پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانحامد بدری احمدیدفاترشهرام بهزادیانکاربریمجتمع مسکونیمحمدرضا نیک‌بختمراکز مسکونیمعمارانمهتا حیدریمهندسان مشاور زندیگان

ساختمان مسکونی نیاوران | مهندسان مشاور زندیگان

ساختمان مسکونی نیاوران
معمار:مهندسان مشاور زندیگان

موقعیت : ایران،تهران،نیاوران
وضعیت : تکمیل شده
مساحت: ۱۲۶۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۴
معمار مسئول: محمدرضا نیک بخت
تیم طراحی و نظارت
: محمدرضا نیک بخت ، شهرام بهزادیان، بهزاد حیدری، حامد بدری احمدی، مهتا حیدری
کارفرما:آقای معظمی


ساختمان مسکونی نیاوران
ساختمان مسکونی نیاوران

درباره پروژه ساختمان مسکونی نیاوران

موقعیت پروژه

مجتمع مسکونی نیاوران در منطقه شمیران تهران واقع شده است. شمیران، که در امتداد شیب رشته کوههای البرز گسترش می یابد، به دلیل وجود باغ های متعدد منطقه ییلاقی تهران به شمار می رود. در حال حاضر، هنوز هم تعداد قابل توجهی از درختان قدیمی در منطقه شمیران وجود دارد. قطعه زمین اختصاص داده شده به این پروژه تعدادی از این درختان قدیمی در خود جای داده که حفاظت از آنها به عنوان اولین اولویت در طراحی این مجموعه در نظر گرفته شده است.

ایده پروژه

ایده مقدماتی طراحی بر اساس فرم قرارگیری درختان در سایت شکل گرقت و با توجه به محور اصلی درختان میانی ، توده حجم بنا به دو قسمت اصلی تقسیم شد . وجود حجم سبز در طرفین این محور نیز در شکل گیری هسته جانبی توده و نیز در فرم کلی بنا تاثیر گذار واقع شده است.معماری این مجتمع ارگانیک است. در این نوع معماری شکل‏ ها و فرم‏ ها نامنظم به نظر می‏رسند و شبیه خطوط موجود در طبیعت هستند. به این ترتیب ساختمان در محیط ادغام می‏شود و حسی از آرامش و نزدیکی به طبیعت در بیننده برمی‏ انگیزد. در محل حضور درخت‏‏ ها، فرم بنا تورفتگی دارد؛ حیاط مرکزی نیز به سبب همین حضور، با اشکال نامنظم هندسی طراحی شده است.

ادامه مطلب
ویلای شماره ۳۰ | مهندسین مشاور پادیر

روند پروژه

واحد‏‏های مسکونی به صورت دایره ه‏‏ای بنا شده ‏‏اند تا بهترین استفاده از نور و تهویه‏ ی مطبوع صورت گیرد. راه‏ پله ‏های نیمه ‏باز و منحنی، حس و حال حرکتی سیال به ساختمان می‏ بخشند و امکان دید به محوطه را فراهم می‏ آورند.به این ترتیب یکی از اصول مهم معماری ایرانی نیز در این بنا رعایت شده است: اصل محرمیت یا رعایت حریم خانه. واحدهای مسکونی به گونه ‏‏ای طراحی شده ‏‏اند که درهای ورودی رو به هم باز نمی‏‏شوند و پنجره‏‏ ها به یکدیگر دید ندارند. در این ساختمان استفاده ‏ی هوشمندانه ‏ای از مواد و مصالح مدرن صورت گرفته است.حیاطی که به زیبایی با سنگ‏ ها فرش شده است، حوض ‏های سنگی دایره‏ ای شکل، چوب‏ ها و سنگ ‏ها، نرده‏ ها و ناودان‏ های آهنی سیاه در نمای ساختمان، انتخاب بلوک ‏های شیشه‏ ای که علاوه بر تأمین نور، خاصیت پوشانندگی و حفظ حریم نیز دارند، همه و همه در خدمت تم بنا هستند.

ویژگی های شاخص پروژه

در معماری این ساختمان به جزئیات توجه فراوانی شده است، برای نمونه می‏توان به طراحی سقف لابی اشاره کرد که شاخ و برگ‏های نقوش ایرانی را دارد و یا باغچه‏ ها و زمین چمن‏کاری شده که با خطوط نرم طراحی شده‏اند. ویژگی دیگر معماری این ساختمان، «شفافیت و کاستن از ماده و افزودن به فضا» است اصلی که در معماری اصیل ایرانی وجود داشته است و در طراحی محمدرضا نیکبخت رعایت شده است. در بنای مجتمع مسکونی نیاوران شرایط اقلیمی، با تعبیه کردن سایبان‏ های افقی که از ورود بیش از حد نور جلوگیری می‏کنند، در نظر گرفته شده است.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی خرند خانه | حامد تدین و محمدامین داورپناه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 6 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا