آثار معماری ایراناقامتگاه موقتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهسید جلیل موسویکاربریمراکز مسکونیمعمارانهمدان

کیلی | سید جلیل موسوی

کیلی
معمار:
سید جلیل موسوی

موقعیت :ایران،همدان، دره‌ی گنجنامه
وضعیت : تکمیل شده
مساحت : ۲۰ متر مربع
زیربنا:۵۵۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ طراحی و ساخت: ۱۳۹۲
معمار مسئول: سید جلیل موسوی
کارفرما: محمدصادق موسوی
همکاران طراحی: علیرضا مرادی مشکین
تهیه نقشه های فاز ۲:
دفتر معماری موسوی و همکاران
اجرا: سید جلیل موسوی، آکام کاتورانی
گرافیک کامپیوتری: علی حبیبیان‌فر
نوع سازه: دیوار باربر
سرپرست کارگاه: سید آکام کاتورانی
نظارت پروژه: سید جلیل موسوی
مشاور مبانی فکری: غلامرضا طلیسچی
مشاور گرافیک: سپهر عدالتی مرفه
بودجه‌ی کل: ۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال
عکس: حامد بادامی
جوایز کسب شده توسط پروژه ملی و بین المللی:
۱. پروژه ی تقدیر شده هیئت داوران در مسابقه ی جایزه ی معمار – ۱۳۹۲
۲. رتبه ی سوم مسابقه ی دو سالانه ی معماری ایران-۱۳۹۳  
۳.  فینالیست مسابقه ی مدال طلای آسیا ۲A –  ۲۰۱۵
۴. برگزیده جهت شرکت در بینال ونیز – نمایش آثار معماری معاصر ایران – ۲۰۱۵
۵. منتخب هیئت داوران جایزه ی میرمیران – ۱۳۹۸


کیلی
کیلی

درباره پروژه کیلی

موقعیت پروژه

از مهمترین ویژگی های شهر قدیمی همدان، وجود دره ها یی در دامنه کوهستان الونددر کناره جنوبی شهر است که بودن باغات و فضاهای سبز کارآکتر خاصی را به آن بخشیده است .گذرانیدن اوقات فراغت در فصول مناسب سال برای شهروندان همدانی در این باغات از دیربازدارای اهمیت بوده است.پروژه کیلی در سایت یکی از همین باغات کوچک در دره گنجنامه احداث شده است.  حداقل دخالت در محیط طبیعی باغ و حفظ زیست محیط آن ،هسته اصلی پروژه میباشد؛ ایجاد مکانی مفصل بندی شده همراه با گشودگی برونی (Outsidely Articulated place) با هدف غلبه فضای سبز درونی باغ بر فضای درون ساختمان ویژگی های ساخته نشده طبیعی در مقابل فضای ساخته شده و گشودگی آن در برابر بسته بودن فضای درونی ساختمان مبنای اصلی شکل گیری پروژه کیلی است.

ادامه مطلب
گالری اتومبیل چند برندی | حبیبه مجدآبادی 

حفظ حریم جاده اصلی که تا عمق حدود ۱۰ متری درون باغ را برای ساخت و ساز نامناسب اعلام نموده است و درخواست کارفرما مبنی بر ایجاد حریمی برای اعضای خانواده در درون باغ ونیزکم درخت بودن فضای میانی، مکان پروژه را درمیانه باغ و برای استفاده از حداکثر چشم انداز فضای مقابل در لبه همسایگی تعیین نمود.

محدودیت صدورپروانه ساخت

محدودیت صدورپروانه ساخت برای ویلاهای معمول در فضای باغ و مجوز مالک برای ایجاد دیواره های کرت با توجه به شیب زیاد زمین(در طول حدود ۳۸ متری باغ ، ۸ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.)و ساخت سرویس و فضای با سقف موقت، چالش اصلی پروژه را چگونگی استفاده از این محدودیت ها به نفع معماری در راستای حفظ و حداقل دخالت در محیط زیست باغ تعیین نمودلذا در جهت ایجاد مکانی گشوده، با استفاده از دیواره های کرت و فضای سرویس، سازماندهی پروژه شکل گرفت.

آنچه که کارفرما در نظر داشت ساختمانی با فضای استراحت و نشستن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و یک انبار کوچک بود. در راستای موضوع اصلی(Main Core) پروژه و با هدف غلبه فضای برونی بستر باغ بر فضای درون ساختمان ، این فضاها با تبدیل نمودن دیوارهای کرت و دیوار همسایگی به جعبه هایی با قابلیت باز شدن بطور کامل بهمراه یک مکعب کوتاه برای سرویس ، بدست آمد.

ادامه مطلب
بانک کارآفرین | استودیو هرم

خواست کارفرما

نکته دیگری که کارفرما به آن تاکید می نمود وجود این امکان بود که چنانچه در آینده قوانین شهرداری تغییر نمود امکان تغییر پروژه برای استفاده در فصل سرد ، وجود داشته باشد که این موضوع با ایجاد درها و پنجره های شیشه ای در چهار طرف ،امکان پذیر می باشد.

از ویژگی های دیگر امکان استفاده مجزا از هریک از فضاهاست بگونه ای که در هنگام لزوم می توان از یک یا دو یا هرسه آنها به تنهایی یا با هم استفاده نمود. در جهت حفظ  محیط زیست،استفاده از سنگ طبیعی موجود در محل و نیز مصالح بازیافتی از دیگر خصوصیات پروژه کیلی است؛ بکارگیری سنگ پله  و میلگرد های مستعمل ساختمان قدیمی مالکبرای کناره حوض و سقف سبک میانی و نیزدر و روکش پکیج  های حرارتی( مالک فروشنده پکیج حرارتی و لوازم شوفاژ است) در ساخت کابینت ها ونیز چوبهای استفاده شده در پالت های بسته بندی قطعات شوفاژ ، ضمن پایین آوردن هزینه ساخت، در این راستا می باشد..

با توجه به رواج ساخت و ساز بی رویه در باغها و تهدید جدی فضای سبز در این منطقه، چگونگی سازماندهی پروژه کیلی می تواند الگویی براای مکانهای موقت در جهت ارتباط حداکثری انسان با فضای طبیعی همراه با حداقل دخالت زیست محیطی باشد.

ادامه مطلب
۱۳۰۰ واحد مسکونی برای نیازمندان ساخته می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا