تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۵ زمستان ۱۳۸۸ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۵ زمستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۵ (بخش۲)

۹- توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی | مصطفی عباس زادگان
 
۱۰-تشکیل دولت محلی؛ گامی به سوی تحقق حقوق شهروندی | مشیت اله نوروزی
 
۱۱-مشکلات آینده محیط زیست تهران | یوسف حجت
 
۱۲-سیمای برج سازی | مهرداد کریمی مشاور
 
۱۳-هویت آینده تهران | هیربد معصومی
 
۱۴- روابط آشکار و نهان شهر و طبیعت | محمدرضا مثنوی
 
۱۵-ایمنی آینده تهران | سید امیر منصوری
 
۱۶-احیای محلات شهری؛ پاسخی به نیازهای اجتماعی شهر تهران | سلمان معصومی
 
 

 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۵

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی | مصطفی عباس زادگان

کلان‌شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر سیستم حمل و نقل ناقصی دارد. مشکلات این سیستم چنان بر شبکه تردد فشار آورده است که در بسیاری از ساعات روز و یا روزهای هفته عملاً زندگی در شهر را مختل کرده است. یکی از راه‌حل‌های فائق آمدن بر این مشکل عظیم و تحقق حمل‌و‌نقل پایدار شهری، ایجاد شبکه حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی شهری (مترو) است.

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۵

تشکیل دولت محلی؛ گامی به سوی تحقق حقوق شهروندی | مشیت اله نوروزی

پیدایش مفهوم حقوق شهروندی به زمان طرح نظریه‌های جدید پیرامون حاکمیت در اواخر قرن نوزدهم میلادی‌ـ همزمان با انقلاب کبیر فرانسه‌ـ و پس از آن نیز به زمان صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد. بر مبنای این نظریه‌ها مردم دیگر «رعیت» به شمار نیامده و به عنوان «شهروند» در برابر حکومت از حقوقی برخوردار شدند.
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۵

مشکلات آینده محیط زیست تهران | یوسف حجت

ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴــﺖ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷــﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﺟﺎﻣﻊ ﺟﺪﻳﺪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﻧﻜﺎﺕ ﺍﺭﺯﺷــﻤﻨﺪﻯ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴــﺖ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻟﺤﺎﻅ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﺸﻜﻞ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ها به اجرا در نمی آید.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 34 بهار 1395 (1)

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۵

سیمای برج سازی | مهرداد کریمی مشاور

وزارت مسکن و شهرسازی از حدود ده سال قبل با مقرراتی تحت عنوان «ضوابط احداث ساختمان‌های بلند مرتبه برای شهر تهران را از طریق مهندسان مشاور زیستا تهیه کرد که روند تصویب و سپس بازنگری  آن با چالش‌های زیاد درشورای عالی معماری و شهرسازی و شهرداری همراه شد. ماهیت مقررات مذکور به نحوی است که بلندمرتبه‌سازی را به عنوان مسئله‌ای فنی در سطح عملیاتی (تکنیک) مورد نظر قرار می‌دهد.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۵

هویت آینده تهران | هیربد معصومی

ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺤﺜﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﺷــﻬﺮﻯ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺤﺚ ﻧﻤﺎﻫﺎ ﻭ ﺑﺪﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺷــﻬﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ ﻃﺮﺍﺣﻰ ﻛﺎﺭﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ًﺷــﻬﺮﻯ ﺑﺴــﻴﺎﺭ ﺿﻌﻴﻒ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺻﻼ کاری انجام ندادهایم.

 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

روابط آشکار و نهان شهر و طبیعت | محمدرضا مثنوی

رشد سریع جمعیت جهان که در شروع قرن بیستم یک میلیارد نفر برآورد شده بود، درطول پنجاه سال اول قرن (تا سال۱۹۵۰) ۵/۲ برابر شد و در مدت ۵۰ سال دوم قرن بیستم این جمعیت به بیش از ۶ میلیارد نفر رسید. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۰ به حدود ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۷ نفر افزایش یابد. به عبارت دیگر در دوره اخیر به‌طور میانگین در هر سیزده سال یک میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شده است. 

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 10 (2)

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۵

ایمنی آینده تهران | سید امیر منصوری

در میان خطرات طبیعی که شهر تهران را تهدید می‌کند، زلزله اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها است. بیش از نیمی از مردم تهران در خانه‌‌های غیر مقاوم در برابر زلزله زندگی می‌‌کنند. مهم‌ترین معیار حاکم بر برنامه‌‌ریزی شهری، ایمنی است. هیچ طرحی در شهر تهران نمی‌‌تواند مشروعیت یابد بی‌آنکه سهم اصلی را در راهبردهای توسعه‌‌ای به بحران زلزله اختصاص داده باشد. 

 

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۶

احیای محلات شهری؛ پاسخی به نیازهای اجتماعی شهر تهران | سلمان معصومی

امروزه در گفتگوهای روزمره وقتی سخن از محله به میان می‌آوریم، مفهومی بدیهی و بی‌نیاز از تعریف و تفسیر را در ذهنمان جای می‌دهیم، اما قادر به تعریف آن نخواهیم بود. امروزه اصطلاح محله را بدون اطلاع از مفهوم واقعی و پیشینه بلند تاریخی آن به کار می‌بریم. یکی از ویژگی‌های کهن شهرهای ایرانی وجود محلات شهری دارای وحدت کالبدی، فضایی و استقلال نسبی از نظر عملکردی بوده که گروه متجانسی از مردم، خانه‌های آنها و مراکز تأمین خدمات اولیه زندگی آنها را در خود جای می‌داده است. 

دریافت کامل مقاله         

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 41 مهر 1395

 

 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نوزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا