آپارتمان هاآثار معماری ایراناستودیو معماری کیوانی و همکارانپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانجایزه معمارجایزه معمار سال 1394دفاترسینا کیوانیکاربریمراکز مسکونیمعماراننیما کیوانی

اُرسی خانه | استودیو معماری کیوانی و همکاران

اُرسی خانه
معمار:استودیو معماری کیوانی و همکاران(
نیما کیوانی و سینا کیوانی)

موقعیت : ایران،تهران، خیابان نصر (گیشا)، خیابان علیایی ( پیروزی غربی)، پلاک ۱۰۴
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زمین: ۳۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۱۴۰۹ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: تیر ماه ۱۳۹۲ الی شهریور ۱۳۹۴
معماران مسئول: نیما کیوانی ، سینا کیوانی
همکاران طراحی: لادن مستوفی و اکبر خلج
مدیر اجرایی: محمد مشعوف
سازه: رضا هوشیار خواه
تاسیسات مکانیکی: مهدی بازرگانی
مهندس ناظر:  نیما کیوانی
اجرا: گروه ساختمانی مهراز
طراح سه بعدی: سینا کیوانی
گرافیست: مریم سرشار
کارفرما: امیرعباس طاهری، شمس الدین سهرابی
عکاسان: پرهام تقی اف، حنانه فدایی
جوایز
فینالیست جایزه معمار در بخش مسکونی ، سال ۱۳۹۴
برنده مدال برنز جایزه طراحی A Design Award، ایتالیا


اُرسی خانه
اُرسی خانه

درباره پروژه اُرسی خانه

 

ایده طرح

ایجاد فضایی با حس مکان معماری ایرانی در عین حال مدرن با در نظر گرفتن نیازهای زیستی انسان، ایده کلی طراحی بنا بوده است. در این راستا به عناصر آب، گیاه و نور توجه ویژه ای شد؛ چه در نما و دیوارهای داخلی، و چه در پشت بام و رمپ و پارکینگ؛ در واقع کانسپت طراحی بنا، فرم مدرن اُرسی است که بصورت یک شبکه چوبی همراه با شیشه های رنگی بصورت پوسته دوم به جداره نما اضافه شد و این امکان در طراحی دیده شد که کاربر، مانند پنجره اُرسی آن را بالا و پایین ببرد و بدین ترتیب علاوه بر استفاده از بازی نور و رنگ بتواند با باز کردن آن، آنرا به سایبان تبدیل کند

ادامه مطلب
مجموعه مسکونی هفت‌مان | امیر محمد ملاکین

طراحی نما

نمای ساختمان بصورت دو جداره با چوب ترمو و شیشه رنگی پوشیده شده است که علاوه بر زیبایی تابش نور رنگی به فضای داخل نقش سایه بان نیز دارد. این پوشش علاوه بر تاثیر بصری تاثیرات اقلیمی نیز دارد. انرژي انتقالي از طريق تشعشع، در ارسي هـا حدود يك سوم حالتي است كـه صـرفا از شيـشه سـاده استفاده شده باشد . ولی متاسفانه قسمت عمـده اي از انـرژي با اين وجود، توسط شيشه هاي رنگي جذب مي شود و بر اثر گسيل طـول مـوج هـاي بلند دوباره به داخـل برمی گردد. گسيل طول مـوج هـاي بلند به داخل ساختمان (توسط شيشه هاي رنگي گرم شده بر اثر جذب تابش) ميتواند تأثير مثبت آنهـا در جلـوگيري از ورود انـرژي تابـشي مستقيم را خنثي سازد در نتیجه استفاده از شيشه های رنگی در مناطق اقلیمی مانند تهران باید دوجداره با شیشه ساده باشد بطوریکه شیشه رنگی در سمت خارج و شیشه ساده در سمت داخل ساختمان باشد.

ایجاد تراس

تراسها با قابهایی از جنس سنگ تراورتن کادر شده اند که نحوه جانمایی آنها در نما با الهام از بحث بعد چهارم در معماری است که بدین صورت تراس ها و جابجایی آنها، علاوه بر ایجاد تحرک و پویایی در نما و ایجاد تجربه متفاوت منظری هر ایوان، که کاربران در هر طبقه میتوانند کادر و منظر منحصر به خود را داشته باشند. به خوبی مفهوم بعد چهارم (زمان) در معماری را پیاده میکند. قاب بندی دور تراس ها با الهام از قاب بندی فضاهای ایرانی همچون خانه طباطبایی های کاشان با شکلی مدرن ارائه شده است. که در عین تاکید بر ایوان با استفاده از حجم و فرم منحصر هر یک با ایجاد زاویه متفاوت تابش مناسب آفتاب به فضای داخلی را در زمانهای مختلف بهبود می بخشد.

ادامه مطلب
جایزه معمار 1396 | آثار برگزیده

ایجاد پوشش گیاهی

با توجه به اهمیت توجه به گیاه در معماری ایرانی پوشش گیاهی مناسب در نما بصورت نواری طراحی شده است که از آبیاری قطره ای در آن استفاده شده و گلدانها بصورت ریلی قابل جابجایی هستند.

ایده طراحی فضای ورودی و رمپ

قاب ارائه شده در فضای ورودی طبقه همکف با الهام از بازی نور راهروی ورودی خانه عامری ها، بگونه ای است که شخصی که از درب ورودی ساختمان وارد بنا می شود به یک باره با تصویری با عمق میدان زیاد روبرو میشود که در انتهای آن سه آبنما در کنار فلاور باکس گیاهان دیده میشود، در طول این مسیر هم سعی شده با جداره سازی ویژه دیوارها با الهام از فضای شاه نشین خانه های کاشان با استفاده از چوب و شیشه رنگی و نورپردازی موضعی حسی ناشی از فضای اُرسی دار را تداعی کند و با توجه به کاربرد سقف کاذب کشسان شفاف به طول تقریبی بیست متر، بصورت آسمان شب؛ بصورت برنامه ریزی شده نگاه مخاطب از بین آن فضای تاریکتر همراه با بازی نور و رنگ به سمت قاب نهایی که همانا تابلوی بازی آب و گیاه و نور است هدایت می شود. در طراحی فضای رمپ به دلیل عدم وجود حیاط سعی شد با استفاده از نصب فلاورباکس بر روی دیوارها و کاشت گیاه در جداره ها و کف رمپ حس مکانی بهتری ایجاد شود.

ادامه مطلب
ویلا حیات | علی جهانیان، آزیتا نیک پی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا