آثار معماری ایرانباشگاه ورزشیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر معماری سهراب رفعتسالومه گلبابائیسهراب رفعتکاربریمحمد حسین شوقیمعماراننگین عسگریوحید جودیورزشی

مجموعه بدنسازی R8 | دفتر معماری سهراب رفعت

مجموعه بدنسازی R8
معمار:دفتر معماری سهراب رفعت

موقعیت : تهران، فرمانیه، خیابان دزاشیب، مجتمع تجاری روشا
وضعیت : تکمیل شده
مساحت
: ۱۴۰۰ مترمربع
کاربری : ورزشی
تاریخ: ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۵
معمار مسئول: سهراب رفعت
تیم طراحی: سالومه گلبابائی، نگین عسگری، محمد حسین شوقی، وحید جودی
اجرا: شرکت آرکو
نظارت: دفتر معماری سهراب رفعت
پیمانکار: شاهین کاظمی
طراح سه بعدی: محمد حسین شوقی
گرافیست: وحید جودی
کارفرما: مازیار میناچی
عکاسان: علی دقیق، پرهام تقی اف


مجموعه بدنسازی R8
مجموعه بدنسازی R8

درباره پروژه مجموعه بدنسازی R8

چالش های طراحی

به وجود آوردن شور و نشاط و تحرک و در نتیجه سلامت جسم و روان ،هدف اصلی در یک باشگاه ورزشی است. که این مهم عامل جمع چند رکن اساسی میباشد. از خدمات صحیح کارکنان و کیفیت دستگاه ها و استاندارها گرفته تا فرم و رنگ و روابط فضایی باشگاه.
در طراحی مجموعه های ورزشی به دلیل اینکه مخاطبانی با سنین مختلف بعنوان کاربر می باشند ،کار را برای طراح پیچیده می کند و این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که طراحی احساس کاربران را برانگیزد و به آنها شور و شوقی ببخشد . که پیش تر در زندگی روزمره کمتر تجربه کرده اند و این انرژی آنها را به سمت تحرک سوق دهد.پس طراحی با پیدا کردن پاسخ این سئوال آغاز شد که چگونه کیفیت و کمیت یک فضای ورزشی بر مخاطبان آن تاثیر تحرک بخش داشته باشد؟

ادامه مطلب
دفتر کار آژانس هواپیمایی itours | استودیو آرشیفرم

روند اویله طراحی

پس از مطالعات اولیه بر روی رفتارشناسی فیزیکی ورزشکاران و بررسی دستگاه های ورزشی گوناگون ،لکه گذاری های اصلی و زون بندی اصلی انجام شد . سپس با توجه به تغییر کاربری ،از پارکینگ مازاد و انباری به باشگاه روند تخریب برخی نقاط و اضافه کردن شاسی های زیر سازی جدید و در ادامه نیز برپایی دیوارهای اصلی آغاز گشت. سیستم تاسیسات برقی و مکانیکال سابق برچیده شد و با توجه به کاربری جدید سیستمی جدید ارائه گردید .

دسترسی پروژه

در مراحل اولیه تعریف ورودی و دیواره های آن و نحوه ارتباط با فضاهای مختلف و ایجاد دسترسی به آنها بررسی گشت . در این مقطع از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار میگرفت ایجاد حس انتقال از فضای روزمره به فضایی ورزشی بود.پس با نوعی نگرش ساخنار شکنانه ( دیکانستراکشن) با توجه به کاربری و کاربران این مجموعه که آقایان بودند.،کیفیت فضایی با روحیات و احساسات آنان ادغام شد .خطوط صاف و موازی جای خود را به خطوط کج و احجام صخره مانند دادند و نورها نیز با دامنه و طیف مختلف فرم ها را مشخص تر کردند.

رویکرد طراحی

رویکرد روانشناسانه و رفتار شناسانه در کنار استانداردها محور اصلی انتخاب رنگ ها، نورها،فرم ها، و روابط فضایی بوده .این باعث شد بستر طرح بر اساس نگرش علمی در کنار نگرش زیبایی شناسانه شکل گیرد. از این روی، سعی شده نورها برای هر فضا در مجاورت هر دستگاه تعریفی خاص و حس خاصی ایفا کند.انتخاب متریال ها با توجه به موقعیت آن به لحاظ بافت ، قابلیت تمیز کردن، آنتی باکتریال بودن و… از توجه ویژه ای برخوردار بودند.

ادامه مطلب
دروازه ورودی انرژی اتمی ایران | حبیبه مجدآبادی

محور های طراحی

۱- توجه به استانداردهای هر فضا به جهت عملکرد آن
۲- کنترل جهت وزش هوای گرم و سرد، بسته به فعالیت فیزیکی هر فضا و نیز بررسی و جایگذاری سیستم تهویه و تصفیه هوای مناسب برای این مجموعه
۳-پویایی در فرم حجم ها و جداره ها از لحظه ورود تا انتهای مجموعه برای ایجاد حس حرکت و فعالیت
۴-استفاده از نورهای رنگی به جای رنگ در بستر خنثی مختص هر فضا و نیز توجه به عدم خیرگی آن ها

۵- به کار بردن دستگاه های مولد هوای تازه و تصفیه کننده هوا
۶-سیستم صوتی مجموعه نیز چالشی بزرگ بود به دلیل وجود فضاهای بزرگ ، سقف بلند ، خطوط شکسته در دیوار ها ، بدنه های اکوستیکی مانند بتن و شیشه ، و نیز کاربری های گوناگونی که هر کدام نیاز به سیستم های پخش مختلفی بودند . تمام سیستم نیز قابلیت کنترل از مرکز و اپلیکیشن های مختلف را دارد .
۷-توجه ویژه به تجهیزات ورزشی مختلف و به روز این مجموعه که هر کدام نیازمند رعایت موارد خاص و تکنیکی چه از لحاظ روابط فیزیکی و چه از لحاظ استاندارد فضایی و فعالیتی بودند .
۸-طراحی بخشهایی جهت تبلیغات درون سالن اصلی برای درامدزایی

ادامه مطلب
مجموعه اداری بارکد | گروه معماری A1Architecture

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا