آثار معماری ایراناحسان مالکیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریمراکز اقامتیمشهدمعمارانمهندسین مشاور آتی زیستهتل

هتل پنج ستاره درویشی مشهد | شرکت معماری آتی زیست

هتل پنج ستاره درویشی مشهد
معمار:شرکت معماری آتی زیست 
( احسان مالکی )

موقعیت:ایران -مشهد
وضیعت:
 ساخته شده 
کاربری :اقامتی 
مساحت :۳۴۰۰۰ مترمربع
تاریخ:۱۳۸۴
معمار:احسان مالکی
کارفرما :محسن درویشی


هتل پنج ستاره درویشی مشهد
هتل پنج ستاره درویشی مشهد

درباره پروژه هتل پنج ستاره درویشی مشهد

موقعیت ویژه ی پروژه به علت مجاورت با حرم رضوی، از اهمیت به سزایی برخوردار است. از این رو احترام و خضوع در مقابل ساختمان حرم از مهم ترین فاکتورهای شکل گیری طرح و چرخش های فرمی و حجمی در جهت تأمین دید و منظرهای متنوع، از رویکردهای فرمی حجم نسبت به ساختمان های مجاور در این پروژه بوده اند.ه

ایده و کانسپت طراحی

هدف طراحی این هتل و مجتمع اقامتی درویشی مشهد، در کنار توجه ویژه به عملکرد اقامتی آن، بیان فضایی صریح و روشن از طریق حجم های ناب و معمارگرایانه و در عین حال واجد جوهره کلی فرمال و فضایی است که نسبت عمیقی با تاریخ معماری ایران برقرار می نماید. در طراحی نمای این پروژه، سعی شده تا ساختمان به عنوان نمادی از معماری ایرانی – اسلامی شناخته شود و در عین حال به نماد شهری مبدل گردد.

از این رو آرامش، متانت و هماهنگی با بافت، جزئی از اهداف طراحی قرار گرفته است. طراح با در نظر گرفتن طاق های حرم، هوشمندانه از ایده ی طاق های ایرانی الهام گرفته تا بدین وسیله بنایی با طاقی فراخ رو به سوی حرم، ایستاده و پابرجا به گشایشی منظری بر آستان رضوی خلق گردد. همچنین گشایش فضای ورودی به جهت ایجاد پلازای شهری و فراهم آوردن محیطی سرزنده برای رفع خستگی و امکان انجام تعاملات اجتماعی میان مسافران و همجواران می باشد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 39

طراحی اولیه ی این پروژه در سال ۱۳۸۳ توسط دفتر معماری آتی زیست انجام پذیرفت و پس از سانحه ی برخورد هواپیمای ۱۳۰C در سال ۱۳۸۴با ساختمانی در تهران و تغییر قوانین مرتبط با کریدور پرواز سازمان هواپیمایی و کاهش محدوده ی مجاز احداث ساختمان های بلند، به منظور تأمین سطوح مورد نیاز پروژه، طرح توسعه ی پیشنهادی با ساختمان اصلی تلفیق و بنا از فرم منشور به فرم مکعب تغییر یافت. لازم به ذکر است پس از تحویل نقشه های فاز یک، نهایتاً فاز دو پروژه توسط مشاور دیگری انجام پذیرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا