آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررامبد ايلخانیکاربریمراکز تجاریمشاور تغيير روند طرحمعماران

مجموعه تجاری و اداری آفتاب | مهندسين مشاور تغيير روند طرح

مجموعه تجاری و اداری آفتاب
معمار: مهندسين مشاور تغيير روند طرح( رامبد ايلخانی – نشيد نبيان)

موقعیت: ایران – تهران، سه راه امین حضور
وضیعت:
طراحی شده
مساحت: ۱۰۰۰۰مترمربع 
کاربری: تجاری
تاریخ :۱۳۹۱
معمار:رامبد ايلخانی- نشيد نبيان
همکاران: مهرآسا چمنی، مونا خاتمی، دیبا دیانی ، پرنیان قائمی، حسین کریمی، میلاد ملک‌افضلی، علی منصوری، بابک تقی خانی
کارفرما: شرکت سرمایه گذاری آرمان شهر پارس


مجموعه تجاری و اداری آفتاب
مجموعه تجاری و اداری آفتاب

درباره پروژه مجموعه تجاری و اداری آفتاب

سوأل اصلی: در طراحی مجموعه های بزرگ تجاری در شهری همچون تهران که با رشد روزافزون مگا استراکچرهای تجاری مواجه است و حتی سیاست های کلان شهری تحت تأثیر استراتژی های اقتصادی قرار می گیرد .جایگاه فضاهای عمومی شهری ( Public Space ) در مواجهه با این مجموعه های عظیم چیست؟ به طور سنتی، فضاهای عمومی در اطراف بناهای مذهبی و میدان ها و یادمان ها شکل می گرفته است ولی با توجه به نقشی که امروز بخش خصوصی در ساخت و ساز شهر تهران ایفا می کند، ارائه فضاهای عمومی به شهر بدون متولی باقی مانده است. در طراحی مجموعه تجاری-اداری آفتاب ، رسیدن به تعادل میان دو عنصر کیفیت شهری و سیاست های اقتصادی از طریق ارائه فضاهای باز پروژه به شهر در کنار فضاهای تجاری و اداری مد نظر طراح بوده است.

ادامه مطلب
هتل کیمیا | دفتر طراحی طره

( سیاست برد-برد برای شهروندان و سرمایه گذار). سایت پروژه آفتاب، درمرکز تهران و در مجاورت یکی از محلات قدیمی شهر ( عودلاجان) در مرکز معاملات لوازم خانگی ( سه راه امین حضور) واقع شده است. (لبه ی مسکونی و تجاری). در این منطقه با رشد حوزه ی عملکردهای تجاری، بافت مسکونی مجاور به عقب رانده شده و هر روز به مرگ بافت مسکونی مذکور نزدیک تر می شویم. در چنین شرایطی پروژه آفتاب با ارائه عملکردهای متنوع و ارائه فضاهای عمومی در مقیاس شهر و محله می تواند به زنده کردن بافت مجاور و بازسازی و احیای آن ( Redevelopment ) کمک نماید.

جایگیری فضاهای پروژه

جایگیری فضاهای پروژه ( حیاط) در جداره های سایت و ارائه آن به شهر و محله مجاور، اختصاص بام تجاری به عملکردهای عمومی، تنوع در عملکردهای تجاری، اختصاص فضای تجاری اطراف حیاط ها به فعالیت های عمومی از قبیل رستوران، کافی شاپ و … و در حیاط جنوبی به تجاری محلی مانند سوپر مارکت، سلمانی، نانوایی، شیرینی فروشی و … به زنده کردن بافت مسکونی و همچنین زنده کردن مجموعه در شب، که بخش اداری تعطیل است،کمک می نماید. – در مراحل طراحی مجموعه دو الگوی ساماندهی مرکزی و خطی برای بخش تجاری که در رابطه مستقیم با بافت اطراف پروژه قرار دارد با هم مقایسه گردید و الگوی خطی ( برگرفته از بازار ایرانی) که قابلیت اتصال حرکت های شهری و محله را داراست، جهت سازماندهی توده ی پروژه انتخاب گردید. – بهره گیری از مورفولوژی ریزدانه ی بافت مجاور به عنوان روش تولید حجم نسبتاً حجیم پروژه به آشتی بیشتر پروژه با بافت مسکونی کمک می نماید.

 

ادامه مطلب
۵ هکتار از زمین مسکن فرهنگیان اسدآبادی تحویل می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 20 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا