که این عوامل باعث ایجاد امنیت و محرمیت بوده و حس مکان را در فضا و در تعامل با موقعیت های جدید به وجود می آورد . در نتیجه پروژه حیاط خانه ، باید متناسب با زیست بوم منطقه شوشتر طراحی شودکه علاوه بررعایت مسائل فرهنگی با اقلیم هماهنگ بوده و از طرفی الگویی برای معماری مسکونی در حوزه ویلایی در آب و هوای گرم و خشک باشد .

در پروژه حیاط خانه ، با تاکید بر معماری بومی منطقه شوشتر و تلفیق آن با نگاهی مدرن ، سعی در بازنده سازی هویت و مبانی معماری ایرانی در تقابل با مدرنیزم را داشتیم که در طراحی فرم و رفتارشناسی پلان لحاظ شده است .

فرم بنا

در پروژه فرم بنا

به گونه ای چهار فصل بوده که اقامت در تمامی فصول را محیا می کند و به پیروی از اقلیم منطقه طراحی شده است همچنین پویایی در پروژه ، امکان تغییراز حالت درون گرایی به برون گرایی را برای کاربر ایجاد می کند تا ضمن تلفیق و جداسازی فضاها با یکدیگر و با احترام به معیارهای طراحی خانه ایرانی، نیازهای عملکردی در مقیاس انسانی در این پروژه حل و فصل گردد .

طراحی کانسپت به گونه ای است که دید از فضای خارجی محدود بوده و عمده بازشوها به سمت حیاط مرکزی می باشد همچنینی میزان تابش نور به فضاهای داخلی توسط جداره های ایجاد شده با بافت آجری ، کنترل شده است از طرفی فضاهای منفی ایجاد شده در حجم علاوه بر افزایش کیفیت دید بصری در پروژه ، بستری برای وجود تراس های سبز متعدد ، ایجاد کرده که باعث رشد کیفیت مطلوب فضایی می شود .

نور

اهمیت نور

و سایه در ابداع فضایی شاعرانه در معماری که در طراحی ویلای حیاط خانه ، براساس اهمیت تاثیر و تقابل این دو اصل و با به کارگیری مصالح مناسب و در دسترس و مقرون به صرفه و صلب در کنار مصالح شفاف مانند شیشه باعث ایجاد پویایی و تاثیرگذاری بصری بیشتر در پروژه می گردد .

ادامه مطلب
حاشیه نشینی بزرگترین دغدغه امروز تبریز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا