تکمیل شدهمازندرانمحمد خاوریانمیراث معماری ایرانیویلا

ویلای آخر هفته ناتل| محمد خاوریان

ویلای آخر هفته ناتل
معمار
محمد خاوریان

موقعیت: ایران،مازندران، کیلومتر ۵ جاده نور به چمستان، روستای ناتل
وضعیت:ساخته شده
شركت مشاور: استودیو معماری کا 
تاریخ:  ۱۳۹۵ – ۱۳۹۸
مساحت زمين: ۴۲۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۱۴۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
سازه: حسین شهاب
تاسیسات مکانیکی: رضا ثامن
تاسیسات الکتریکی: صادق نوروزی
اجرا: خلیل مقصودی (مرحله اول)، وحید طهماسبی (مرحله دوم)
نظارت: محمد خاوریان
جایزه: تقدیر شده در جایزه معمار، در بخش مسکونی تک واحدی، ۱۳۹۷
گرافیست: حنانه میثاقی
بودجه:‌ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال 
كارفرما: علی جوکاریان


ویلای آخر هفته ناتل
ویلای آخر هفته ناتل

درباره پروژه ویلای آخر هفته ناتل

سازماندهی جداره های داخلی و خارجی

درخواست کارفرما از نظر مورفولوژی متناسب با بودجه اش نبود و از ما ساختمانی می خواست که شباهتی با ساختمان های ارزان قیمت نداشته باشد. بر همین اساس ما یک استراتژی برای مورفولوژی فرم آن در نظر گرفتیم که هزینه اضافی زیادی به پروژه تحمیل نکند. استفاده از دیوار بنایی ساده به عنوان پوشاننده ارزان قیمت و دارای قابلیت ساخت با نیروهای غیر متخصص محلی یکی از راهکارهای ما برای این هدف بود. ما تصمیم گرفتیم که طراحی نما و فضاهای داخلی را با همین عنصر دیوار در نظر بگیریم و با شکل دادن این عنصر  در قسمت بیرونی حجم و نمای ساختمان را از آن به وجود آوریم و از درون وید و فضاهای داخلی را با همان یک لایه دیوار دیتیل حداقلی و بدون تزیینات سازماندهی کنیم.

ادامه مطلب
ویلای الموت | مهندسین مشاور هشت 

امکان های بومی روستا

محدودیت هایی که ما در این راه داشتیم عمدتا نبودن نیروی کار حرفه مند و دقیق و محدودیت های شدید مالی کارفرما و دور بودن ما از این شهر بود و به همین دلیل ما نمی توانستیم از نیروهای شهرهای دیگر به خاطر هزینه بالای تردد و اسکان استفاده نماییم. بعد از بررسی میدانی در روستا متوجه شدیم که غالب کارها با متریال سیمان و بتن انجام می شود که در آن منطقه جز ارزانترین متریال هایی است که هم نیروهای محلی با آن کاملا آشنا هستند و نیاز به وارد کردن متخصص از بیرون روستا نبود و همچنین هزینه تمام شده آن به نسبت هر متریال چسباندنی دیگر به شدت ارزانتر است. به همین دلیل ما تمام متریال ها را با این استراتژی انتخاب کردیم و سازه بتونی و پرکننده های بلوک سیمانی و نمای سیمانی را به عنوان ماده اصلی ساخت انتخاب نموده و به روش بنایی با استفاده از این متریال ها و استفاده از نیروهای بومی  همان روستا این پروژه را به انجام رساندیم.

جداره کوچه ویلای آخر هفته ناتل

تمام کوچه های این روستا محصور با دیوارهای حیاط های ساکنین است متریال غالب این دیوارها بلوک سیمانی بدون نازک کاری است.این متریال در همین روستا به وسیله ساکنین ساخته می شود و قسمتی از شغل های غیر کشاورزی این روستا است.ما هم ترجیح دادیم جداره را به همان حالت باقی بگذاریم و طراحی نکنیم که عابر پیاده با نماهای مختلفی در زاویه دید انسانی  با اغتشاش بصری و جدا شدن پیوستگی جداره کوچه مواجه نشود و جداره ها همسو با بافت روستا باقی بماند.

ادامه مطلب
باغ موزه گیاهان دارویی | گروه معماران مدام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 9 =

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا