بهداشتی و درمانیبیمارستانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترشاهین حیدریکانسپتگروه معماری موج نولیدا الماسیانمجتمع مسکونیمراکز مسکونی

مرکز بهداشت و پزشکی پارس

مرکز بهداشت و پزشکی پارس
معمار: گروه معماری موج نو (لیدا الماسیان، شاهین حیدری)

موقعیت: ایران، بندرعباس
وضیعت: دردست ساخت
مساحت: ۱۰۰۰۰۰ 
کاربری: مسکونی، بهداشتی
تاریخ طراحی ۲۰۱۹


مرکز بهداشت و پزشکی پارس
مرکز بهداشت و پزشکی پارس

مشخصات پروژه مرکز بهداشت و پزشکی پارس

پس از انجام تحقیقات اساسی مقرر شد این مرکز در شهر بندرعباس قرار گیرد. بخش جنوبی ایران دارای پتانسیل های امیدوار کننده ای است و موقعیتی استثنایی با کشورهای همسایه در خلیج فارس دارد. حضور پزشکان شناخته شده جهان در کنار رهبری آنها در پیشرفت این مرکز و آموزش پزشکان بومی هدف مشتری این پروژه بود. علاوه بر ارائه خدمات به مردم محلی ، هدف از این پروژه ارائه خدمات بین المللی به ویژه به کشورهای GCC در امتداد خلیج فارس و کشورهای همسایه ایران است.

در حال حاضر تعداد زیادی از گردشگران پزشکی به دلیل امکانات موجود

و نیروی کار ماهر بهداشتی ، برای خدمات پزشکی به ایران سفر می کنند. طراحی این مرکز مبتنی بر تعامل متقابل بین انسان و طبیعت بوده است ، در اینجاست که معماری شفا نقش مهمی در درمان بیماران دارد. با در نظر گرفتن تحقیقات پزشکی ، مالی و زیست محیطی ، سازمان فضایی سایت در زمینه طراحی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ، هتل ، انستیتوی سرطان ، مرکز توانبخشی ، درمانگاه های پوستی ، SPA و یک مرکز بهداشت و درمان تجاری تاسیس شد. اینها ترکیبی از توابع است که تعداد قابل توجهی از گردشگران را به این مرکز جذب می کند.

معماری بومی

طراحی چنین مرکز پزشکی به دلیل مقیاس گسترده آن منحصر به فرد پیچیده نیست بلکه به دلیل تداخل علوم مختلفی چون پزشکی ، علوم اجتماعی ، روانشناسی ، دوره های درمانی و غیره پیچیدگی های زیادی بر روی این پروژه تحمیل شده است. کل این پروژه در فازهای مختلف از درآمد حاصل از سازه های ساخته شده ساخته می شود. بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی که هسته اصلی این پروژه است در ابتدا ساخته خواهد شد و بعداً هتل ، انستیتوی سرطان ، مرکز توانبخشی ، آمفی تئاتر ، SPA و مرکز بهداشت و درمان تجاری ساخته می شود. دامنه پروژه و مراکز تخصصی به گونه ای است که دسترسی به فضاهای تخصصی نقش اساسی در سازمان فضایی داشته است.

علاوه بر این، زمینه پروژه ، فرهنگ مردم و گردشگران که در بین پارامترهای اساسی در نظر گرفته شده است. با رعایت معماری بومی منطقه ، استفاده از حلقه های بزرگ توخالی یک رویکرد مناسب بود. از طریق تغییر حلقه ها ، به مصرف انرژی کارآمد ، نمای وسیع و دسترسی مستقیم به فضای سبز رسیده بود. علاوه بر این ،

ادامه مطلب
 کافه رستوران ژیوار | فروغ رضوی، کیمیا والیانی

طراحی دهانه ورودی نور روز به سه دلیل اهمیت داشت:

۱- از بین بردن فضاهای ترسناک ، باریک و طولانی در ساختمانهای پزشکی که اصلی ترین فضای ارتباطی این مناطق است

۲. دستیابی به معماری درمانی که منجر به کاهش دوره درمان بیمار می شود

۳. کاهش مصرف انرژی الکتریکی سوراخ های عمیق در نمای کل پروژه ، نور روز را به کلیه فضاهای داخلی هدایت می کند.

این سوراخها علاوه بر هدایت نور خورشید در داخل ساختمان ، تهویه متقاطعی را در این ساختار بزرگ ایجاد می کنند. علاوه بر این ، استفاده از فضای مطلوب طناب کشی نقش مهمی در آب و هوای منطقه دارد. از طریق ایجاد سایه ها و با عبور از باد های مطلوب از کوه به دریا و برعکس ، این فضای معلق به یک فضای راحتی تبدیل می شود. علاوه بر این ، فضای سبز بزرگ زیر و بالای این سطح طناب کشی به پایداری محیط زیست کمک می کند.

استفاده از رنگ ها در مرکز بهداشت و پزشکی پارس

با استفاده هوشمندانه از رنگ ها و چراغ ها برای فضای داخلی ، فضاهای زیبایی برای گردشگران پزشکی فراهم می شود که از نظر ذهنی در بهترین حالت خود قرار ندارند. نمای ساختمان با بافت سنتی بافندگی منطقه همراه است. این نمای پوست دوتایی سایه هایی ایجاد می کند و تنوع گسترده ای دارد که از یک ساختار واحد به اشکال مختلف تشکیل شده است. علاوه بر این ، در کل پروژه حرکت می کند و از یک نوع به نوع دیگر (حفظ ساختار قبلی خود) منتقل می شود.

 

ادامه مطلب
رادیو تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا