آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری شصت­‌وسه‏زهرا خانیکیعلی حیدریکاربریمراکز مسکونیمعماران

بنای مسکونی گیتی | دفتر معماری شصت­‌وسه‏

بنای مسکونی گیتی
معمار: دفتر معماری شصت­‌وسه‏ (
علی حیدری، زهرا خانیکی)

موقعیت : ایران،تهران
وضعیت : تکمیل شده
مساحت زمین: ۳۱۵ مترمربع
مساحت زیربنا: ۱۶۰۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
همکار طراحی: فاطمه همتیان
عکس
: محسن آزاده


بنای مسکونی گیتی
بنای مسکونی گیتی

درباره پروژه بنای مسکونی گیتی

 

هدف طراحی

خانه گیتی بنای چند طبقه‌ای جایگزین خانه قدیمی کارفرما است که خود در جای دیگری از شهر ساکن شده است، اما به دنبال طراحی خانه‌هایی برای ساکنان جدید بود.تلاشمان در طراحی ایجاد فضای مطلوب زندگی برای کاربران نهایی بنا بود. بعضی از کیفیت‌های حیاتی فضای زندگی مثل اندازه متناسب فضای اتاق ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، کمدها، ارتباط صحیح بین فضاها، نور مناسب، تفکیک فضایی منطقی، تعریف فضای ورودی و فضای تقسیم متناسب با ابعاد خانه همگی نیازهایی هستند که فارغ از کیفیت مصالح مصرفی می توانند در طراحی درنظر گرفته شوند.

روند طراحی

در خانه گیتی تلاش شده است کیفیت‌های فضایی مغلوب محدودیت بودجه ساخت نشوند، در عین حال از مصالح مرغوب متناسب با اولویت‌ها در ساختمان استفاده شود. خانه گیتی با توجه به موقعیت سایت ساختمانی گران نیست، ولی بهترین کیفیت‌های فضایی ممکن در آن درنظر گرفته شده است.ضوابط و مقررات ساخت همواره بخشی از طراحی را از پیش تعیین می کنند. در این بنا، راه پله طبق مقررات در نمای اصلی بنا قرار گرفته است؛ و یکی از چالش های اصلی ما، پیدا کردن راه حلی طراحانه برای این جابه جایی ترازهای ارتفاعی و چند تکه شدن نما و برهم خوردن خط آسمان بود. پله‌ها کمی از نما عقب‌تر نشسته اند و بخشی از آن پوشیده شده تا نما چند تکه دیده نشود. خرپشته راه پله از جداره نما به سمت بام شیب گرفته است و در نگاه به نما از تراز کوچه، تقریبا دیده نمی‌شود.

ادامه مطلب
برج مراقبت فرودگاه امام خمینی | گروه طراحی ارش

تفکیک فضایی پلان

فضاهای داخلی طبق دغدغه همیشگی‌مان، همه نورگیری مستقیم دارند. آشپزخانه‌های کوچک در خانه‌های پایینی، دیواره های کوتاه دارند که استفاده بهینه‌تر از فضا را ممکن ساخته است؛ و هم‌زمان هم متصل به فضای نشمین است و هم جدا. نمود تفکیک این فضاها در نما هم با حجم‌های آجری دیده می‌شود.حال و هوای کوچه در بازدید از سایت، این ایده را در ذهنمان آورد که حالا که دیگر حیاط خانه، حیاطی خصوصی نیست و دید و حریم در آن مطرح نیست، جداره حیاط را شفاف کنیم و با منظرسازی برای مسیر پیاده داخل حیاط، به کوچه هم منظره ای مطلوب هدیه کنیم و جداره بنایمان با شهر ارتباط فعال داشته باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا