تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۲۰ پاییز ۱۳۹۱ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۲۰ پاییز ۱۳۹۱

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۰ (بخش۱)

۱- درآمد / منظر ایرانی: پاییز، راوی اجتماع | سید امیر منصوری
 
۲- تفسیر منظرین: رمزگشایی از محوطه‌های تاریخی؛ کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه پاسارگاد | محمدرضا مهربانی‌گلزار
 
۳- CPUL، منظر شهری همیشه مثمر؛ رویکردی نوین به تلفیق زراعت و شهر | کاترین بون؛ آندره ویلجوئن
 
۴- شبکه مثمر شهری؛ راهکاری برای دستیابی به توسعه پایدار | مهدی شیبانی؛ ساناز چمن‌آرا
 
۵-درخت در شهر تونس؛ فرضیه‌هایی از مفهوم فضای جمعی | مریم بالنور عزوز؛ پی‌یر دونادیو
 
۶-فرخ صبوری : سمفونی ایران و چین در باغ | گزارش : زهره شیرازی
 
۷-‌ راتیش ناندا : بازآفرینی منظر فرهنگی | گزارش : آرمان میناتور سجادی
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۲۰

درآمد / منظر ایرانی: پاییز، راوی اجتماع | سید امیر منصوری

پاییز ایران یگانه است زیرا در جانب خود، تابستان و زمستانی را دارد که به کلی منظر دیگری دارند؛ تابستان، سبز و خرم و زمستان، عریان و سوزنده. به مصداق “تعرف الاشیاء باضدادها” پاییز، هویتی ویژه می‌یابد که با اهل نظر حکایت‌های بسیار می‌کند. گوناگونی رنگ‌ها در باغ خزان‌کرده حکایت از کاشت متنوع درختان مثمر دارد؛ درختانی که رنگ و دوره خزان آنها با یکدیگر متفاوت است. این منظره، برآمده از اقتصاد و سنت باغداری ایرانیان، از آن حکایت می‌کند که باغ به عنوان سازمانی اقتصادی، نیازهای مختلف خانواده را تأمین می‌کند، کشت تک‌محصولی هنوز رواج ندارد و اقتصاد شهر بر مدار خودکفایی حداکثری خانوارها استوار است. از این رو صاحب این باغ برای خود از درختان سیب، گردو، هلو، انار و… هریک چند نهال می‌کارد تا نیازهای خانواده‌اش را تأمین کند. این دانایی، از چگونگی ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه حکایت دارد. حصار باغ، که در برابر وسعت کم آن بسیار ستبر و گران‌قیمت می‌نماید، عنصری جدی و اساسی در این منظر است که با سنگ‌هایی به رنگ محیط، اندود گل و شاخه‌های متراکم و تیز بسیار خودنمایی می‌کند. دیوار باغ که استاد «پیرنیا» حافظ آن می‌داند در برابر هجوم بیابان و رنه په شه (Rene Pecher) به عنوان ساتر باغ و مانع چشم‌زخم اغیار، در اینجا نقشی سه‌گانه دارد؛ شاخه‌های لبة آن از نقش امنیتی سنگ‌های پای آن، که سدی در برابر هجوم علف‌ها هستند از نقش حفاظتی، و بلندی آن از نقش معنایی آن، که مانع رشک حسودان بیرون به نعمتهای درون است، حکایت می‌کند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 48 پاییز 1398

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۲۰

تفسیر منظرین: رمزگشایی از محوطه‌های تاریخی؛ کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه پاسارگاد | محمدرضا مهربانی‌گلزار

پاسارگاد در نگاه اول، دشتی است که چند بنای منفرد را در خود جای داده است بدون آنکه ارتباط معناداری با یکدیگر داشته باشند؛ آثار بناهایی پراکنده در دشت که به سختی می‌توان علت مکان‌یابی و احداث آنها را حدس زد. بازدیدکنندگان با دیدن وضعیت امروزی آن، هیچ تصوری از گذشته آن به دست نمی‌آورند. آیا این همه ماجراست؟ آیا در زمان هخامنشیان نیز پاسارگاد به عنوان مقر حکومتی_‌ آیینی کورش به همین شکل بوده است؟ این بناها چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ از سوی دیگر، امروزه پوهشگران پاسارگاد را به عنوان اولین باغ ایرانی و الگوی باغ‌های پسین می‌دانند اما پرسش اینجاست این باغ چگونه بوده است؟ آیا باغی هندسی و منظم بوده یا یک باغ ارگانیک و نامنظم؟ تحلیل‌های منظرین با تکیه بر اسناد تاریخی و باستان‌شناسی با حاکی از آن است که کلیه بناهای دشت پاسارگاد در یک ساختار منظم فضایی احداث شده‌اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است. «باغ شاهی» تنها بخش کوچکی از این مجموعه وسیع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در باغ» روبه‌رو هستیم. این نوشتار پس از تحلیل مجموعه پاسارگاد براساس اسناد تاریخی (متون تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی) از منظر سومی که «رویکرد منظر» است به بررسی این مجموعه می‌پردازد و با توجه به سبک باغسازی ایرانی، سعی در واکاوی و کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه باغ‌های پاسارگاد دارد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۲۰

CPUL، منظر شهری همیشه مثمر؛ رویکردی نوین به تلفیق زراعت و شهر | کاترین بون؛ آندره ویلجوئن

اگرچه مفهوم منظر شهری همیشه مثمر بر روی الگوی شهری اروپایی متمرکز است، اما براساس یک تجربه بین‌المللی شکل گرفته و دستاوردهای آن قابل قیاس و نیز سازگار با دیگر الگوهای شهری است. این منظر با ارایه راهکاری منسجم به، زیربنای پایداری شهری جدید را خلق کرده و به بازتعریف کاربرد فضاهای باز شهری می‌پردازد. مقاله حاضر کشاورزی شهری را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های منظر شهری پایا مورد توجه قرار داده و به بررسی نقش منظر حاصلخیز در بستر طراحی منظر شهری همیشه مثمر می‌پردازد. امروز نمایشگاه‌های بین‌المللی و انتشارات‌ زیادی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند. همچنین این مقاله تغییر قابل توجه کشاورزی شهری را از یک موضوع حاشیه‌ای به موضوعی اصلی در معماری و شهرسازی معاصر دنبال می‌کند. این نوشتار اذعان می‌کند توجه کافی به کشاورزی شهری باعث می‌شود طراحی منظر حاصلخیز اساس سیاست‌های توسعه پایه‌ریزی شود که حمایت از فعالیت‌های آن نیازمند اقدامات انتظامی، ضربتی و ماهرانه‌ای است تا بتواند از تمامی پتانسیل‌های کانسپت‌هایی منظر شهری همیشه مثمر برای ساختن زیربنای ضروری درون شهرهای پایدار آینده به درستی استفاده کند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 30 زمستان 1394 (2)

 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۲۰

شبکه مثمر شهری؛ راهکاری برای دستیابی به توسعه پایدار | مهدی شیبانی؛ ساناز چمن‌آرا

سال‌هاست که تحقق آرمان پایداری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از حوزه‌های دانش بشری به‌شمار می‌رود. در همین راستا چنانکه رویکردهای تخصصی برنامه‌ریزی و طراحی شهری به مفهوم پایداری و جنبه‌های آن بی‌توجه باشد، در زمان فشارهای فزاینده جمعیتی بر منابع طبیعی تجدیدپذیر یا تجدیدناپذیر و فرآیندهای بوم‌شناسی و روند گرم‌شدن محیط زمین از معنای چندانی برخوردار نخواهد بود. بر این اساس در این پژوهش، موضوع “مناظر شهری پایدار” با ویژگی‌های چندعملکردی و کیفیت‌گرا، در نیل به پایداری مد نظر قرار می‌گیرد. در روند توسعه مفهوم منظر شهری کیفیت‌گرا به نظر می‌رسد بازگرداندن اسطوره ثمردهی به منظر شهری با “افزودن زیرساخت‌های سبز جدید به شهر‌های در حال توسعه” منجر به حیات و پویایی شهرها شود. ثمردهی به عنوان یکی از زمینه‌های دستیابی به توسعه پایدار شهرهاتداعی‌کننده طراحی فضاهای باز شهری به عنوان سیستم فضاهای باز چندمنظورهاست. پرسش اصلی در این پژوهش، “چرایی حضور و تلفیق گیاهان مثمر در بستر فضاهای باز عمومی شهری و نقش آنها در توسعه پایدار شهرها” است. به نظر می‌رسد با توجه به رویکردهای کنونی موجود در ارتباط با موضوع این پژوهش، حضور گیاهان مثمر در شهر به عنوان عامل یکپارچه‌ساز توسعه شهرها، پاسخی به چالش‌های به وجود آمده در رابطه با شهر‌های بزرگ فردا خواهد بود. روش کار بر مطالعه اسناد و دیدگاه‌های نوین در توسعه کیفی فضاهای باز شهری استوار است. براساس هدف تعیین شده، شهرهای موفق به عنوان نمونه موردی در امر تلفیق مناظر شهری و مناظر روستایی بررسی می‌شوند، تا بدین ترتیب بتوان به مبنایی کاربردی در ایجاد منظر مثمر شهر تهران دست یافت.

 

 

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۲۰

درخت در شهر تونس؛ فرضیه‌هایی از مفهوم فضای جمعی | مریم بالنور عزوز؛ پی‌یر دونادیو

تا قبل از ورود استعمار در سال ۱۸۸۱، کشور تونس اساساً بر کشاورزی استوار بود. علی‌رغم یکجانشین شدن زودهنگام جمعیت کوچ‌نشین، مراکز شهری نسبتاً مهم، به استثنای پایتخت یعنی شهر تونس، نادر بودند. شهر تونس که با الگوی شهرهای عربی سرزمین‌های مغربی ساخته شده بود، همزمان مرکز مذهبی، سیاسی و اقتصادی (خصوصاً تجاری) کشور به شمار می‌آمد و تحت فرمان «بی»۱بود. شهر از طریق دروازه‌ها به جهات اصلی گشوده می‌شد و ارتباط آن را با مزارع وسیع کشت مرکبات و زیتون نیز برقرار می‌کرد. در آن زمان کشاورزی و تجارت بنیان زندگی شهروندان بود. به این صورت، ساکنان شهر تونس تجربه عملی و اقتصادی ویژه‌ای از درختان داشتند. در مقابل، این عنصر طبیعی در فرهنگ سنتی فضای جمعی غیبت کامل داشت و تسلط فعالیت‌های اقتصادی و مذهبی در این فضا دیده می‌شد. در فضای خصوصی خانه شهروند تونسی، پیش از دوران استعمار، ارتباط متفاوتی با درخت برقرار بود. این رابطه هرچند نیمه پنهان و ساده اما از آنجایی که یکی از اجزای تخیل جمعی (مشترک) شهروندان به شمار می‌آمد، از اهمیت خاصی برخوردار بود. با استعمار، الگوی شهر مستعمره فرانسه، با نوع جدیدی از ارزش‌های زیباشناسانه و اقتصادی روبرو شد که با رویکردهای «مدینه۲» در تضاد بود. آنچه در ادامه خواهد آمد بررسی تحول مفهوم فضای جمعی در شهر تونس در دوران پیش از استعمار (اواخر قرن ۱۹) تا امروز با تکیه بر زمان‌های کلیدی روند تحول است. از این رو، برآن شدیم تا ارتباط درخت با شهر را در این زمان‌ها بررسی کنیم؛ آنجاکه درختی که ابتدا عنصر فضاهای خصوصی بود (آن زمان که فضای جمعی بسیار محدود بود)، تا جایی که این عنصر طبیعی با آغاز دوران استعمار، تحمیل کاربری‌های جدیدی را در فضای مشترک برخود دید و به شهروندان تصور و رابطه جدیدی را از فضای جمعی ارایه داد. استعمار با تغییر نگاه شهروندان موجب تحول عمیقی در مفهوم فضای جمعی شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 24 پاییز 1392 (1)

 

دریافت کامل مقاله        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا