آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریکانسپتمازندرانمعمارانمهندسین مشاور هشتهتل

هتل نشتارود | مهندسین مشاور هشت

هتل نشتارود
معمار:مهندسین مشاور هشت ( همگون شهر تیناب )

موقعیت:ایران،مازندران،نشتارود
وضیعت:
طراحی شده
کاربری : اقامتی- تجاری
مساحت:۱۳۰۰۰ مترمربع
تاریخ:۱۳۹۵
طراحی: مهندسین مشاور هشت
گرافیک:
استودیوی هشت
فاز۱:
مهندسین مشاور هشت
کارفرما:
موسسه همیاری کوثر


هتل نشتارود
هتل نشتارود

درباره پروژه هتل نشتارود

مجموعه ای بود به مساحت ۱۳۰۰۰ متر مربع شامل کاربری های مختلف از جمله باغ های میوه، باغ ژاپنی، گلخانه، هتل و ویلاهای اقامتی. در طراحی اولیه ای که برای سایت انجام دادند، فضایی مستطیل شکل به ابعاد ۱۰*۱۰۰ متر را برای قرارگیری هتل در نظر گرفته بودند. طراحی هتل را بین چند مشاور به رقابت گذاشتند.

نهایتاً طرح ما به عنوان بهترین طرح برای طی کردن سایر مراحل و اجرا شدن انتخاب شد. باتوجه به کاربری و موقعیت هتل، ایده های ما با چند دیدگاه شکل گرفت: ایجاد احساس محله های بومی شمال در طبقات، ایجاد غلام گردش در دور تا دور طبقات با توجه به اقلیم، ایجاد حفره هایی در حجم برای کوران هوا، بلند شدن نرم و سیال بنا از روی سایت برای ارتباط بیشتر با طبیعت و شکل گیری فرم بنا به طوری که بهترین دید را به مناظر اطراف داشته باشد. با این ایده ها وارد طراحی حجم شدیم.

ادامه مطلب
مجموعه اُ پارک | دفتر معماری کانسپت

فرم کلی

ابتدا مکعب مستطیلی با کشیدگی شرقی و غربی در نظر گرفتیم تا بتوانیم از نور مطلوب بیشترین استفاده را ببریم. سپس در وسط حجم گشودگی ایجاد کردیم تا هم کوران هوا به بهترین نحو انجام شود و هم دید واحدهای شمالی به کوه های سرسبز جنوب هتل بیشتر شود. در ادامه به گشودگی شیب دادیم تا از خطوط طبیعی کوه ها الهام گرفته و دید کوه های زمینه حجم را به عنوان بخشی از طرح، در دل کار ببینیم و به این ترتیب کیفیت فضایی بهتری ایجاد کنیم. در مرحلۀ بعد به کار قوسی دادیم که به وسیع تر شدن مخروط دید کمک می کرد و لبه ها را انحنا دادیم فرم کلی را به فرم های طبیعی تپه های شنی شبیه کنیم.

ارتباط با طبیعت

از طرف دیگر برای ارتباط با طبیعت و زمینه، پوسته هایی از زمین بلند شدند به بدنه حجم دوخته شدند و حجم را بخشی از بستر طراحی کردند. دریاچه کوچکی در جنوب هتل و هماهنگ با حجم بلند شده از زمین طراحی کردیم که فرمی طبیعی دارد و درخت هایی از دل آن سربرافراشته اند و در اطرافش کافه هایی روباز برای افراد قرار دادیم. از سوی دیگر در قسمت ورودی هتل برای تعریف کردن ورودی و ایجاد دعوت کنندگی بیشتر مسیر و میدانچه هایی مطابق با فرم حجم برای عبور عابرین و چرخش و توقف تاکسی ها طراحی کردیم.

ادامه مطلب
احتمال وقوع سیل و انسداد جاده‌ها در پی بارندگی‌ها در پلدختر و معمولان

در این مرحله از کار، پروژه را به کارفرما ارائه دادیم و از بین طرح های شرکت های رقیب کار ما مورد پسند کارفرما واقع شد. به دلیل استراتژی متفاوت و فرم خاصی که در طراحی حجم و فضای پیرامون هتل بکار گرفته بودیم، از ما خواسته شد تا سایر قسمتهای سایت ۱۳۰۰۰ متر مربعی مجموعه را نیز بازطراحی کنیم. بنابراین با ایده استفاده از فرمهای سیال و طبیعی سایر بخشهای سایت را از نو طراحی کردیم. مسیرها را از حال مستقیم و راست گوشه خارج کردیم و فرمی سیال تر و ماجراجویانه به آنها دادیم.

فضاهای پارکینگ و خدماتی سایت را هماهنگ با فرم مسیرها در قسمت هایی از سایت قرار دادیم. بخش بندی محوطه ویلاها را کمی تغییر داده و با سایر قسمت ها هم خانواده کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا