آثار معماری ایرانآرزو خلیلیبازسازی شدهپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانرضا حبیب زادهگروه معماری متافورمعماراننوگل زربافیان

رستوران فست‌فود | گروه معماری متافور

رستوران فست‌فود
نام معمار: گروه معماری متافور

موقعیت: ایران، تهران
وضعیت
: ساخته شده
مساحت/زیربنا: ۱۱۰مترمربع
کاربری: خدماتی
تاریخ ساخت: ۱۳۸۹
همکاران طراحی: رضا حبیب زاده، آرزو خلیلی، نوگل زربافیان
عکاسی پروژه: پرهام تقی‌اُف
جوایز: طرح برگزیده در بخش طراحی داخلی و معماری داخلی فضاهای عمومی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری


رستوران فست فود
رستوران فست‌فود

مشخصات پروژه

این پروژه در طبقه‌ی همکف یک ساختمان بی‌کیفیت واقع شده که از خیابان‌های اطراف حدود یک متر پایین‌تر است. کاربری سابق فضا سوپرمارکت بوده، که می‌بایست به یک فست‌فود تبدیل می‌شد. مساحت فضا حدود ۱۱۰ متر مربّع است که ۴۰ متر آن به آشپزخانه، و ۷۰ متر آن به سالن اختصاص یافت.
فضای داخلی به دلیل اختلاف سطح با خیابان، و کوتاه‌بودن ارتفاع، علی‌رغم وجود پنجره‌هایی رو به خیابان، فضایی تنگ و خفقان‌آور بود. به همین دلیل ایده‌ی طرّاحی به سمت خلق استعاره‌ای از یک باغ پیش رفت. برای تحقّق این ایده، از چاپ تصاویری اکسپرسیونیستی از طبیعت بروی پانل‌های ام‌دی‌اف، در سقف و کف و سطح روی میزها، در بخشی، و همچنین تصاویری انتزاعی از درخت بروی شیشه در بخشی دیگر استفاده شده است.
آنچه در طرّاحی مبلمان این فضا اهمّیت داشت پرهیز از پراکندن ابژه‌هایی در فضا به‌صورت میز و صندلی و طرّاحی احجامی متناسب با استعاره‌ی باغ جهت نشستن بود، که در نهایت به ایجاد چهار منطقه‌ی متفاوت با چهار خصلت فضایی برای نشستن انجامید.

ادامه مطلب
برگزاری نخستین همایش ملی مسکن پایدار در اسفند

دکوراسیون رستوران فست‌فود

تجربه‌ی فضایی هر کدام از این مناطق، که علی‌رغم تفاوت، با یکدیگر هم‌خانواده هستند، از اهداف اصلی طرّاح بوده است. طرّاحی این فست‌فود با اجتناب از کلیشه‌های حاکم بر فضاهایی از این دست انجام شد که شامل استفاده از رنگ‌های تند، مبلمانی نازل و مصالح مصنوعی و دم دستی است. رویکرد جایگزین، نگرشی طبیعت‌گرایانه به فضا بود، که از طریق استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب، رنگ‌های آرامش‌بخش و به‌کار بردن جلوه‌هایی اکسپرسیونیستی از طبیعت، نه به صورت دکوراتیف، بلکه به‌عنوان عنصری اصلی از فضا با حرکتی ممتد از سقف به کف صورت پذیرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا