آپارتمان هابازسازی شدهبهادر کاشانی مدنیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترکاربریگروه معماری کندومراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی شیرزاد | گروه معماری کندو

ساختمان مسکونی شیرزاد
نام معمار: گروه معماری کندو ( بهادر کاشانی مدنی)

موقعیت: ایران،تهران
وضعیت
: ساخته شده  
مساحت: ۳۷۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۴


ساختمان مسکونی شیرزاد
ساختمان مسکونی شیرزاد

مشخصات پروژه

ساختمان مسکونی شیرزاد

در زمینی به مساحت ۳۲۰ متر مربع، واقع در تهران، خیابان شهید عراقی، پلاک۵۰ با زیر بنای کل ۱۲۰۰ متر مربع و زیربنای مفید ۸۸۰ متر مربع در قالب ۴ طبقه مسکونی و یک طبقه پارکینگ اجرا شده است.مساحت واحدی که مورد نظر بازسازی و طراحی داخلی بود، ۳۷۰ متر مربع می باشد که شامل نشیمن خصوصی، پذیرایی و ناهارخوری، آشپزخانه، یک اتاق خواب، سرویس بهداشتی میهمان در طبقه اول و سه اتاق خواب ،یک سرویس حمام و یک سرویس مستر در طبقه دوم بود.

خواسته های اصلی کارفرما

خواسته های اصلی کارفرما

علاوه بر حذف اتاق خواب طبقه اول و تبدیل آن به نشیمن خصوصی و طراحی آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی و برخی جزئیات دیگر، تغییر و طراحی پله داخلی رابط طبقات اول و دوم و اضافه کردن آسانسور داخلی جهت دسترسی آسانتر به طبقه دوم بود.با توجه به محدودیت های موجود در خصوص بودجه در نظر گرفته شده از سوی کارفرما برای این پروژه از یکسو و نیازها و سلایق ایشان از سوی دیگر، تغییرات صورت گرفته در بخش هایی چون آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و … به حداقل کاهش داده شد و تمرکز اصلی طراحی و پروسه بازسازی برروی پله و آسانسور معطوف گردید.

ادامه مطلب
خانه‌ی مکعب | استودیو هرم

طراحی پله ساختمان مسکونی شیرزاد

از آنجایی که پله داخلی در مرکز خانه قرار داشت و از تمام فضاهای طبقه اول قابل رویت بود، تصمیم بر آن شد به گونه ای طراحی گردد تا علاوه بر اینکه فیلتری مناسب باشد جهت جدا کردن بخش خصوصی و عمومی، از زیبایی و ظرافت لازم برخوردار باشد و المانی زیبا باشد در کنار سالن پذیرایی.

در قدم اول

اسکلت پله ها

بوسیله قوطی ۴۰X40 میلیمتر ساخته شد و هر کف پله روی دیگری سوار شد. سپس ورق نورد شده آهنی داخلی به عرض ۶۰ سانتیمتر و ضخامت ۵ میلیمتر در کنار پله ها طبق الگوی پیاده شده قرار گرفت و در جداره خارجی آن لقمه هایی از قوطی۴۰X40 قرار داده شد و سپس ورق آهنی نورد شده خارجی به لقمه ها متصل شد.با پوشش فاصله بین دو ورق نورد شده ی دو طرف اسکلت پله، دو المان منحنی به ضخامت ۵ سانتیمتر و عرض ۶۰ سانتیمتر دیده می شود که بصورت منحنی به بالا حرکت کره و پله ها را در برگرفته است و علاوه بر جنبه زیبایی، سازه پله را نیز تشکیل می دهد. اسکلت پله ها توسط تخته های چوب با روکش ملچ از زیر و رو پوشانده شده بصورتی که بجز ورق های آهنی نورد شده دو طرف پله، آهن دیگری دیده نمی شود.

ادامه مطلب
خانه فرهنگ رایزن | مانلی افشنگ، مهفام کوشش

ساخت نرده های جان پناه

برای ساخت نرده های جان پناه، از چهار پهلو ۲۰X20 میلیمتر و ۱۰X10 میلیمتر استفاده شد و با ترکیب خطوط منحنی بیضی شکل و عمودی، ترکیبی ظریف و ایمن طراحی شد تا نه تنها سادگی و ظرافت پله را تحت شعاع قرار ندهد، بلکه به زیبایی آن بیفزاید. روی تسمه های نهایی نرده جانپناه، با ورقه های چوب نورد شده روسی پوشیده شد تا پس از ساب هایی آن، محلی که دست روی نرده حرکت می کند از لطافت و نرمی مناسب برخوردار باشد.

گرما و جذابیت رنگ چوب (فارق از تیرگی و روشنی) وقتی در کنار رنگ سفید قرارگیرد، گیرایی دوچندان پیدا می کند. بنابراین کلیه آهنهای بکار رفته در اطراف چوب کف پله ها (اعم از ورق های نورد شده و نرده های جانپناه) به رنگ سفید در آمد.

طراحی و ساخت آسانسور داخلی ساختمان مسکونی شیرزاد

در طراحی و ساخت آسانسور داخلی، از آنجایی که در طبقه زیر واحد مورد نظر پارکینگ قرار داشت و امکان ایجاد چال آسانسور وجود نداشت، از آسانسور با جک هیدرولیک مستقیم از کنار استفاده شد. بصورتی که کلیه متعلقات و جک در پشت آسانسور قرار گرفت و کابین با ترکیبی از شیشه و استیل ساخته شد. برای اضافه کردن آسانسور، کف واحد نیاز به تقویت سازه ای داشت. بدین منظور بوسیله میلگرد هایی در جهت شرقی-غربی، اسکلت سقف تقویت شده و ورقی مسلح با ضخامت ۲۰ میلیمتر و ابعاد۱۰۰X180 سانتیمتر در زیر قسمتی که آسانسور قرار می گرفت در کف کار گذاشته شد. نبشی های آسانسور در هیچ نفطه ای به اسکلت پله وصل نشده است و از کف روی زمین و بالا به سقف مهار شده اند، بنابراین تکانهای احتمالی آسانسور به پله منتقل نمی شوند.

 

ادامه مطلب
فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی شماره 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا