آثار معماری ایراناستودیو معماری پیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهحسین ابراهیم زادهدفاترکاربریمحمد ابراهیم زادهمراکز مسکونیمشهدمعمارانویلا

هفته پنجم، یک بازسازی | استودیو معماری پی

هفته پنجم، یک بازسازی
معمار: استودیو معماری پی (
حسین ابراهیم زاده، محمد ابراهیم زاده )

موقعیت : ایران،مشهد، خیابان کوهسنگی دوازدهم، خیابان حکیم نظامی ششم
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زمين: ۵۹۳ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۹۸۹ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۵-۱۳۹۶
معماران مسئول: حسین ابراهیم زاده، محمد ابراهیم زاده
همکاران طراحی
:ایوب ابوترابی
کارفرما: آقای مرویان
تاسيسات مکانیکی: کاظم فاضلی نژاد
تاسیسات الکتریکی: مهدی حاجی زاده
اجرا: استودیو معماری پی
مدیر اجرایی: محمد ابراهیم زاده
تیم اجرایی: محمد ابراهیم‌ زاده، ایوب ابوترابی، آمنه اکبری
نظارت: حسین ابراهیم زاده
پیمانکار: استودیو معماری پی
طراح سه بعدی: امید نجفی
گرافیست: زهرا ابراهیم زاده
ویدیو: حمزه ابراهیم زاده
عکاس: سینا ممتحنی


 

درباره پروژه هفته پنجم، یک بازسازی

 

رویکرد طراحی

زمین پروژه دربرگیرنده ساختمانی مسکونی متعلق به دو دهه گذشته در شهر مشهد دارای دو طبقه مسکونی و یک طبقه زیرزمین (سونا، جکوزی، استخر) بود. سفارش‌ دهنده از ما درخواست داشت تا این ملک را به محلی برای زندگی مادر و خواهرش در طبقه همکف و همسر و فرزندانش در طبقه اول تبدیل کنیم. می‌گفت نمای ساختمان خوب است و تغییر در آن نیاز نیست و ساختار قرینه ی ملک مورد پسند اوست؛ سازه ساختمان هم بر همین اساس طراحی شده بود. فضاهای تقارن محور همراه با تناسبات کلاسیک از ویژگی های اصلی این ساختمان به شمار می‌‌رفت.بر این اساس طراحی این پروژه با محوریت حفظ ساختار متقارن و تناسبات کلاسیک و اصلاح رفتار محورهای Y،X و توجه بیشتر به محور Z صورت پذیرفت. علاوه بر این پرداختن به مفهوم درون ـ بیرون و هویت، از اصلی ترین رویکردهای طراحی این خانه بوده است. در این پروژه بازآفرینی ساختارهای معماری خانه‌های ارزشمند کاشان در دوره‌های گذشته مدنظر بوده است.

ادامه مطلب
خانه سفید نانسی

 

روند طراحی

بررسی خانه عباسی‌ها در کاشان و تحلیل فضاها و برنامه ریزی رفتارها برای ساعات مختلف روز خط مشی اصلی در طراحی این پروژه به شمار می‌آید. در واقع سعی شده است تا شش جهت به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار بگیرند. به این معنی که در هر فضا به نسبت عملکرد و تناسباتش و همچنین با توجه به منظر آن، یکی از محورهای اصلی به واسطه‌ی پرداختن به تزیینات در همان محور تقویت شده است. به عبارتی می‌توان گفت که تمام عناصر فضایی اعم از نور، سلسه مراتب، تناسبات و… در خدمت جهات و محورها قرار گرفته‌اند.تمركز بر دوگانه هايي نظير سكون- حركت و سكوت -صدا براي فضاهای داخلي كه حدفاصل دو فضاي نورگير و حياط واقع شده اند تداعی گر مفهوم بيرون-درون و به تبع آن مفهوم سكونت است. تبديل فضاي نورگير به يك محور عمودي سبز با حركت و صداي پرندگان و فضاي حياط به باغچه‌ای در دو سطح در راستاي تحقق بخشيدن به اين ايده بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا