آپارتمان هاآثار معماری ایرانپارسا اردمپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترطراحان و بناکنندگان زاو کاربریمحمدرضا قدوسیمراکز مسکونیمعماران

کلاژ | گروه معماری زاو

کلاژ
معمار:گروه معماری زاو
( پارسا اردم، محمّدرضا قدّوسی )

موقعیت :ایران، تهران، فرمانیه
وضعیت : تکمیل شده
مساحت : ۱۷۰ متر مربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۵
معماران مسئول: پارسا اردم، محمّدرضا قدّوسی
همکار طراحی:فاطمه رضایی


 

کلاژ
کلاژ

درباره پروژه کلاژ

ما توی این پروژه اومدیم به نحوی وقایع‌­ نگاری کردیم، یعنی اتّفاقاتی که قرار بود تویِ فضا بیفته رو روی دیوارهاش کنار هم چیدیم. واسه همین اوّل یک فضای آزاد L ـ شکلِ بزرگ رو، که ۲۳ تا دیوارِ قابلِ استفاده داشت، از داخل پروژه جدا کردیم. آشپزخانه و اتاق خواب، همسایه­‌های فضای L شدن. در قدمِ بعدی باید وقایع مورد نیاز استفاده کننده رو شناسایی می­کردیم تا روی ۲۳ تا دیوار جا بدیم. این رویدادها شامل نورگیری، جادادن لیوان و بطری، تماشای تلویزیون، ورود به آپارتمان، جا دادن کتاب‌ها، جا دادن لباس‌ها، استراحت کردن، دوش گرفتن، شستن لباس‌ها، پوشاندن فن کویل، جلوی شومینه لم دادن، ایستادن، گپ زدن، نوشیدن و خوردنِ صبحانه و غیره می­شدن.

عوامل شکل دهنده پروژه

در مرحله‌­ی بعد این‌هارو با توجّه به کاربردشون به طور مجزّا و بدون ترس از اینکه کلّ پروژه وحدت داره یا نه طرّاحی کردیم. ولی برای اینکه «کُـل» هم از دستمون در نره با انتخاب چند خاصیّتِ اصلی، این اجزاء طرح­مون رو هم­دارای شخصیّت کردیم. این خاصیّت‌ها عبارت بودند از:۱- تولّد همزمان معماری، مبلمان و تزئینات ۲-استفاده از مصالح در حالت خام ۳-استفاده از قابلیّت‌های فولاد (خمش، برش، تراش، جوش) برای تزئینات ۴- به‌­کارگیری هندسه­‌ی چهارگوش

ادامه مطلب
اصلاح امور ساخت و ساز مستلزم تعامل بین دستگاهی

نقطه عطف پروژه

البتّه در نهایت این کُلاژ یک نقطه‌­ی عطف هم داشت که تا حدودی از رژیمِ جاری در طرّاحی جزئیِ وقایع عدول کرده بود: سرویس بتنی تخم­‌مرغی شکلِ دستشویی که بر اساس رفع نیاز حدّاقلّی یک سرویس مهمان طرّاحی شده بود، خاصیّت شماره­ی ۴ رعایت شده در طرّاحی رو نداشت و هندسه‌­اش «چهارگوش» نبود، به همین دلیل هم بیشتر به چشم می­اد. نقطه­‌ی عطف پروژه‌­ی ما چون هواکش و لوله­‌ی آب و فاضلاب هم داره یک مقدار هندسه­‌ی اطرافش رو هم تغییر داد. در نهایت این پروژه رو که نگاه می­کنیم، با اینکه ۲۳ اتّفاقِ متفاوت روی دیوارهاش کنار هم کُلاژ شدن، به نظر ما انسجام داره.

 

روند اجرای پروژه

 قبل از اجرای دستشویی بتنی : پیمانکارایی که ما سر این ساختمون می‌­آوردیم خیلی کاردرست بودن و اغلب با خواهش­­‌تمنّا از سرِ پروژه‌­های بزرگ می‌­آوردیم­شون. تا زمان ریختن دستشویی بتنی تنها مشکل این بود که همه­‌ی عوامل بهمون می­گفتن ایده‌­های شما زشت می­شه و بیایید و یک کار روال انجام بدین که قشنگ بشه؛ مثلاً گچ­بُری کنین یا درزها رو با روکوب بپوشونین و فلان و بهمان. ما هم یاد گرفتیم اوّل که کار رو براشون توضیح می­دیم، بگیم: «یه کارِ زشت می­خوایم بکنیم: اینم نقشه­‌اش!» ۲- موقع ریختن دستشویی بتنی : دفعه‌­ی اوّل که قالب­گیری کردیم و بتن ریختیم به خاطر وزن بتن قالب در رفت و نصفِ شب ما مجبور شدیم بتن رو خارج کنیم و همسایه­‌ها تقریباً دیوونه شدن! اون شب از سخت‌­ترین شب‌های زندگیمون بود.ولی اگه بتن می­موند، سفت می­شد و ما چاره­‌ای نداشتیم.

ادامه مطلب
مجتمع مسکونی دروس | گروه طراحی ارش

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا