تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۸ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۸ (بخش۱)

۱- پارادوکس دانه‌درشت‌ها | سید امیر منصوری
 
۲- ارزیابی رویکرد موزه‌ای به معماری روستایی | احسان دیزانی
 
۳-بررسی مبانی زیبایی‌شناسی در دیدگاه مولوی | مینا جلالیان
 
۴-نذر داودی، بازمانده رسم کهن «مهری» | فریدون آورزمانی
 
۵-بازسازی منظر رودخانه «فاس»ـ مراکش | مرجانه زندی
 
۶- نظام دسترسی و حرکت، در شهر انسانی یا شهر ماشینی | علیرضا عندلیب
 
۷-حمل و نقل عمومی انطباقی | کیانوش ذاکرحقیقی
 
۸-جامعه‌شناسی مصرف اتومبیل در تهران | عباس وریج‌کاظمی
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۸

پارادوکس دانه‌درشت‌ها | سید امیر منصوری

در بافت های شهری اراضی بزرگی به صورت بایر یا دارای کاربری واحد وجود دارد که در طی دوران شکل گیری شهر به شکل یک دانۀ درشت در میان بافت متراکم اطراف دیده می‌شود. این اراضی به دلیل ماهیت یکپارچه و غیر قابل نفوذ خود اجازۀ سرایت شبکه‌راه‌های شهری و پدید‌آمدن کاربری‌های گوناگون، مانند آنچه در بقیه شهر رخ داده، را به بافت شهری نمی دهند. در نتیجه در میان بافت متعارف شهری، که دارای دانه بندی همگن و خرد است، دانه های درشتی پدید می آید که نقش مهمی در ادراک شهروندان، کارکرد و منظر شهر و همچنین روابط اجتماعی ساکنان محدوده خود دارد؛ دانه درشت‌ها اغلب با دیواری صلب و طولانی خود را از محیط جدا می کنند، معابر منتهی به آنها بن بست است، از نظر ادراکی به قلعه های رازآمیزی می ماند که جز خواص کسی به آنها راه ندارد، در برابر همۀ تحولات شهر غیر قابل انعطاف است، با اطراف خود تعامل ندارد و بسیاری صفات دیگر که از آنها یک گونۀ خاص شهری را پدید می آورد.

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۸

ارزیابی رویکرد موزه‌ای به معماری روستایی | احسان دیزانی

رویکرد موزه‌ای، فرهنگ را در چارچوب موزه، مانند نمایشی می‌بیند که آن را همچون آثار و اشیاء تاریخی فقط در پشت ویترین موزه‌ها جستجو می‌کند. ارمغان رویکرد موزه‌ای، نگاه نمایشی به فرهنگ، به جای پویایی و زایندگی آن است. از نمونه‌های واقعی این رویکرد، موزه‌های مردم‌شناسی است که با تغییر کاربری ابنیه تاریخی شهرها، برداشت‌های ابتدایی و تصنعی از فرهنگ شهرها را ارائه می‌کنند. رویکرد مذکور تنها به شهرها بسنده نکرده و روستاها را نیز مورد توجه قرار داده است. این بار اشیاء تاریخی جای خود را به ابنیه تاریخی روستایی داده و از مکان اصلی خود به موزه میراث روستایی انتقال یافته‌اند. اگر نتایج رویکرد مذکور در شهرها باعث تغییر کاربری تصنعی ابنیه تاریخی و نمایشی ضعیف از فرهنگ شهرها بود، حال با ادامه روند انتقال ابنیه تاریخی، روستاهای یک استان، شاهد از دست دادن هویت فرهنگی خود نیز هستند. جستار حاضر با معرفی موزه میراث روستایی گیلان، در پی نقد و ریشه‌یابی فرایند جابه‌جایی ابنیه تاریخی روستایی گیلان و نتایج حاصله از آن است
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۸

بررسی مبانی زیبایی‌شناسی در دیدگاه مولوی | مینا جلالیان

انسان موقعیتی ویژه در میان خالق و طبیعت مخلوق دارد؛ فاعل مطلق و خالق معنی نیست، اما واسطه‌ای خودآگاه در معنابخشی به طبیعت و تأویل معناست. نفس ناطقة انسانی به عنوان منشأ علم پیشینی روح و ذوق سلیم، محیط بر عقل و خیال و حس است و ارتباط بین عین و ذهن، اذهان، انسان و خدا را باعث می‌شود. ذوق سلیم، منشأ احساسات ناب بشری و نفس حیوانی، منشأ غرایز زیستی انسان است. کارکرد هنر، تزکیه، تعالی ذوق، هدایت و تعادل غرایز است. روند بسته و پیوستة آفرینش هنری، علاوه بر ارتباط و وحدت ارگانیک عناصر آن (هنرمند- اثر هنری- مخاطب) و ارتباط هر جزء را با کل (معنی) نیز تبیین می‌کند. اثر هنری، تجسم شهود معنی، احساسات متناظر با آن در هنرمند و محصول کنش زیبایی‌شناسانة او، و آغازگر کنش مخاطب و تأویل است که دایرة ظهور و عمل معنا را تکمیل می‌کند. صفات زیبایی‌شناسانه، محصول وجود آثار کیفی معنا در روح شناسا و ارزیابی اوست که به اشیایی که آثار کمی همان معنا را دارند منتسب می‌شود و به آنها روح و معنا می‌بخشد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 48

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۸

نذر داودی، بازمانده رسم کهن «مهری» | فریدون آورزمانی

حضور«مهر» ایزد نور و فروغ خورشید، خدای عهد و پیمان و یار و یاور جنگجویان با حماسة قربانی گاو، نماد زایش و فراوانی و به تعبیری غلبه بر هواهای نفسانی را از روزگار باستان تاکنون همواره شاهد بوده‌ایم. دین مهر هرگز به طور کامل از میان نرفت؛ چنان‌که با دیگر آیین‌ها آمیخت و تاکنون نیز آثار و آداب آن در ایران و جهان باقی است؛ اما بن مایة آن همیشه آریایی‌ـ ایرانی برجای مانده است. 

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۵مجله علمی منظر شماره ۸

بازسازی منظر رودخانه «فاس»ـ مراکش | مرجانه زندی

پیش از مدرنیته، اندیشة ثبات بر پایة پایداری پدیده‌ها، دوام شکل آنها و روابط به ظاهر ذاتی‌شان (رخوت ماده و سکون قراردادها) استوار بود. اما در جهان سیال معاصر، پایداری و ثبات دیگر داده‌ای معین نیست که در ذات پدیده‌ها مستتر باشد، بلکه ثمرة کنشی خود‌خواسته میان «ارتباطات» و نتیجة طرحی است که کانسپت آن باید دوام داشته باشد تا هر چیز دیگر بتواند تغییر کند، بی‌آنکه ارزش و یا پدیدة واجد ارزش از دست رود و زیست کره تخریب شود. پایداری و یکپارچه‌سازی عوامل گوناگون به عنوان پارادایم تحولات اندیشه‌های مدرن به فرامدرن در سطحی گسترده در جهان مطرح شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 20 پاییز 1391 (2)

دریافت کامل مقاله   



چکیده مقاله ۷

حمل و نقل عمومی انطباقی | کیانوش ذاکرحقیقی

امروزه نرخ فزاینده مالکیت اتومبیل‌ و به تبع آن افزایش حجم ترافیک باعث بروز مشکلات متعددی چون آلودگی هوا، انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش سوخت‌های فسیلی غیرقابل تجدید، تخریب فضای باز توسط راه‌ها و پراکنش حومه‌های شهری و نزول کیفیت زندگی شده است. پرسش مهم این است که چگونه می‌توان این شرایط را تغییر داد؟ به نظر می‌رسد پاسخ ساده‌ای به این سؤال وجود ندارد، اما می‌توان تعدادی از راهبردهای ترکیبی شامل مدیریت کاربری زمین، حمل‌ونقل عمومی، انواع جایگزین سفر و قیمت‌گذاری را برای کاهش آثار این مشکلات به کار گرفت. واضح است که استفاده بهینه از حمل‌ونقل عمومی نقش بسیار مهمی در حل این مشکل دارد و یکی از راهکارهای بهینه‌سازی، استفاده از نظامی معقول و تعادل‌محور میان شیوه حمل‌ونقل عمومی و ساختار شهری است. مقاله حاضر به ارتباط مفهومی این دو موضوع می‌پردازد.

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۸

جامعه‌شناسی مصرف اتومبیل در تهران | عباس وریج‌کاظمی

مسئله ترافیک در تهران مسئله‌ای پیچیده و چندپهلو است. یک جنبه مهم از این پدیده که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اهمیت نقش فرهنگ خانواده در استفاده از وسیله نقلیه شخصی و شیوه و شکل نظام حمل‌و‌نقل شهری در تهران است. استدلال نگارنده در این مقاله دو جنبه دارد؛ یک جنبه به ماهیت خانوادگی اتومبیل‌های شخصی باز می‌گردد و جنبه دوم به کیفیت غیرخانواده‌گرایانه وسایل نقلیه عمومی. به عبارتی نگارنده معتقد است؛ از یک‌سو ماشین شخصی در ایران ادامه فضای خانه در خیابان است و از این رو برای تغییر فرهنگ سفر درون‌شهری نیاز به تغییر نگرش شهروندان به فضاهای عمومی شهر بوده و از دیگرسو کیفیت وسایل نقلیه عمومی باید به‌گونه‌ای باشد که فرهنگ خانواده‌گرایانه ایرانی و اهمیت و تکریم خانواده را مدنظر قرار دهند. مقاله حاضر به یکی از عوامل مهم استفاده زیاد اتومبیل شخصی در تهران، الگوی غالب فردگرایی در ایران، یعنی فردگرایی خانواده‌گرایانه پرداخته است. ماشین به عنوان برساخته‌ای فرهنگی، حاوی معانی است که بدون درک آن معانی در ذهنیت جمعی ایرانیان نمی‌توان بر تغییر شکل مصرف اتومبیل فائق آمد.

دریافت کامل مقاله         

ادامه مطلب
توسعه شهری

 


 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا