آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانکاربریکامبیز آذرخویشمراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی گل یخ | کامبیز آذرخویش

ساختمان مسکونی گل یخ
معمار:
کامبیز آذرخویش

موقعیت : ایران، تهران،خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک­وی
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زیربنا: ۲۰۰۰ مترمربع
مساحت زمین: ۳۰۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۰-۱۳۹۳
معمار مسئول: کامبیز آذرخویش


 

ساختمان مسکونی گل یخ
ساختمان مسکونی گل یخ

درباره پروژه ساختمان مسکونی گل یخ

 

ایده‌ی طراحی

ایده‌ی طراحی این بنا بر اساس نیاز به نور و چشم‌اندار، حجم را به ۲ قسمت شفاف و صلب تقسیم کرده که برای رسیدن به منظر مناسب، نسبت به یکدیگر چرخش پیدا کرده و افق دید ساختمان را افزایش میدهند. پوسته‌ی خارجی هرکدام از این دو بخش، متناسب با عملکرد خود، به شرح زیر شکل گرفته است:
بخش شفاف: این بخش فضاهای روز (آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی) را تشکیل می‌­دهد و مربوط به زمان‌هایی است که بیشترین نور و منظر مورد نیاز کاربران است. به همین دلیل این قسمت دارای حداکثر ابعاد بازشوهاست و جهت‌گیری آن نیز به واسطه‌ی افزایش عمق میدان، تغییر کرده است.
بخش صلب: این بخش به طور عمده فضاهای استراحت و سرویس‌­های مربوطه را شامل میشود و نورگیری آن برای رفع نیاز استراحت و مطالعه کفایت میکند.

چرخش دو بخش نسبت به یکدیگر

موقعیت قرار­گیری این بنا و سایت آن، دلیل اصلی اعمال این چرخش بوده است. از آنجا که عرض گذر در این بخش، پس از اصلاح ۶ متر شده و پلاک‌های روبه‌رو ابعاد کوچکی داشتند، فاصله‌ی پنجره‌­ها از ساختمانِ مقابل بسیار کم تعیین شد -حداکثر حدود ۱۲ متر. در حالی که با توجه به ارتفاع ساختمان‌های روبه‌رو، این امر در درازمدت بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده شده و این احساس را القا می‌کند که نورگیر داخلی ساختمان، کوچک است. با انجام این چرخش، افق دید پنجره‌­ها از هر دو طرف حداقل به میزان ۳۰ تا ۴۰ متر توسعه پیدا کرد و حالا بیننده می­‌تواند به‌راحتی از پایین‌­ترین طبقه هم آسمان را ببیند.

فرم نما

موارد مؤثر در شکل‌گیری و ساخت نمای ساختمان به شرح زیر است:
– استفاده از مصالح سرد و گرم و تغییر سایز بازشوها در این ۲ بخش به واسطه‌ی نوع استفاده‌ی هر­کدام، افزایش سطوح بازشوها در طبقات فوقانی و صلب کردن ساختمان در قسمت پایه (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از خطوط ساختاری بنا در نما که حس استحکام را تقویت کرده و به همین دلیل نیروها و وزن را به زمین انتقال می‌دهد (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از فرم‌­های ساده‌ی هندسی که در درازمدت چشم بیننده را خسته نمی‌کند.
– استفاده از دو رنگ در سطوح وسیع و مورد توجه تا علاوه بر سادگی، تنوع فضایی متناسب با یک بنای مسکونی را به وجود آورد.

 

 

ادامه مطلب
راهنمای بازدید مجازی از قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا