امین شریفیانپروژه ها براساس وضعیتپژمان طیبیطرح پیشنهادی مسابقهکاربریمراکز مذهبیمعماران

نمازخانه بوستان سفرهای دریایی | پژمان طیبی، امین شریفیان

نمازخانه بوستان سفرهای دریایی
معمار: پژمان طیبی ، امین شریفیان

موقعیت: ایران
وضعیت: پیشنهاد رقابت
مساحت: ۵۰۰ متر مربع
مساحت زیربنا:  ۲۰۰ مترمربع 
کاربری: مذهبی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۴


نمازخانه بوستان سفرهای دریایی
نمازخانه بوستان سفرهای دریایی

مشخصات پروژه نمازخانه بوستان سفرهای دریایی

نماز : دروازه بهشت ، رهایی از چاه ظلمانی دنیا

انسان در میان همهمه و شلوغی شهر نمی‌تواند مدت زیادی بر روی پیام‌های اصیل و نجات‌بخش تمرکز کند، اما در یک روز تعطیل در دل طبیعت بهترین زمان ممکن برای اندیشیدن به احوالات درون و امور معنوی زندگی و حیات است. مردم در این شرایط احساس ارتباط بیش‌تری با خدا می‌کنند و خود را در مرکز خلقت می‌بینند. طبیعتی را لمس می‌کنند که خداوند آفریده است. بنابراین هنگامی که دعا می‌کنیم می‌توانیم به اطراف‌مان نگاه کنیم و خداوند را همه جا ناظر ببینیم …

در صدای پای آب، در خِش‌خِش برگ‌ها و در گلوی پرندگانی که آن‌ها نیز حمد خداوند را می‌گویند. پیامبران همواره برای عبادت خود، خلوت و تنهایی را برمی‌گزیدند و غار، مکانی ممتاز بود که این کیفیت را به ارمغان می‌آورد؛ فضای خلوت‌گزینی عارفانه. چنان‌که در داخل فضا نیز از ایدۀ تمثیل «غار» بهره گرفته شده است.

  • بوستان سفر های دریایی

    شرکت نوسازی عباس آباد به عنوان بخشی از این سلسله شهری، متولی پرداختن به تامین خدمات رفاهی فرهنگی مطابق با طرح جامع مصوب ؛ در نظر دارد تا در کنار بوستان های مفهومی احداثی اقدام به ساخت نمازخانه هایی منطبق با مفاهیم اختصاصی هر بوستان نماید. این نمازخانه ها خود در کنار تامین فضاهای مفرح و گردشگری، فضاهایی را به جهت تامین نیازهای روحی عبادی بازدیدکنندگان بوجود خواهد آورد.

    خواسته های کارفرما

    ۱- رعایت ارائه احجام مورد طراحی منطیق با مفهوم بوستان بنادر.

    ۲- رعایت شئونات معماری درخور یک فضای عبادی.

    ۳- القای حس نزدیکی و دوستی با طبیعت.

    ۴- جذب مخاطب به عنوان یک فضای شهری.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی ۶۹ | شرکت طراحی آراد

 

  • گام نخست

    ساختمان ها و محور های مهم و تاثیر گذار:

    a ساختمانی با فرم بادبان     b پل عابر پیاده ( با دو فرم قرینه )

    c محور سایت پلان پروژه     d محور قبله     e محور اتوبان ها

  • گام دوم

    قرارگیری دو فضای مجزای نمازخانه زنان ومردان بر اساس محور قبله

    قوس پنج وهفت : معماری ایرانی اسلامی

  • گام سوم

    تبدیل شدن سطح به حجم و چرخش احجام بر اساس محور ها سایت

    هماهنگی با بستر پروژه ( گذر پیاده و اتوبان)

  • گام چهارم

    جا به جا شدن المانها و نزدیک شدنشان به یکدیگرو تشکیل فرمی مشابه یک دروازه

    عبادت، به منزلۀ دروازه‌ای به بهشت
  • گام پنجم

    قرار گیری فضا ها زیر آب (نماد تطهیر و پاکیزگی)

    تطهیر مراجعین نماز گذار با بهره‌گیری از سیالیت و لطافت آب

  • گام ششم

    دورکردن گذر ورودی نماز گذاران ازجمعیت و شلوغی پارک و ایجاد سلسله مراتب ادراک

    غفلت‌ پاکی‌ بود، که‌ صدایم‌ می‌زد     لب‌ آبی     گیوه‌ها را کندم‌، و نشستم‌، «پاها در آب‌».

  • مراحل ارتباط پروژه با مخاطب و روند ادراک آن

    سیر و سلوک به عالم معنا در سکانس‌های مواجه‌شدن با فضا:

    در عرفان، عالم هستی با نظمی سلسله‌مراتبی از وجود یک حقیقت برمی‌خیزد

    سکانس اول

    تداعی یک قایق و بادبان های آن

    مواجهه با فرم نمازخانه همچون کشتی نجات انسان از عالم مادی

    تویی راحت و روح و روانم     تویی کشتی امن و امانم

  • سکانس دوم

    تبدیل تدریجی قایق به یک دروازه نماز ، دروازه بهشت است

     

  • سکانس سوم

    رد شدن از زیر دروازه بهشت ، فراموش کردن محیط شلوغ بیرونی

    حس کردن عظمت پروردگار

  • سکانس چهارم

    دل‌کندن از دنیا و زدودن غبار امور دنیوی حین حرکت در میان آبِ آرامش‌بخش

    بیایید از شوره‌زارِ خوب‌ و بد برویم     چون‌ جویبار، آیینة‌ روان‌ باشیم‌     مرا به‌ کودکی‌ شور آب‌ها برسانید..

     

  • سکانس پنجم

    ورود به نماز خانه ، حس بودن در چاه ظلمانی دنیا و دیدن نور خدا

    یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا